Annons

Hur rengör jag kontakterna ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pane

Aktiv medlem
hej

Efter en hård dag i fält, undrar jag bara hur jag rebgör kontakterna på kameran och objektiven på bästa möjliga sätt ? Några förslag ?

Suddgummi vid problem. Men jag skulle inte göra det till någon rutin, det är ju onödigt att nöta ut guldet.

Isopropanol funkar bra om det är riktigt rent, men "blåsprit" (spolarvätska) innehåller en del vatten. T-röd (etanol) funkar kalasbra.
Det mesta av vanlig smuts går oftast bra att bara blåsa bort, det är väl då det kommer oxid eller bofasta, ingrodda matrester som man måste ta till kemi.

Isopropanol är att föredra!
T-sprit lämnar ALLTID rester kvar.
Ett mellanting mellan förslagen här är att föredra.
Suddgummi enstaka gång vid behov om det är rejält smutsigt eller börjar bli oxiderat.
Isopropanol vid underhållsrengöring.

Isopropanol finns att köpa hos de flesta som handlar med elektronik. T.ex ELFA, där finns speciell kontaktrengöring också likaså speciella "slipgummin" för förgyllda kontakter.

Vissa välsorterade järnaffärer säljer också isopropanolbaserad rengöringsspray.

Det finns även en spray som heter Quickleen som är användningsbar. Den ska man dock akta vissa plaster för.

CRC ElektronikRengöring fungerar utmärkt för mig. Om det bara är underhålsrengöring så kan man spraya lite på en tops för att slippa få det överallt eftersom det kan reagera negativt med vissa plaster, jag har dock aldrig varit med om det.

Greven

CRC elektonikrengöring fungerar alldeles utmärk, men det är en ren kolvätelösning så var försiktig med plast precis som föregående talare skriver

ANNONS
Götaplatsens Foto