Liax
Aktiv medlem
Som frilansfotograf ägnar jag av naturliga skäl en hel del tid åt att ragga kunder och uppdrag på olika sätt. Ett arbete som är minst lika viktigt som själva fotograferandet – om inte viktigare. Det handlar ju trots allt om att dra in de pengar som gör att man kan överleva som fotograf.
Jag har därför funderat över olika sätt att hitta jobb, framförallt hur man gör det på ett smartare sätt än det gamla vanliga (dela ut visitkort, presentera sig, hänvisa till hemsida, osv). Det vill säga vilka kanaler, knep och metoder utöver de vanliga kan man nyttja för att dra in jobb och därmed pengar?
Frågor som jag funderar över är följande:
- Hur tänker jag ”outside the box” när det gäller att sälja mig som fotograf?
- Var kan det finnas potentiella kunder som jag har glömt?
- Finns det projektpengar, stipendier eller annat som jag kan dra nytt av?
- Kan jag själv söka upp potentiella kunder med egna förslag på jobb?
- Vad för slags bilder är det som säljer?
Själv har jag kommit på att det går att tjäna pengar på att jobba gratis. Det låter som en motsägelse men funkar på följande sätt: Engagera dig i föreningar, evenemang och annat som intresserar dig. Ställ upp och plåta gratis vid speciella tillfällen. Och visps så kommer du förr eller senare att belönas med sålda bilder och jobb. Det handlar helt enkelt om att visa sig vara en schysst person som kan ställa upp för andra och att därmed bygga nätverk som lönar sig i längden. Ofta får man dessutom användbara referenser och material man kan visa upp när man söker betalda jobb.
Det skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter i denna ädla konst. Om någon nu vågar avslöja sina yrkeshemligheter så här rakt av!
/Joakim
Jag har därför funderat över olika sätt att hitta jobb, framförallt hur man gör det på ett smartare sätt än det gamla vanliga (dela ut visitkort, presentera sig, hänvisa till hemsida, osv). Det vill säga vilka kanaler, knep och metoder utöver de vanliga kan man nyttja för att dra in jobb och därmed pengar?
Frågor som jag funderar över är följande:
- Hur tänker jag ”outside the box” när det gäller att sälja mig som fotograf?
- Var kan det finnas potentiella kunder som jag har glömt?
- Finns det projektpengar, stipendier eller annat som jag kan dra nytt av?
- Kan jag själv söka upp potentiella kunder med egna förslag på jobb?
- Vad för slags bilder är det som säljer?
Själv har jag kommit på att det går att tjäna pengar på att jobba gratis. Det låter som en motsägelse men funkar på följande sätt: Engagera dig i föreningar, evenemang och annat som intresserar dig. Ställ upp och plåta gratis vid speciella tillfällen. Och visps så kommer du förr eller senare att belönas med sålda bilder och jobb. Det handlar helt enkelt om att visa sig vara en schysst person som kan ställa upp för andra och att därmed bygga nätverk som lönar sig i längden. Ofta får man dessutom användbara referenser och material man kan visa upp när man söker betalda jobb.
Det skulle vara kul att läsa om andras erfarenheter i denna ädla konst. Om någon nu vågar avslöja sina yrkeshemligheter så här rakt av!
/Joakim
Senast ändrad: