Annons

Hur skicka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Min dotter är i Californinen under ett par månader. Med sig har sin D70 samt ett par hundra mb minne. När dessa blir fyllda vill hon skicka hem bilderna. Hon har tillgång till dator samt kortläsare. Jag vill att hon skall kunna få hem bilderna till Falun utan att hon behöver använda någon ftp-klient. Bara WEB-läsare och så kanske bilderna kan mellanlanda någonstans där jag kan plocka hem dem.

Tacksam för bra tips!

MVH Staffan Gildebrand

Varför inte bränna ut bilderna på en CD eller DVD och snailmaila hem dem? Sannolikt mycket enklare/säkrare. Skicka den mängden information kommer att ta en stund via kabel.

BAW

Jag använder ofta www.yousendit.com för att skicka stora mängder data.

Det kräver ju förstås en ganska snabb uppkoppling (eller mycket tålamod) för att ladda upp en väldigt stor mängd bilder.

Dock tror jag att någon därhemma måste ta emot (ladda ner) bilderna eftersom de bara lagras under en begränsad tid (7 eller 14 dagar).

Mvh /Peter

Ja, alltså det finns inte så många alternativ...

Bränna alla bilder på CD/DVD och skicka med post - Dyraste sättet helt klart men absolut bästa i tid och kvalite. För säkerhets skull behåller hon bilderna på datorn/kortet tills hon har fått bekräftelse av dig att det har kommit fram och alla bilder är där. Vore tråkigt om hon raderade bilderna och skivan inte kom fram... :/

Eftersom du inte ville använda ftp så blir det ganska svårt att skicka bilder via webben...

Skicka mail är uteslutet.

Det finns ett mkt bra sätt men kräver viss kunskap av någon av er. Starta en egen privat DC hubb.

Med denna metod kan ni göra en privat hub som ingen kan forcera, bara personer med rätt lösenord och nickname kommer in i hubben, dessa "konton" kan någon av er skapa/radera/ändra efter behag.

Fördelen är att det går väldigt fort, synnerligen säkert, man kan hantera stora mängder filer och man kan även prata "chatta" i realtid med personen

det negativa är att det krävs en del pill för båda parter, framför allt för den som skall driva hubben... :(

Yousendit...

....verkar nästan vara det jag söker. Dock verkar det som om man måste skicka en bild i taget. Tror inte hon vet hur man zippar dem till en fil men det går väl att lära ut. Mvh Staffan

Re: Yousendit...

Staffan Gildebrand skrev:
....verkar nästan vara det jag söker. Dock verkar det som om man måste skicka en bild i taget. Tror inte hon vet hur man zippar dem till en fil men det går väl att lära ut. Mvh Staffan

Om hon har xp är det en baggis... xp zippar själv...

Man kan ju alltid skicka filer via ICQ, MSN eller liknande program.. Funkar ju hyfsat under de nämnda förhållandena..

mail.google.com kan ju vara ett bra alternativ, över 2gb utrymme i inkorgen, tyvärr måste man få en inbjudan, men jag ger er gärna 2 konton då jag har en massa inbjudnignar över.

Vilken tillgång har hon till datorer?

Med Gmail (någon som vill ha en inbjudan?) så kan man lagra 2,5 Gb email. Någon listig typ har skrivit ett filsystem så att man kan använda sitt gmailkonto som en nätbaserad hårdisk:

Windows: http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm
Linux: http://shorl.com/dodrygruhydropro

Enkelt att installera och sedan kan du och hon läsa och skriva till samma disk. Jag vet dock inte hur lyckat det är att logga in från två platser samtidigt).

Edit: Ser just att Google (gmail) har ändrat inloggningsförfarandet så att det inte fungerar längre. Men hav förtröstan, det jobbas på en patch ;-)

Erbjudandet om gmailkonton kvarstår dock. Flera tiotal att dela ut...

ANNONS
Götaplatsens Foto