Annons

Hur ska jag gå vidare med min gamla Nikon utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt råd: köp toppmodellen...
eller modellen under men se till att den kan användas även om den inte är på kameran och som slav om du köper en till blixt..

Tips på någon bra blixt?

Nikons SB700 och uppåt passar perfekt på D7x00-serien. Då har du också Nikons CLS-system där du kan fjärrstyra blixten från kameran. Finns en del trådar här som beskriver funktionen.
Det finns även blixtar från andra tillverkare med samma funktionalitet men jag gillar att köra original.

Ang blixtar, varför drivs de alltid av AA batterier istället för att ha ett batteri liknande det i kameran som kan laddas upp? Att ladda AA-batterier är krångligt.

Ang blixtar, varför drivs de alltid av AA batterier istället för att ha ett batteri liknande det i kameran som kan laddas upp? Att ladda AA-batterier är krångligt.

För att batterierna alltid tar slut och då är det kanon att kunna köpa var som helst.

Men man kan ofta ansluta extern strömkälla.

Laddbara AA kan vara problem, vet såna som haft för lågt inre motstånd så blixten överhettat och exploderat i bitar.

För att batterierna alltid tar slut och då är det kanon att kunna köpa var som helst.

Men man kan ofta ansluta extern strömkälla.

Laddbara AA kan vara problem, vet såna som haft för lågt inre motstånd så blixten överhettat och exploderat i bitar.

Är det generellt väldigt riskfyllt att använda alla typer av laddningsbara batterier i blixtar?

Trodde att de flesta blixtar har överhettningsskydd (då de har temperaturmätare som kommer upp på displayen vid problem).

Det låter inte särskilt sannolikt. Det är snarare uppladdningsbara batterier som själva upphettas tillräckligt för att kunna explodera på grund av för hög inre resistans. Dåliga batterier har hög inre resistens, bra batterier har låg.

ANNONS
Götaplatsens Foto