Annons

Hur ska man tänka kring köp av begagnad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Nu när jag är i tagen att försöka hitta en begagnad Sony A7 III så har jag varit runt på diverse sidor och försökt hitta någon som verkar lämplig. Med min nya erfarenhet i ryggen av försäkringsbolag så har jag fått ett nytt perspektiv på saken.

För att ta ett exempel. Jag såg en annons på en Sony A7 III på blocket. Den var inköpt när den lanserades 2018 men bara 10.000 exponeringar enligt utsago. Kameran är säkert i bra skick, men eftersom den snart är 4 år gammal så är det ju säkert slut på garantier (om de ens överflyttas vid köp begagnat), och skulle olyckan vara framme så äter ju åldersavdrag + självrisk upp merparten av värdet. Vad är en sån kamera ens värd då EGENTLIGEN? Jag har ju levt i en värld där jag tänkt att jag inte kommer ha oturen att ramla i vattnet med utrustningen, tappa kameran i marken eller få något stulet.

En annan sidofråga, där min oro förmodligen är helt obefogad, men hur mår kameror (eller elektronik överhuvudtaget) av att bara ligga oanvända någonstans i flera år? Finns det någon risk alls med det?
 
Det enkla svaret är förstås att marknadsvärdet inte har något att göra med dina försäkringsvillkor.
 
Beroende på pris så kan du nog vara lugn, den är inte 4 år sliten och presterar högst sannolikt som ny👍
Garantier följer första köparen och det är butikers eventuella goodwill som kan vara räddningen, så om du skulle köpa något som har garanti kvar så är det egentligen den du köper av som har reklamationsrätten.
Den enda "risken" är väll kanske ett nytt batteri, 10.000 exponeringar är för mig knappt inkörd och du kan ju om du vill se det som att försteköparen testkörde den åt dig och tog det ekonomiska tappet🙂. Begagnatpriset återspeglar väll mer tillgång och efterfrågan mer än avräkningsvärde vid ev försäkringsbehov.
Köpte min A7iii ny hos Hegethorn när den kom för rekpris 26.000 ca och sålde den förra våren för 14.000.
Själv köper jag även mycket gråimport inom EU de gånger jag kan få fabriksnytt för samma pris som begagnat på Blocket/Fotobutik/Tradera. Står ju ändå med ungefär samma dilemman som begagnat förutom att jag har det landets garanti kvar som i praktiken är HongKong.
Mellanskillnaden spenderar vi på korv med bröd på fototripparna det ger istället😛
 
Beroende på pris så kan du nog vara lugn, den är inte 4 år sliten och presterar högst sannolikt som ny👍
Garantier följer första köparen och det är butikers eventuella goodwill som kan vara räddningen, så om du skulle köpa något som har garanti kvar så är det egentligen den du köper av som har reklamationsrätten.
Den enda "risken" är väll kanske ett nytt batteri, 10.000 exponeringar är för mig knappt inkörd och du kan ju om du vill se det som att försteköparen testkörde den åt dig och tog det ekonomiska tappet🙂. Begagnatpriset återspeglar väll mer tillgång och efterfrågan mer än avräkningsvärde vid ev försäkringsbehov.
Köpte min A7iii ny hos Hegethorn när den kom för rekpris 26.000 ca och sålde den förra våren för 14.000.
Själv köper jag även mycket gråimport inom EU de gånger jag kan få fabriksnytt för samma pris som begagnat på Blocket/Fotobutik/Tradera. Står ju ändå med ungefär samma dilemman som begagnat förutom att jag har det landets garanti kvar som i praktiken är HongKong.
Mellanskillnaden spenderar vi på korv med bröd på fototripparna det ger istället😛

Bra input! Ja, jag är inte orolig för 10.000 exponeringar, det är mer åldern och ur försäkringssynpunkt vad som är vettigt och inte.

Har också handlat gråimport från E-Infin och det har väl fungerat bra, men har ju inte behövt krångla med dom heller med returer och garantiärenden osv så vem vet. :p Allt fungerar ju bra så länge det fungerar bra, så att säga. :p
 
Ett alternativ om du är orolig över vad hemförsäkringen täcker är ju att skaffa en kamera- och teknikförsäkring från Gefvert.

Det har jag och är mycket nöjd med innehållet. Då slipper man ju åldersavdrag på kameran och objektiv. Istället ersätts dagsvärdet (enkelt förklarat vad motsvarande utrustning kostar att köpa begagnat på t.ex. Tradera eller Blocket). Därtill får man ju rabatt på försäkringen om man är Plus-medlem på Fotosidan ;)

Vissa hemförsäkringar såsom Folksam tillämpar inte heller åldersavdrag enligt sin tabell om det skulle "leda till ett oskäligt resultat", då ser de istället på dagsvärdet. När det tillämpas är dock litet mera oklart (vad är "oskäligt" osv), jmf med Gefverts dito där default istället är att dagsvärdet tillämpas för kameror äldre än 3 år och nypris om de är nyare än 3 år.
 
Senast ändrad:
Lagt ner att köpa begagnat helt. Oftast är det fantasi priser som begärs. För det andra så är det i princip omöjligt att utnyttja garanti eller reklamationsrätt på en begagnad vara.

Köper enbart från t ex e-infinity. Nya prylar för samma pris eller ibland t om billigare än begagnade priser. Garanti har dom och det går att försäkra hos Gefvert likaså.
 
"Hur ska man tänka kring köp av begagnad kamera?" Snålt...
Precis vad jag skrev: Du ska tänka extremt snålt.
Det finns gott om begagnade kameror därute, slå inte till på första som du uppfattar som vettig. Låt flera fara förbi på auktionssajterna så att du har en bra bild av marknadsläget. Väg detta marknadsläge mot vad en ny kamera kostar på lämplig postordersajt, vit - grå eller - svart (i t.ex. HongKong). Köp därefter den du känner för. Personligen skulle jag rata allt som ligger över halva postordernypriset...
Det är att agera snålt. Du kommer inte att ångra din affär då

Är du i yrkesmässigt akut behov: Köp en sprillans ny - och dra av den i firman...
/Odd
 
Precis vad jag skrev: Du ska tänka extremt snålt.
Det finns gott om begagnade kameror därute, slå inte till på första som du uppfattar som vettig. Låt flera fara förbi på auktionssajterna så att du har en bra bild av marknadsläget. Väg detta marknadsläge mot vad en ny kamera kostar på lämplig postordersajt, vit - grå eller - svart (i t.ex. HongKong). Köp därefter den du känner för. Personligen skulle jag rata allt som ligger över halva postordernypriset...
Det är att agera snålt. Du kommer inte att ångra din affär då

Är du i yrkesmässigt akut behov: Köp en sprillans ny - och dra av den i firman...
/Odd

Ahh! Jag trodde du menade att jag var snål. :D
 
Jag tänkte inte ens tanken att använda hemförsäkringen när jag tappade kameran i backen. 5000 gick lagningen på.
Försäkringsvärdet på min utrustning bekymrar mig inte heller förrän det eventuellt händer något. Jag är nog van att man får reda sig själv och stå för sina misstag så jag förstår inte vad som ligger bakom oron.

Har det inte hänt något på 4 år så är det förmodligen inga fabrikationsfel, så att garantin har gått ut är inget att oroa sig för.
Däremot kan ju en slutare lägga av när som helst, även om vissa säljare påstår annat (som "den har bara gått x % av utlovat antal exponeringar").

Tänker man i banorna att något ska gå sönder är det kanske bäst att köpa nytt med garanti om man ska kunna sova lugnt. 😀

Angående elektronik som ligger i byrålådan så är erfarenheten att de inte mår bra av det. Kontakter oxiderar, batterier laddar ur bortom räddning eller börjar läcka osv. Dessutom fortsätter värdeminskningen obarmhärtigt. Inte minst för kamerahus (digitala).
 
Köp nånstans där du får garanti och grejerna är kollade. Vad gäller din andra frågan så är det ju lite vad du är beredd att förlora i pengar gentemot vad du får ut av kameran. Tycker du det är värt att lägga mer pengar på en nyare/mer avancerad kamera som kan ge dig bättre bilder, bättre upplevelse etc etc så ska det ju vägas mot att elektronik kan gå sönder, tappas, stjälas etc. Personligen så tycker jag upplevelsen är viktig och lägger därför kanske mer i den vågskålen än den andra.

Jag kan rekommendera mpb.com, grejerna är kollade, skicket stämmer bra och priser bra.

 
Har köpt 4 kameraprylar begagnat.

1 enklare telezoom där jag träffade säljaren hemma i hans kök. Allt ok. Användes av min fru under flera år

2 vidvinkel zoom'ar vid två separara tillfällen hos återförsäljare där i bägge fallen något visade sig vara fel. Vi kunde få lämna tillbaka i det ena fallet innan vi hade betalat. Sura miner där - minst sagt

1 märkesblixt hos en återförsäjate som visade sig tömma batterierna även som avstängd. Kunde byta tillbaka mot annat

Vad får man ut av detta?

Företagen är väletablerade och tror att de inte ens visste om att det var "fel" på de prylar jag köpte.

Köpa privat skulle jag kunna göra av en halv bekant eller halvbekant till någon jag känner....

Köper aldrig lite dyrare saker begagnat längre. Definitivt inte en kamera. Vill också ha det senaste. Har alla mina prylar länge och använder dem så mycket att det måste bara bli rätt. Skickar även med vid beställning att om det är en tidigare retur etc vill jag inte slutföra. Kräver att det jag köper är helt spraknytt och ouppackat om jag betalar fullpris. Inga nyköp hos "Olles foto på hörnet"

Om det handlar om pris skulle jag hellre köpa nya även om de skulle kunna vara gråa etc
 
Senast ändrad:
Har själv nästan bara köpt begagnade kamerahus, de har varit lika bra som de nya jag köpt, egentligen bättre. Två nya har jag fått skicka inför reparation men inget begagnat, vad man nu kan dra för slutsats av den statistiken. Har köpt mina från ScandinavienPhoto, Cyberphoto och Mattssons, de har ju 6mån garanti men som jag aldrig har behövts utnyttja. Inte heller säkert att det blir så mycket dyrare från en handlare så kan man skicka med något inbyte om man vill göra det enkelt för sig.

Försäkringsmässigt så spelar det nog ingen roll, eftersom du betalar kanske40% mindre i inköp så borde det vara det som du får mindre i försäkring, men man ramlar väl bara i vattnet en gång
 
- Jag har köpt en del begagnat hos Cyberphoto (CP) och har alltid funkat.
- Har köpt privat (hemma hos säljaren) ett dyrt (10 kSEK) objektiv som hade begagnat garanti hos CP och funkade att åberopa denna garanti för reparation hos Canon, 2 ggr för 1a reparationen var inte bra.
- Har köpt ett objektiv privat hos en väletablerad FS medlem, vi möttes på en T-banestation och objektivet funkar bra även 5 år senare.

Man får använda sunt förnuft.
 
Jag har köpt fotoprylar för över 150 kkr under 15 år. Har förstås inte kvar allt eftersom mycket bara testats och sedan sålts vidare. Uteslutande begagnat från privatpersoner och det är bara en "mina" jag gått på undet alla år. Ett ovanligt 55mm mikro-nikkor f2,8 af (första af?) där af-mekaniken låst sig. Kunde ha avslöjats om jag haft ett kamerahus med.
Så jag skulle säga att det är ganska riskfritt att köpa begagnat om man bara är vaksam. Mycket pengar sparar man eftersom, förutom digitala kamerahus, allt "lånas gratis" om man inte behåller eller har sönder något.
 
1. Köp gärna begagnat. Hela min gamla utrustning var begagnad. Kamera (Nikon d750) och fyra objektiv.
2. Teckna en försäkring, om det känns viktigt.
3. Sluta oroa dig.
 
Nu är det ett tag sedan, men jag rev ner i golvet ett 16-50f/2,8 objektiv värde nära 6000 kr har jag för mig, jag fick ut 2,700 kr, reparation var tydligen svårt att få till, som jag mins. Egen skada av mig och så kan det kan gå också, tappar värde väldigt fort som sagt en del saker för foto, tänkte då att CA 3000 att lägga till så köper jag ett nytt senare, men jag köpte inte något nytt, alltså på dryga året så hade det stuckit i väg till nästan 10000 kr om man lägger ihop.
 
Nu är det ett tag sedan, men jag rev ner i golvet ett 16-50f/2,8 objektiv värde nära 6000 kr har jag för mig, jag fick ut 2,700 kr, reparation var tydligen svårt att få till, som jag mins. Egen skada av mig och så kan det kan gå också, tappar värde väldigt fort som sagt en del saker för foto, tänkte då att CA 3000 att lägga till så köper jag ett nytt senare, men jag köpte inte något nytt, alltså på dryga året så hade det stuckit i väg till nästan 10000 kr om man lägger ihop.
Det är dyrt att vara klantig. Jag vet. 😉
 
ANNONS