Annons

Hur raggar man fotojobb på ett smart sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Som frilansfotograf ägnar jag av naturliga skäl en hel del tid åt att ragga kunder och uppdrag på olika sätt. Ett arbete som är minst lika viktigt som själva fotograferandet – om inte viktigare. Det handlar ju trots allt om att dra in de pengar som gör att man kan överleva som fotograf.

Jag har därför funderat över olika sätt att hitta jobb, framförallt hur man gör det på ett smartare sätt än det gamla vanliga (dela ut visitkort, presentera sig, hänvisa till hemsida, osv). Det vill säga vilka kanaler, knep och metoder utöver de vanliga kan man nyttja för att dra in jobb och därmed pengar?

Frågor som jag funderar över är följande:

- Hur tänker jag ”outside the box” när det gäller att sälja mig som fotograf?
- Var kan det finnas potentiella kunder som jag har glömt?
- Finns det projektpengar, stipendier eller annat som jag kan dra nytt av?
- Kan jag själv söka upp potentiella kunder med egna förslag på jobb?
- Vad för slags bilder är det som säljer?

Själv har jag kommit på att det går att tjäna pengar på att jobba gratis. Det låter som en motsägelse men funkar på följande sätt: Engagera dig i föreningar, evenemang och annat som intresserar dig. Ställ upp och plåta gratis vid speciella tillfällen. Och visps så kommer du förr eller senare att belönas med sålda bilder och jobb. Det handlar helt enkelt om att visa sig vara en schysst person som kan ställa upp för andra och att därmed bygga nätverk som lönar sig i längden. Ofta får man dessutom användbara referenser och material man kan visa upp när man söker betalda jobb.

Det skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter i denna ädla konst. Om någon nu vågar avslöja sina yrkeshemligheter så här rakt av! :)

/Joakim

Senast ändrad:
Att nätverk är viktigt är ingen direkt ny upptäckt. Att skapa sig ett nätverk är svårt, och går oftast tillväga på det sättet du beskriver. man får vara lite överhjälpsam och överbussig i början.

PUFF - IGEN!

Jag gör ett nytt försök att få igång denna tråd. Hoppas inte ämnet är för känsligt! :)

/Joakim

Jag kan inte komma på något utöver det du tagit upp. Bara att ha en hemsida kan sälja bilder utan att man behöver jobba så hårt för det. Jag har själv fått mycket jobb med bröllopsbilder, fler än jag tycker är kul. Jag tar bara sådana jobb numera som jag själv får ut något av. Vissa dagstidningar har inga egna fotografer på helgerna så där kan man ju erbjuda sina tjänster.

att lägga upp bilder på någon site som erbjuder dig att sälja dem över internet kan ju vara en bra port. Detta kan ju öppna dörrarna för att kunder upptäcker dig och anlitar dig till andra jobb. De finns säkert en drös med trådar om sånna sidor på forumet

Tack för era svar, jag var dock ute efter lite mer avancerade tankegångar än så.

Ta inte illa upp - men att skaffa portfolio, hemsida och presentera sig är det första man gör. Det är standard 1 A. Det jag funderade över var de ovanliga vägarna till fotojobb. De som inte är helt uppenbara men kanske väldigt lönande.

/Joakim

Ett bra sätt att knyta kontakter med möjliga kunder är att ställa ut bilder, jag har fått en hel del jobb genom mina utställningar!

Nu vet jag ju inte riktig vilken genre, du önskar?

Men att finnas på plats och fotografera händelser helt utan uppdrag tycker jag är toppen. Man kan slappna av och bara njuta av det som en gång var en hobby, för att sedan utvärdera materialet och fundera ut vem/vilka som kan tänkas vara intresserad.
För även om de kanske har jobbet ute, spelar inte det så stor roll. För här kommer ju du med ännu bättre material.
Och vetu vad....!? nästa jobb de beställer, ringer dom till dig.

.... kanske.

Skicka snygga html-mail till potentiella kunder.

Ha alltid en fick-portfplio med dig vart du än går. Bättre än att bara ge ett visitkort med en webbadress de kanske aldrig går in och tittar på.

Per, gillade dina små tips! Ingenting jag har gjort innan, men vill börja med. :)

Vilken storlek har du på ditt fickportfolio? Och, kanske en rätt dum fråga men kan inte html, hur gör man snygga html-mail?

Man gör en hemsida ( en sida bara ) som ligger på nätet. Mailet du skickar innehåller bara kod som hämtar grafiken från den sidan. Resultat blir en snygg sida i mailet.

Jag sitter på Mac och har en märklig och komplicerad lösning. Tror det går enklare på PC, men vet inte exakt hur det går till där.

Nån snygg fickportfolio har jag inte. Men jag har alltid med mig en massa av mina modellbilder i innerfickan ( 10x15 ). En del är avsedda att ge bort så det har adress och tel på sig.

Man vet aldrig när man träffar en potentiell kund.

Tänk om alla på fotosidan ca; 60 000 skulle anamma din ide. Då blir det svårt att ta betalt. Alla kunder skulle säga vad bussiga alla fotografer är. Konstigt att han, hon, inte vill ha betalt, för sina bilder .Begär,i stället bra betalt för dina bilder.och vinn respekt.. Då får du kanske jobb
Mvh Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto