Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
hade ni valt? fasta macroobjektiv eller zoomobjektiv med macro? med fotografering av macro o porträtt? (helkropps)
går det även att fota lite natur med samma objektiv?

nettan78 skrev:
jo jag vet att det krävs en bra fotograf bakom kameran fast jag e ändå övertygad om att jag behöver ett skarpare objektiv =)
jag har ju kollat lite bilder tagna med 18-55 här på fotosidan o det är ungefär samma som jag själv kan prestera.
I det lilla format som man lägger upp bilder på fotosidan så kan man få skarpa bilder från i stort sett vilket objektiv som helst. Ett tips som kanske kan få dig att vänta med objektivköp: lär dig fota i RAW och göra ordentlig efterbehandling! Läs, sök, fråga testa och testa igen, då kommer du även att lära dig allt runtomkring. Risken är annars stor att du bara blir besviken och känner att du lagt ut en massa pengar i onödan.

hur ska jag någonsin lära mig och köpa rätt

Fråga hit å dit, när du inte kan grunden inom fotografering, då kommer du aldrig att lära dig något, vem lär sig fotografering eller fototermer på detta sätt?
Totalt förvirrat!
Köp en fotobok för nybörjare, läs den utförligt, därefter går man steget upp till en mera avancerad fotobok, med ingående tekniska förklaringar.
Det finns mängder med fototidningar, svenska och utländska, för den intresserade, de har ofta undervisande artiklar ....

"Man kan leda en häst till vattnet, men inte få den att dricka."
- Ännu sämre är det här, om man inte alls vet hur en häst ser ut, hur skall då kunna leda hästen till vattnet?

nettan78 skrev:
e det bättre med ett större tal eller?

Jag börjar ana att det tappas tålamod här och var, Jeanette... Du måste läsa http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm, annars riskerar svaren att bli än mer bitska! Förstår du inte artikeln, fråga gärna på speciella saker i den i stället, så att vi inser att du förstår.

När du förstår artikeln, är du redo att göra medvetna köp av objektiv, inte förr! Omedvetna kan du göra näsomhelst, som framgått.

Per.

perstromgren skrev:
Jag börjar ana att det tappas tålamod här och var, Jeanette... Du måste läsa http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm, annars riskerar svaren att bli än mer bitska! Förstår du inte artikeln, fråga gärna på speciella saker i den i stället, så att vi inser att du förstår.

När du förstår artikeln, är du redo att göra medvetna köp av objektiv, inte förr! Omedvetna kan du göra näsomhelst, som framgått.

Per.
okej då ska jag inte fråga mer.
jag har väldigt svårt att läsa mig till saker. jag kan läsa om o om igen utan att jag blir klokare. så jag får vänta på den där fotokursen jag ska gå på nångång detta året, för att lära mig mer.

Hi hi hi,jag var bara tvungen att kolla profilen.
Relativt ung, blondin, inte oattraktiv.
Dâ ägnar fotosveriges killar 5 sidor ât vad som normalt klars av med ett svar.

Svaret pâ frâgan? Det finns pâ närmaste bibliotek.

ANNONS