** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska man tänka kring köp av begagnad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nästan meningslöst att köpa begagnad elektronik idag, risken är för stor och priserna i stort sett alltid för höga. Visst, att köpa en några generationer gammal kamera kan löna sig, själv köpte jag en fin Fujifilm X-T1 för ett tag sen till mycket bra pris. Men med "mycket bra pris" menar jag MYCKET BRA PRIS! - Annars är det bättre att köpa nytt.
 
Det är nästan meningslöst att köpa begagnad elektronik idag, risken är för stor och priserna i stort sett alltid för höga. Visst, att köpa en några generationer gammal kamera kan löna sig, själv köpte jag en fin Fujifilm X-T1 för ett tag sen till mycket bra pris. Men med "mycket bra pris" menar jag MYCKET BRA PRIS! - Annars är det bättre att köpa nytt.
Det är inte min erfarenhet, men det är klart man ska inte köpa första bästa och det är en stor variation, där samma 20000:- objektiv kan kosta allt från 14000 till 17000:-, så man får ha lite koll. Men den vinsten kanske runt 5000:- på detta objektiv den har man ju alltid kvar, när man säljer igen. Samma gäller kamerahus, har aldrig haft något fel alls på de begagnade hus jag har köpt och det är nog en 7-8st nu
 
Ja, den korta tid jag var ute och letade en begagnad Sony A7 III kände jag bara att det var helt poänglöst. Inte värt risken för att spara så pass lite pengar jämfört med nytt. Man ska ha tur och tålamod om man ska köpa begagnat, och jag har varken eller. ;)

Jag tror absolut man kan göra många kap på begagnatmarknaden om man har tålamod som sagt. Generellt vill jag ju ha något så snart som möjligt och inte inom 6-12 månader. :p
 
Ja, den korta tid jag var ute och letade en begagnad Sony A7 III kände jag bara att det var helt poänglöst. Inte värt risken för att spara så pass lite pengar jämfört med nytt. Man ska ha tur och tålamod om man ska köpa begagnat, och jag har varken eller. ;)

Jag tror absolut man kan göra många kap på begagnatmarknaden om man har tålamod som sagt. Generellt vill jag ju ha något så snart som möjligt och inte inom 6-12 månader. :p

Det är ytterst sällan man gör några "kap". Däremot betalar man marknadspriset för begagnat som ligger relativt stilla för t.ex objektiv. Man kan ofta sälja till samma pris man köpte för. Det gäller inte då man köper nytt då man får ta värdeminskningen mellan nytt och begagnat, dvs om man säljer.
Den stora fördelen med begagnat är, som jag ser det, att man kan prova många prylar med liten ekonomisk risk.

Det förutsätter förstås att många också köper nytt. Det blir en slags symbios om man ska vara poetisk. 😀
 
Det är ytterst sällan man gör några "kap". Däremot betalar man marknadspriset för begagnat som ligger relativt stilla för t.ex objektiv. Man kan ofta sälja till samma pris man köpte för. Det gäller inte då man köper nytt då man får ta värdeminskningen mellan nytt och begagnat, dvs om man säljer.
Den stora fördelen med begagnat är, som jag ser det, att man kan prova många prylar med liten ekonomisk risk.

Det förutsätter förstås att många också köper nytt. Det blir en slags symbios om man ska vara poetisk. 😀
Jo precis, jag hade säkert inte kunnat testa de flesta makro till Nikon om man inte hade köpt begagnat. Jag bytte oftast in på SP och köpte ett nytt begagnat på SP utan för mycket tapp i mellanskillnad, men detta var för 4-10 år sedan, idag får man sämre vid inbyte i affär än vad man fick tidigare, men säljer man privat så blir det inte några större förluster. Mitt senaste köp var ett objektiv den 17/3 på Saint Patrick’s Day då Cyberphoto hade 17% på begagnat. Förutom att jag fick 17%, det blev nästan halva priset mot ett nytt så skickade de ett nytt objektiv, gillar deras affärsidé. Detta har faktiskt hänt en gång tidigare, vet inte från vem jag köpte? Kanske tog varan slut, och att de istället valde ett nytt?
 
Det har jag och är mycket nöjd med innehållet. Då slipper man ju åldersavdrag på kameran och objektiv. Istället ersätts dagsvärdet (enkelt förklarat vad motsvarande utrustning kostar att köpa begagnat på t.ex. Tradera eller Blocket).
Vad är skillnaden?

Ett exempel:
Säg att jag köpte en Canon R5 när den kom ut i juli 2020 för 49.900 kr.
Två och halvt år senare (januari 2023) tappar jag den i backen så illa att den blir totalförstörd och inte går att reparera, alternativt att den blir stulen.

Då ersätter Gefverts kameraförsäkring mig med vad kameran då kostar att köpa ny 45.000 kr (min killgissning vad den kostar i januari 2023), eftersom den är under 3 år gammal (då ersätts nyvärdet, för objektiv ersätts nyvärdet upp till 5 år).
Har jag istället Folksams hemförsäkring är åldersavdraget 50 % när kameran är 2-3 år gammal. Dvs jag får 22.500 kr i ersättning.

När kameran fyllt tre år i juli 2023 får jag "bara" 30 % i ersättning från Folksam, dvs 13.500 kr. Personligen tror jag att en R5 är dyrare än så på Tradera nästa sommar (ny killgissning är att den kostar kring 30.000kr begagnad), vilket i sådana fall är värdet som ersätts av Gefvert.

Från ersättningen dras Gefverts självrisk på 1.000kr eller Folksams på 1.800kr.
 
Ett exempel:
Säg att jag köpte en Canon R5 när den kom ut i juli 2020 för 49.900 kr.
Två och halvt år senare (januari 2023) tappar jag den i backen så illa att den blir totalförstörd och inte går att reparera, alternativt att den blir stulen.

Då ersätter Gefverts kameraförsäkring mig med vad kameran då kostar att köpa ny 45.000 kr (min killgissning vad den kostar i januari 2023), eftersom den är under 3 år gammal (då ersätts nyvärdet, för objektiv ersätts nyvärdet upp till 5 år).

Ser att R5 fortfarande kostar 49.990:- som lägst hos våra största fotohandlare och kameran verkar slutsåld och svår att få tag på i perioder (fortfarande).
Vidare har vi en inflation som kommer stormande för första gången på mycket lång tid. Sådant kommer självklart påverka hur begagnatpriser kommer se ut framöver. En ny kameramodell däremot, kanske billigare efterföljare med likvärdig eller bättre prestanda kommer direkt och oförsonligt sänka priser på begagnade R5-or. Kan inte tänka mig en bättre kamera för 20-25000:-

/Stephan
 
Ett exempel:
Säg att jag köpte en Canon R5 när den kom ut i juli 2020 för 49.900 kr.
Två och halvt år senare (januari 2023) tappar jag den i backen så illa att den blir totalförstörd och inte går att reparera, alternativt att den blir stulen.

Då ersätter Gefverts kameraförsäkring mig med vad kameran då kostar att köpa ny 45.000 kr (min killgissning vad den kostar i januari 2023), eftersom den är under 3 år gammal (då ersätts nyvärdet, för objektiv ersätts nyvärdet upp till 5 år).
Har jag istället Folksams hemförsäkring är åldersavdraget 50 % när kameran är 2-3 år gammal. Dvs jag får 22.500 kr i ersättning.

När kameran fyllt tre år i juli 2023 får jag "bara" 30 % i ersättning från Folksam, dvs 13.500 kr. Personligen tror jag att en R5 är dyrare än så på Tradera nästa sommar (ny killgissning är att den kostar kring 30.000kr begagnad), vilket i sådana fall är värdet som ersätts av Gefvert.

Från ersättningen dras Gefverts självrisk på 1.000kr eller Folksams på 1.800kr.
Gör Folksam ett åldersavdrag på 70 % från början av försäkringsperioden, eller höjs avdraget gradvis från när kameran är ny?

Gefverts försäkring är vad jag förstår en ren kameraförsäkring, så man måste tänka på att man behöver betala ytterligare en försäkringspremie, utöver hemförsäkringen. Hur stor är den premien, och hur många kameror gäller den för?
 
Gör Folksam ett åldersavdrag på 70 % från början av försäkringsperioden, eller höjs avdraget gradvis från när kameran är ny?

Gefverts försäkring är vad jag förstår en ren kameraförsäkring, så man måste tänka på att man behöver betala ytterligare en försäkringspremie, utöver hemförsäkringen. Hur stor är den premien, och hur många kameror gäller den för?
Som du säger så täcker försäkringsbolagets försäkring allt mögligt, den fina vasen mm. Den täcker visst 100% första året så trappas det ner, men har inte satt mig in i det. Logiskt setts borde man få ut såpass mycket så att det är möjligt att köpa en motsvarande kamera som man hade, som begagnad.


Om jag tolkar det rätt så behöver inte prylarna listas, så säg att man oftast bär med sig prylar för 40000:- då skulle man betala 2256:- per år, dvs jag skulle nu ha betalat en 25000- i onödan eftersom jag inte haft någon olycka under min digitala period
 
Senast ändrad:
Det är inte min erfarenhet, men det är klart man ska inte köpa första bästa och det är en stor variation, där samma 20000:- objektiv kan kosta allt från 14000 till 17000:-, så man får ha lite koll. Men den vinsten kanske runt 5000:- på detta objektiv den har man ju alltid kvar, när man säljer igen. Samma gäller kamerahus, har aldrig haft något fel alls på de begagnade hus jag har köpt och det är nog en 7-8st nu

jo man ska köpa den första bästa ..... om den första man hittar är den bästa så köp den
 
Som du säger så täcker försäkringsbolagets försäkring allt mögligt, den fina vasen mm. Den täcker visst 100% första året så trappas det ner, men har inte satt mig in i det. Logiskt setts borde man få ut såpass mycket så att det är möjligt att köpa en motsvarande kamera som man hade, som begagnad.


Om jag tolkar det rätt så behöver inte prylarna listas, så säg att man oftast bär med sig prylar för 40000:- då skulle man betala 2256:- per år, dvs jag skulle nu ha betalat en 25000- i onödan eftersom jag inte haft någon olycka under min digitala period

Samtidigt skönt att veta att om jag om 2½ år råkar ta sönder min kamera så kommer Gefvert ersätta vad samma modell skulle kosta att köpa ny tills kameran är 3 år gammal. Samma sak för objektiv fast upp till 5 år. Allt går ju bra tills det går åt helvete liksom. :p
 
jo man ska köpa den första bästa ..... om den första man hittar är den bästa så köp den
Ja precis så, det har faktiskt hänt att det första var bäst, men sådant är livet
Samtidigt skönt att veta att om jag om 2½ år råkar ta sönder min kamera så kommer Gefvert ersätta vad samma modell skulle kosta att köpa ny tills kameran är 3 år gammal. Samma sak för objektiv fast upp till 5 år. Allt går ju bra tills det går åt helvete liksom. :p
jo men så är det med försäkringar
 
Ja precis så, det har faktiskt hänt att det första var bäst, men sådant är livet

jo men så är det med försäkringar

Jag har ju också alltid haft tur med mina grejer, vare sig det gäller dator, mobil eller kamera eller vad det nu kan tänkas vara. Men nu sved det till och det sög. :D Vill inte vara med om det igen känner jag! 200:- lägger jag på så mycket annan onödig skit varje månad, kan lika gärna lägga det på en försäkring för att må lite bättre. ;D
 
Gör Folksam ett åldersavdrag på 70 % från början av försäkringsperioden, eller höjs avdraget gradvis från när kameran är ny?

Gefverts försäkring är vad jag förstår en ren kameraförsäkring, så man måste tänka på att man behöver betala ytterligare en försäkringspremie, utöver hemförsäkringen. Hur stor är den premien, och hur många kameror gäller den för?

För kameror och objektive ser ersättningstrappan ut enligt följande för Folksams hemförsäkring:
- när kameran / objektivet är yngre än 0,5 år - 100 %
- när kameran / objektivet fyllt 0,5 år - 80 %
- "--" 1 år - 70 %
- "--" 2 år - 50 %
- "--" 3 år - 30 %
- "--" 4 år - 20 %

Andra försäkringsbolag har liknande trappor med viss variation, det lönar sig ofta att jämföra och dessutom ändras de från år till år.

---
Skall man dra några slutsatser handlar mycket om hur dyr utrustning man oftast bär med sig och hur stora skador man själv har ekonomin för att bära. Vill man kan man ju agera sitt "eget försäkringsbolag" genom att stoppa undan "försäkringspremien" på ett konto.

Kamerautrustning är ju som bekant ganska dyr och har man t.ex. följande utrustning (en kamera, två objektiv och några tillbehör) med sig:
- Canon R5 - 49.900 kr
- Canon RF 24-70 2.8 - 23.900 kr
- Canon RF 70-200 2.8 - 27.900 kr
- två extra batterier, variabelt ND-filter, kameraväska mm - 4.000 kr

Då bär man med sig utrustning vars nypris är totalt 105.700 kr.
Hade man då när den är 3 år gammal blivit bestulen på den och man fick 31.700 i ersättning från hemförsäkringen, så hade åtminstone jag blivit litet besviken.

Därtill bör man notera att man beroende på hur dyr utrustning man har, att man inte slår i taket för sin hemförsäkring. Ex. ersätter Folksams vanliga hemförsäkring utrustning för max 40.000 kr som man har med sig utanför hemmet. Har man deras stora försäkring ökar beloppet till 80.000kr. Folksam och de flesta hemförsäkringar ersätter heller inte överhuvudtaget utrustning som stjäls ur en bil. Så har man dyrare utrustning och ibland har den med sig i bilen kan Gefverts kameraförsäkring vara mera intressant än om man saknar bil och har mera förmånliga kameror/objektiv.
 
Samtidigt skönt att veta att om jag om 2½ år råkar ta sönder min kamera så kommer Gefvert ersätta vad samma modell skulle kosta att köpa ny tills kameran är 3 år gammal. Samma sak för objektiv fast upp till 5 år. Allt går ju bra tills det går åt helvete liksom. :p
Med tillräckligt stor försäkringspremie kan det vara vettigare att ha en egen reparationsfond, men det är knepigt att räkna på det. Mycket att ta hänsyn till.
 
Generellt tips: Köp inte saker du inte har råd att förlora.

Jag vet, och det blev jävligt tydligt i mitt fall nu tyvärr. :( Men som tur är så finns ju försäkringar och då känns 200:- i månaden ganska lite om man kan sova lite lugnare och inte behöva bryta ihop när/om olyckan är framme.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
För att besvara trådens grundfråga "Hur ska man tänka runt begagnat" - välj nytt endast när (fräscht)begagnat (av det jag vill ha) inte finns tillgängligt!
Det tycker både plånboken och miljön/klimatet om!

Och det mesta håller betydligt längre än vi tror. Framförallt om vi väljer begagnad kvalitet istället för ny medelmåtta/billig skit. Själv har jag kört begagnat i nästan alla lägen sedan mitten på 1980-talet. Oavsett det handlat om Nikon/Canon/Hasselblad eller Sinar. Skillnaden är att jag har betalt 40-60% av ursprungspriset. Hållbarheten är densamma. Och försäkringsbolaget ersätter utifrån ålder/produkt. Inte om jag har köpt det nytt=fullpris eller om jag köpt det för halva priset. Billigaste objektivförsäkringen är UV-filter och hårda motljusskydd.
 
ANNONS