Annons

Hur skapar man en läslig tabell i ett inlägg?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
.
Jag har inte kommit på hur man kan skapa en läslig tabell i ett inlägg. Hur jag än försöker blir det bara en oläslig gröt av alltihop.

Eftersom dels tabulator-funktionen är borttagen, och dels alla "space" utöver den första också plockas bort, så slutar varje försök från min sida att skapa en tabell varje gång i en helt oöverskålig röra. Och måste er "space-eater" verkligen vara så här väldigt aggressiv? Kan det inte räcka med att den tar bort alla blanktecken före det första tecknet och efter det sista i inläggen?

Jag utgår från att det måste finnas något sätt att skapa åtminstone en enkel tabell!

Hur gör man?

Skapa tabellen i lämpligt program, gör en bild av den (till exempel pdf eller png) och ladda upp.

Funkar det att göra en tabell i HTML? Alltså med <table> taggar? Eller kan man skapa nåt i Word/Excel och kopiera och klistra in?

Går det inte att lägga upp en pdf?
Det går men som läsare måste man laddda ner den.

Bilagor

• minitabell.pdf
    9.1 KB · Visningar: 108
Word gick ju inte så bra.....

Testar en HTML-tabell då:

<table border="1">
<tr>
<th>Month</th>
<th>Savings</th>
</tr>
<tr>
<td>January</td>
<td>$100</td>
</tr>
</table>

Nähä.... om man omsluter den med HTML-taggar då:

HTML:
<table border="1">
  <tr>
    <th>Month</th>
    <th>Savings</th>
  </tr>
  <tr>
    <td>January</td>
    <td>$100</td>
  </tr>
</table>

Kanske med Code-taggen?

Källkod:
Januari   Februari  Mars      April
--------  --------  --------  --------
       1        42       377      3245

Ja, CODE verkar ju vara det enklaste, och som dessutom går att göra med ren text direkt i inlägget. CODE är alltså den lilla symbolen # näst längst till höger i inläggsrutan. Markera tabelltexten och klicka på symbolen.

Tack alla ni som engagerat sig i min fråga och försöker hjälpa mig med att hitta en lösning!

Sedan är det kanske bäst att informera om att jag i stort sett inte har några andra program än operativsystemet installerat i min lilla dator, så det där med att använda "ett lämpligt program" ligger långt över mina möjligheter...

Men det jag framförallt inte förstår när det gäller detta är varför man tagit bort såväl tabulator-funktionen som möjligheten att använda blanktecken på normalt sätt. Detta gör ju att det FULLSTÄNDIGT I ONÖDAN blir väldigt komplicerat att åstadkomma även den enklaste tabell. Att ta bort blockeringen av dessa båda funktioner skulle ju göra det extremt enkelt att göra tabeller. För min del skulle det t.o.m räcka alldeles utmärkt om åtminstone den ena av dessa båda funktioner återinfördes (som normal användning av blanktecken). Detta skulle mer än väl fylla alla de behov jag hittills haft när det gäller tabeller!
.

Jag tror inte det är Fotosidan som "tagit bort" dessa funktioner, utan det är så datorer och weben fungerar.

Tab används ju för att flytta markören mellan olika rutor, Tab för att hoppa till nästa och shift-Tab för föregående. När jag skriver detta och trycker shift-Tab så hamnar markören i rubrik-rutan t.ex.

Att många mellanslag förkortas till ett är väl helt enkelt så som HTML fungerar, om jag minns rätt. Om man verkligen vill mellanslagen ska synas så finns ett specialtecken kallat "non-breaking space" och som har HTML-koden " " om jag inte minns fel. Men jag undrar om man kan skriva det i inlägg? Testar att lägga in åtta vanliga mellanslag mellan a och b: a b. Testar att lägga in åtta nbsp mellan a och b: a        b

Nej, vanliga mellanslag ignoreras, och   tolkas inte ens som kod.

Även om man skulle kunna få fasta mellanslag så är ju tecknens bredd varierande dessutom....

Lösningen för tabeller på webben heter <TABLE>, eller kanske ännu hellre CSS idag? Men inte i foruminlägg alltså.

erro.se, testade ditt förslag med att använda CODE, och den funktionen verkar ju klart användbar! Visserligen mycket tråckligare än ifall det skulle ha gått att använda blanktecken direkt, men det beror nog faktiskt mest på att man har en typ av formattering för texten i inskrivningsrutan, en annan i förhandsgranskningen och en tredje när inlägget sedan läggs in i tråden(!)

Källkod:
Januari   Februari   Mars   April
-------   --------   ----   -----
      1         42    377    3245

Tack alla ni som engagerat sig i min fråga och försöker hjälpa mig med att hitta en lösning!

Sedan är det kanske bäst att informera om att jag i stort sett inte har några andra program än operativsystemet installerat i min lilla dator, så det där med att använda "ett lämpligt program" ligger långt över mina möjligheter...

................
.

Jag vet inte vad du har för liten dator, själv har jag en Asus eee PC med en SSD och har ständiga problem med utrymmet på C (har Win Xp). Jag har löst det så att jag har en samling nyttiga program installerade på en minnepinne att användas vid behov, bl.a. OpenOffice som gör pdf direkt av det man skriver om så önskas. På datorn har jag FastStone Image Viewer (som tar liten plats) som dels kan göra skärmklipp och sedan spara det som jpg eller något annat, även som pdf. Den här lilldatorn använder jag när jag reser lätt och mest till att kolla och spara undan bilder på smådiskar eller minnepinnar.

Testar bara att kopiera in text med tabbar:

ett två tre
xxxxx xxxxx xxxxx
andra
tredje

Edit: nej, funkar inte. Tab-tecknen finns där men de tolkas inte som tab

Den här tabellen är gjord i Faststone Image Viewer. Förfarandet är inte alldeles intuitivt, man sparar först en ruta som är tex 400 x 400 pixlar och använder sedan programmets ritfunktion som har de vanliga rektanglarna och linjerna men också en liten "ordbehandlarfunktion" som fungerar riktigt bra (betydligt bättre än den i PS tycker jag). Men tab funkar inte utan det är mellanslag och enter som gäller och det går ganska bra och resultatet är ju relativt anständigt. Text och linjer kan ges olika färg, liksom ram om man vill det.
Till slut sparar mn ner tabellen i jpg med lämplig kompression, i det här fallet är tabellen 21 kb.
.

Bilagor

• 2012-04-18_151143_tabell.jpg
    2012-04-18_151143_tabell.jpg
    20.2 KB · Visningar: 138
Nackdelen med tabeller i form av bilder är att de inte följer med vid citerade svar, och det är svårt för andra att lägga till information, om man t.ex. vill ha en tabell för en deltagarlista.

Det går ju att komplettera en bild med text också, men det är ju lite knöligare. När det gäller citat så tycker jag att det citeras för stora textblock så att trådarna ibland blir onödigt långa och svårlästa.
Men om man som du, Robert, vill ha andra att fylla i uppgifter i en tabell så vore det naturligtvis bättre om det gick att ladda upp något som gick att fylla i enkelt.
.

Bilagor

• 2012-04-18_mod-tabelljpg.jpg
    2012-04-18_mod-tabelljpg.jpg
    35.1 KB · Visningar: 55
Kan komplettera med att Faststone är gratis och kan göra skärmdumpar och fundamental bildredigering också.

//Lars

ANNONS