Annons

Hur "signerar" man sina bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Ja, hur gör man bäst egentligen. Vad jag vill göra är att lägga till en liten diskret namnteckning nere i tex högra hörnet av bilden.
Ska det var ett vattenmärke eller vad ?

Finns säkert massor om det här på nätet, men jag har inte hittat någon guide jag tyckt är bra.

Tacksam för tips !

En Wacom Bamboo platta är kanon om du använder PS. Kostar runt en 1000-lapp och gör själva redigeringsarbetet (allt penselorienterat) inte bara lättare/effektivare utan också roligare.

Dom är som gjorda för en handsignatur när allt arbete är klart... :- )

Ja, hur gör man bäst egentligen. Vad jag vill göra är att lägga till en liten diskret namnteckning nere i tex högra hörnet av bilden.
Ska det var ett vattenmärke eller vad ?

Finns säkert massor om det här på nätet, men jag har inte hittat någon guide jag tyckt är bra.

Tacksam för tips !

Ska du signera för att bilden ska säljas till samlare, eller? Vanligast är att man signerar på baksidan i bilden, det som brukar kallas a tergo. Signera med en mjuk blyertspenna.

Stefan

En Wacom Bamboo platta är kanon om du använder PS. Kostar runt en 1000-lapp och gör själva redigeringsarbetet (allt penselorienterat) inte bara lättare/effektivare utan också roligare.

Dom är som gjorda för en handsignatur när allt arbete är klart... :- )

Jag har en Wacom 3, som jag naturligtvis använder vi redigeringen, och har också funderat på att den måste gå att använda även till detta ändamål. Men jag vet inte hur :-(

Tack för svar.

Ska du signera för att bilden ska säljas till samlare, eller? Vanligast är att man signerar på baksidan i bilden, det som brukar kallas a tergo. Signera med en mjuk blyertspenna.

Stefan

Nja, inte till samlare direkt. Men jag har gjort en stor panoramabild till en jobbarkompis, och nu vill hans granne anlita mig att även fixa en pano över hans "ägor". Ska t.o.m. få pröjs säger han :)

Och det vore ju kul att ha mitt namn som fotograf på bilden. Inget märkvärdigt allstå, utan så att säga " i " bilden.

Tack för svaret.

Varför göra så krångligt? Fota av namnteckningen som är gjord med kul- eller tuschpenna på vanligt papper. Lägg in bilden i ett nytt lager och välj ett blandningslager som ger bäst effekt.

Varför göra så krångligt? Fota av namnteckningen som är gjord med kul- eller tuschpenna på vanligt papper. Lägg in bilden i ett nytt lager och välj ett blandningslager som ger bäst effekt.

Ah,se där ! Det låter inte så svårt, det ska jag testa i helgen.

Tack för tipset !

Kan du inte signera den tryckta bilden i samband med leverans, så blir det ett personligt möte också

@ Per och Tobias

Det var inte meningen att vara " snorkig ". När jag tänker på det, så har ni ju alldeles rätt ! Tyckte bara att det var lite overkill s.a.s.

Det är jobbarkompisens bror som ska trycka bilden, så rent praktiskt så är det en bra lösning.

Tack för edra svar !

Jag har en Wacom 3, som jag naturligtvis använder vi redigeringen, och har också funderat på att den måste gå att använda även till detta ändamål. Men jag vet inte hur :-(

Tack för svar.

Hej igen. Jag är inte 100 på att jag förstår vad du menar. I Photoshop finns ju många sätt. Men har du platta med penna så gör ett extra lager (genomskinligt - bild 1) och välj en lämplig färg som syns. Välj sen pensel (B) och ändra till lämplig storlek på penseln som matchar. Jag brukar zooma bilden till kanske 200% innan jag skriver något. En signatur ska ju vara liten och smakfull. Inte som mitt exempel nedan (bild 2) - men den är mer illustrativ... Fördelen med att göra ett extra lager är att du kan använda samma signatur i flera bilder - genom att helt enkelt dra lagret till de andra bildernas lagerpaletter. En annan fördel är att du kan flytta signaturen enkelt, eller sänka opaciteten om du tycker den syns för mycket.

Bilagor

• extra layer.jpg
    extra layer.jpg
    48.4 KB · Visningar: 3,342
  • kladd.jpg
    kladd.jpg
    93.4 KB · Visningar: 3,339
Hej igen. Jag är inte 100 på att jag förstår vad du menar. I Photoshop finns ju många sätt. Men har du platta med penna så gör ett extra lager (genomskinligt - bild 1) och välj en lämplig färg som syns. Välj sen pensel (B) och ändra till lämplig storlek på penseln som matchar. Jag brukar zooma bilden till kanske 200% innan jag skriver något. En signatur ska ju vara liten och smakfull. Inte som mitt exempel nedan (bild 2) - men den är mer illustrativ... Fördelen med att göra ett extra lager är att du kan använda samma signatur i flera bilder - genom att helt enkelt dra lagret till de andra bildernas lagerpaletter. En annan fördel är att du kan flytta signaturen enkelt, eller sänka opaciteten om du tycker den syns för mycket.

Jag brukar göra likadant, men använder en "signaturpensel" istället för att skriva signaturen varje gång.
http://yeahsussu.wordpress.com/2010/01/05/photoshop-gora-egen-signaturlogo/

Tackar hemskt mycket före svaret. Ska testa detta, det låter ju smidigt.

vattenstämpla flera bilder på en gång

Tänkte slänga in en fråga om hur man signerar/vattenstämplar flera bilder på en gång? Mitt namn har jag som en pensel, men även som ett fritt lager.
Sedan är tanken att göra en Droplets av denna action.

Någon som vet?

/Marie

ANNONS
Götaplatsens Foto