Annons

Hur ska jag komplettera mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Har ett 70-18 idag till min A7II men känner att jag hade velat komplettera med något mer ljusstarkt och med större omfång.

24-70 vore väl kanske det bästa alternativet för att täcka så gott som, alt något snarlikt zoom. Men, jag använder främst 70-180 och hade velat ha något lite billigare.

Finns det?

Förr till min A6100 hade jag ett Sigma 30 som jag gillade, men vad motsvarar det till en FF? Har vi något bra objektiv?
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Ett 30mm objektiv för APS-c motsvaras av ett 45mm till småbild (eller FF).
Jag vet att det blir x 1,5 när du går med ett APS-C till FF men om jag kör tvärtom? Är det samma tankesätt? Tänker ifall man kan köpa något billigt 1.2-1.8 C och sätta på min FF och få ut runt 30? Annars antar jag att det enklast är att köpa Sony eller Sigmas 35 för just FF.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag vet att det blir x 1,5 när du går med ett APS-C till FF men om jag kör tvärtom? Är det samma tankesätt? Tänker ifall man kan köpa något billigt 1.2-1.8 C och sätta på min FF och få ut runt 30? Annars antar jag att det enklast är att köpa Sony eller Sigmas 35 för just FF.
Nej, det blir inte tvärt om. Av någon anledning utgår vi ifrån FF när vi säger att 30mm på APS-C ger samma utsnitt som 45mm på FF. Men det betyder att 30mm på FF är 30mm och inget annat.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ja fast köper jag ett Sigma 30mm för Crop så ger väl inte det 30mm FF?
Brännvidden på ett 30 mm crop-objektiv är 30 mm. Om du sätter det på ett FF-hus kommer inte hela sensorytan att täckas ut. Du får "svarta" hörn i bilden. Ett 30 mm FF-objektiv har alltid brännvidden 30 mm. Sätter du det på ett crop-hus, så kommer mer än sensorytan att täckas ut. Du får alltså inte med hela den bild som objektivet ger på sensorn.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja fast köper jag ett Sigma 30mm för Crop så ger väl inte det 30mm FF?
Om du tyckte att 30 mm var bra på a6000 så ska du köpa ett objektiv på 45 mm till A7 II som lyser ut småbild/”FF”. Sedan kanske det även fungerar med 40 eller 50 mm som blir lite vidvinkligare eller snävare, men det är ju en smaksak.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Om du tyckte att 30 mm var bra på a6000 så ska du köpa ett objektiv på 45 mm till A7 II som lyser ut småbild/”FF”. Sedan kanske det även fungerar med 40 eller 50 mm som blir lite vidvinkligare eller snävare, men det är ju en smaksak.
Ok. Men ett 35mm för FF ger mig ju 35 på FF? Så känns enklare än att behöva böka med crop-objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Brännvidden på ett 35 mm objektiv är alltid 35 mm, oavsett vilken kamera det sitter på. Eller inte. Du kan ju titta på ett objektiv, vilket som helst, som sitter på en kamera. Säg att det står 35 mm på objektivet. Prova nu att ta av det från kameran. Det står fortfarande 35 mm på objektivet, trots att det varken sitter på en APS-C eller en FF.

Brännvidden är alltså en fysisk egenskap hos objektivet. Den ändrar sig inte, bortsett från att zoomobjektiv förstås ändrar brännvidd om du skruvar på avsedd ring. Men omfånget blir inte annorlunda där heller bara för att du flyttar det till en annan kamera.

Sen är det en annan sak att en kamera med en mindre sensor förstås inte får med hela den bild som ett objektiv kanske är tänkt att återge. Det har att göra med hur stor bildcirkel objektivet projicerar när det är rätt fokuserat. Om objektivet är konstruerat för att sitta på en kamera med 24*36 mm sensor, så kan det användas även på kameror med en mindre sensor. Fast du får ju med mindre av motivet. Men så länge är allt samma sak, även om du kör med APS-C.
Det är inte förrän du förstorar den bild du tagit till samma storlek som du gör med bilden du tog med samma objektiv på en annan kamera, som har fullstor sensor, som du märker en skillnad. Har du då använt ett 50 mm objektiv båda gångerna, kommer bilden tagen med APS-C kameran att se ut som om den var tagen med ett 80 mm objektiv på en fullformatskamera. (Eller 75 mm för en del fabrikat.) Men du kan ju välja att beskära bilden från fullformatskameran och förstora det du har kvar, så har du samma sak igen.

Men om du tar två kameror, en FF och en APS-C, som båda har 24 megapixlar, och använder samma objektiv till att fotografera samma motiv från samma avstånd, då får du fler pixlar på den centrala delen av motivet med APS-C. Om du använder 50 mm båda gångerna och sedan beskär bilden från fullformatskameran så du får samma bildvinkel som du fick med APS-C, då har du alla dina 24 megapixel på den bilden från APS-C, men bara ungefär 10 megapixel från fullformatskameran. Där har du "räckviddsfördelen".

Fullformatskamerans fördel är istället just att sensorn har en större yta, så den kan ta emot mer ljus på samma tid, vilket innebär att sensorn har mer data att jobba med, så att säga. Därför blir kvalitén bättre. Den behöver heller inte förstoras lika mycket för att få den önskade storleken på den färdiga bilden. Så under förutsättning att du har ett objektiv med brännvidden 80 mm (eller 75) och monterar det på din fullformatskamera innan du tar bilden, då får du en likadan bild som har förutsättningar att hålla en högre kvalité.

Det är egentligen inte förrän du är brännviddsbegränsad, alltså när du inte har ett objektiv med längre brännvidd för din fullformatskamera, som APS-C har en chans att konkurrera.

Annars är en viss brännvidd, exempelvis 35 mm, densamma oavsett vilken sorts kamera objektivet i fråga är konstruerat för. Skillnaden är ibland att objektiv för APS-C är lättare eller kortare eller billigare eller flera av dessa samtidigt. Det är helt enkelt lättare att konstruera objektiv för mindre sensorer.
Nackdelen är att de inte kan användas, inte med hela sensorn i alla fall, på kameror med fullformatssensor.
 

Brix

Aktiv medlem
Fullformatskamerans fördel är istället just att sensorn har en större yta, så den kan ta emot mer ljus på samma tid, vilket innebär att sensorn har mer data att jobba med, så att säga. Därför blir kvalitén bättre. Den behöver heller inte förstoras lika mycket för att få den önskade storleken på den färdiga bilden. Så under förutsättning att du har ett objektiv med brännvidden 80 mm (eller 75) och monterar det på din fullformatskamera innan du tar bilden, då får du en likadan bild som har förutsättningar att hålla en högre kvalité.
Nja, det man främst får med FF(och större sensor generellt) är större dynamiskt omfång och mindre brus på högre ISO, men annars är ju objektivet viktigare. Så man får ju inte alltid bättre kvalité bara för att man har större sensor.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En bil blir inte längre eller kortare för att chaufförerna har olika längd.
Men de får lite olika utsiktsmöjligheter.
35mm är 35mm
 

lonian

Aktiv medlem
Att vi har samma diskussion om aps-c vs FX och brännvidd i alla trådar nu, finns det inte något fastnålat inlägg om detta att hänvisa till i stället?
 

martley

Aktiv medlem
Jag är inte bekant med Sonys objektivutbud, så jag kan inte säga något om deras objektiv, men jag använder oftast 18-135 zoom på min APSC-kamera. Det fungerar i de allra flesta fallen, jag får en lätt vidvinkel i ena änden och ett tillräckligt långt tele utan att det ska vara störande stort eller tungt i andra änden. Enda nackdelen är att det inte är så ljusstarkt, dels för att det är ett zoomobjektiv och dels för att det inte är den allra dyraste modellen (ingen röd ring), men kamerasensorn är ganska ljuskänslig så oftast fungerar det med att skruva upp ISO.
 

martley

Aktiv medlem
Brännvidden på ett 35 mm objektiv är alltid 35 mm, oavsett vilken kamera det sitter på. Eller inte. Du kan ju titta på ett objektiv, vilket som helst, som sitter på en kamera. Säg att det står 35 mm på objektivet. Prova nu att ta av det från kameran. Det står fortfarande 35 mm på objektivet, trots att det varken sitter på en APS-C eller en FF.

Brännvidden är alltså en fysisk egenskap hos objektivet. Den ändrar sig inte, bortsett från att zoomobjektiv förstås ändrar brännvidd om du skruvar på avsedd ring. Men omfånget blir inte annorlunda där heller bara för att du flyttar det till en annan kamera.

Sen är det en annan sak att en kamera med en mindre sensor förstås inte får med hela den bild som ett objektiv kanske är tänkt att återge. Det har att göra med hur stor bildcirkel objektivet projicerar när det är rätt fokuserat. Om objektivet är konstruerat för att sitta på en kamera med 24*36 mm sensor, så kan det användas även på kameror med en mindre sensor. Fast du får ju med mindre av motivet. Men så länge är allt samma sak, även om du kör med APS-C.
Det är inte förrän du förstorar den bild du tagit till samma storlek som du gör med bilden du tog med samma objektiv på en annan kamera, som har fullstor sensor, som du märker en skillnad. Har du då använt ett 50 mm objektiv båda gångerna, kommer bilden tagen med APS-C kameran att se ut som om den var tagen med ett 80 mm objektiv på en fullformatskamera. (Eller 75 mm för en del fabrikat.) Men du kan ju välja att beskära bilden från fullformatskameran och förstora det du har kvar, så har du samma sak igen.

Men om du tar två kameror, en FF och en APS-C, som båda har 24 megapixlar, och använder samma objektiv till att fotografera samma motiv från samma avstånd, då får du fler pixlar på den centrala delen av motivet med APS-C. Om du använder 50 mm båda gångerna och sedan beskär bilden från fullformatskameran så du får samma bildvinkel som du fick med APS-C, då har du alla dina 24 megapixel på den bilden från APS-C, men bara ungefär 10 megapixel från fullformatskameran. Där har du "räckviddsfördelen".

Fullformatskamerans fördel är istället just att sensorn har en större yta, så den kan ta emot mer ljus på samma tid, vilket innebär att sensorn har mer data att jobba med, så att säga. Därför blir kvalitén bättre. Den behöver heller inte förstoras lika mycket för att få den önskade storleken på den färdiga bilden. Så under förutsättning att du har ett objektiv med brännvidden 80 mm (eller 75) och monterar det på din fullformatskamera innan du tar bilden, då får du en likadan bild som har förutsättningar att hålla en högre kvalité.

Det är egentligen inte förrän du är brännviddsbegränsad, alltså när du inte har ett objektiv med längre brännvidd för din fullformatskamera, som APS-C har en chans att konkurrera.

Annars är en viss brännvidd, exempelvis 35 mm, densamma oavsett vilken sorts kamera objektivet i fråga är konstruerat för. Skillnaden är ibland att objektiv för APS-C är lättare eller kortare eller billigare eller flera av dessa samtidigt. Det är helt enkelt lättare att konstruera objektiv för mindre sensorer.
Nackdelen är att de inte kan användas, inte med hela sensorn i alla fall, på kameror med fullformatssensor.
Väldigt bra förklarat. Det kan tilläggas att för spegelreflexkameror så blir även spegeln mindre i en APS-C, vilket medför att den innersta linsen kan placeras närmre sensorn utan att krocka med spegeln när den viks upp, vilket lär ge en del designfördelar när man konstruerar ett objektiv. För spegellösa kameror behöver man inte ta hänsyn till det och det utnyttjas i objektiv gjorda för spegellösa kameror. Därför blir t.ex. Canons RF-kameror med tillhörande objektiv kortare än motsvarande EF-kameror, och det är också därför man får plats med en EF/RF-adapter utan att behöva göra optiska korrigeringar.
 

bloo

Aktiv medlem
Du kan ju byta din 70-180 mot t.ex. Tamron 28-200 som fått bra kritik. Ligger runt 7-8000 kr begagnat.

(ett test på
)
 
ANNONS