Annons

Hur ser det ut i era sökare...

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Det är lagom irriterande att små dammkorn och andra partiklar tycks ackumulera på spegeln och mattskivan efter vartenda objektivbyte. Efter att ha gjort ett par objektivbyten i fält ser man tydlig skillnad.

Jag vet att det inte påverkar bildresultatet och att man inte ska in och pilla där men jag har svårt att hålla fingrarna i styr. Jag har inte lust att betala 1500 för att låta något proffs göra rent det.

Så hur gör ni? Har ni kommit på någon teknik för att slippa detta problem eller lär ni er att leva med det. Eller är ni inne óch pillar ni också. Hur gör ni i så fall, kör ni med tryckluft eller något annat?

Jag har en liten gummiblåsa köpt på biltema som funkar fint. Men lite skit bryr jag mig inte om. Men efter att ha plåtat rallycross så brukar allt få städas noga...

om det blir mer och mer kan du inte ignorera det för alltid, jimh!

Per-Olof Nordin

Jim:

Det skall bli intressant att se dina bilder om 2 år när du tagit dem på känn för att du inte ser genom sökaren;)!

Jag tar bort mattskivan på mina kameror emellanåt och gör rent, om inte annat så när jag byter skiva (helmatt/snittbild/rutmönster) emellanåt. Det är ren rutin. Gäller såväl mellan- som småbildsformat .....skall det vara något särskilt besvärligt med det??
Us

Jag gör precis som sonnaren. Är rätt noga med att hålla min utrustning i trim. Putsar och donar lite då och då eller om jag har varit ute på ett skitigt ställe. Har bytt mattskiva en gång.

Använder blåsborste, tryckluft på burk, fiber trasa och tops.

Sonnaren skrev:
.....skall det vara något särskilt besvärligt med det??
Us
På många systemkameror (dom flesta som inte är proffskameror?) går det inte att byta mattskivan utan att anlita en verkstad, så visst är det särskilt besvärligt.

Olle

Jäk_ar vilken tråd det här blev av min lilla fundering ;)
Jag har nämligen aldrig provat att ställa ner tex. en 400 till någonting annat än just 400, men nu skall jag nog prova!

/Tommy

Olle skrev:
På många systemkameror (dom flesta som inte är proffskameror?) går det inte att byta mattskivan utan att anlita en verkstad, så visst är det särskilt besvärligt.

Olle
Jo, det är bekant, men nog trodde jag att de var så pass hyfsat förseglade att det inte skulle gå att få in skräp på mattskivan. Men kanske var man tvingad att offra sådana saker för att få råd med någon finess som "motivområden" eller annat liknande av oskattbart värde som inte går att fotografera utan?? (Obs!! Ironi! Höggradig!! Obs)
Us

För macrofotografering är det alldeles utmärkt med några referensdammkorn att hålla sig till, man ser garanterat när myrhelvetet inte står stilla..

mvh/gunte..

Jag tar nog inte åt mig så mycket av den ironin:)
Dom kameror med fast mattskiva jag äger eller ägt är Rolleicord från femtiotalet, Olympus FT från sextiotalet, Konica Autoreflex från början av sjuttiotalet och Minolta XD7 från slutet av sjuttiotalet. Ingen av dom har förstås finesser som t ex "motivområden". Såna var nog inte ens påtänkta då.

Likafullt har jag haft problem med damm på mattskivan, speciellt med Konican.

Olle

Det var bra det Olle - att du inte tar åt dig av ironin menar jag. Det hade ju varit underligare om du gjort det förstås. Ja, om det nu inte är så att du konstruerar och/eller bygger kameror som släpper in föroreningar på mattskiva eller pentaprisma. Det är alltså kamerafabrikanterna jag åsyftar med mitt ironiska inlägg.
Men det trodde jag var ganska så klart......
Us

Ang gummiblåsan från biltema så har jag hört talas om den från flera håll men aldrig lyckats hitta den. Är det någon som vet vad den kallas där eller vilket artikelnummer den har?

Brukar väl finnas i välsorterade fotoaffärer också? Jag köpte en i Australien annars när jag pluggade foto där. Så om ni har vägarna förbi däromkring så kan jag tipsa om vilken affär det var ;)

I dom fotobutiker jag besökt har dom bara haft blåspenslar. Jag får hålla mig tills jag passerar Australien ;)

Råka få ett hårstrå på mattskivan igår efter jag bytt objektiv, inget roligt alls att titta på ett stort hårstrå, dessutom centralt placerat mitt i sökaren.

Som tur va, så gick det att få bort med hjälp av gummiblåsan.

Hade rejält med smuts på mattskivan en gång (EOS 10D) och lämnade då in den för rengöring, tog 5-6 minuter och de gjorde det gratis :D
Den såg ut som ny efter det.

ANNONS
Götaplatsens Foto