Jag har precis fått en ny dator jag beställt skräddarsydd från INET med Win 11, 32 GB RAM, Nvidia 5070 Ti GPU med 16 GB och 4 TB SSD.
Nya Photolab ställer höga reella maskinkrav för sina nya AI-maskningsfunktioner (vi har i princip alla haft problem med Photolab 9 av de skälen) och jag kunde heller inte köra tillräckligt stora AI-gratismodeller tidigare med iMatch.
Men jäklar vilken sprutt det blev nu på exporterna. Bilderna är Sony ARW-RAW i 24 MP från min A6400. De är exporterade i full storlek 6000x4000 i 100% kvalitet samt med Deep Prime 3 som är den senaste denoise-tekniken från DXO.
40 bilder gick på 30 sekunder i ena fallet och 1 sekund per bild i det andra fallet. Verkar som Adobe fortfarande släpar en del med sin denoise-teknik.
Jag lämnade en gång Lightroom bl.a. för att jag var missnöjd med preview-bildkvaliteten i programmet. Med version 9 kan man om man vill aktivera Deep Prime även för high resolution previews för skärmvisning. Med min nya maskin ger det en fantastisk preview-kvalitet med helt rena bilder på skärmen. Det påverkar inte scrollningshastigheten med denna maskin och när man stannar på en bild så renderar den brusrensade bilden på typ en halv sekund. Adobe är efter där fortfarande.
Ni kan ju se själva i den lilla grå rutan med de två "progress-bars" i klartext att jag håller mig till fakta. Där framgår även vilket Deep Prime-metod man aktiverat. Jag har aldrig lyckats få samma bildkvalitet ur Lightroom som jag får ur Photolab vare sig det gäller skärmvisning eller i print med Sony ARW. Det var mitt viktigaste skäl till att lämna Lightroom en gång i tiden.
En annan viktig fördel med Deep Prime i jämförelse med exv. Topaz som jag tvingas använda till mina reprofotade gamla analoga bilder är att Deep Prime kräver Noll handpåläggning. Det är bara en "black box" som bara gör sitt jobb utan strul. Med Topaz är det nästan aldrig så. Där står man ofta med en massa gräsliga artefakter och finner sig snart testa alla möjliga varianter av deras AI-modeller för skärpning och denoise för att begränsa problemen . Det händer aldrig med Deep Prime.