Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur starka är Canon blixtarna i ws?
- Trådstartare North
- Start datum
North
Aktiv medlem
Är frågan så svår att besvara?
Ingen som vet?
Är det någon som har en 430ex och en studioblixt
som går att ställa på ett visst ws.
Då borde man ju kunna köra 430 på full styrka och sedan justera studioblixten tills den är lika stark, eller ser man inte styrkan i ws på något sätt på studioblixten?
Mäta så dom blir lika borde man kunna göra med ljusmätare, eller?
Ingen som vet?
Är det någon som har en 430ex och en studioblixt
som går att ställa på ett visst ws.
Då borde man ju kunna köra 430 på full styrka och sedan justera studioblixten tills den är lika stark, eller ser man inte styrkan i ws på något sätt på studioblixten?
Mäta så dom blir lika borde man kunna göra med ljusmätare, eller?
Senast ändrad:
avslutat_bj
Aktiv medlem
Det man brukar kalla ljusmätare är väl noga räknat en belysningsmätare? I så fall krävs att studioblixten och 430ex lyser ut samma vinkel.North skrev:
Då borde man ju kunna köra 430 på full styrka och sedan justera studioblixten tills den är lika stark
pellepiano
Aktiv medlem
W/s har egentligen inget med ljuset att göra. Det är den energimängd som laddningen av blixten har.
Hur mycket ljus som skickas ut beror på blixtrörets kapacitet.
Ju smalare ljusstråle desto starkare ljus på det som träffas.
Så det blir väldigt svårt att jämföra.
Jag testade med min Sigma EF Super ( samma styrka ungefär som Canons stora ), ledtal 50.
Satte båda blixtarna i paraply på ca 2 meters avstånd från min bokhylla som jag fotade ett område av 75 cm ca på den.
Fick samma exponering då när min studioblixt stod på 50 w/s , med Sigman på fullt och spridningsvinkel på 35 mm.
Kanske ger ett ovetenskapigt hum i alla fall.
Hur mycket ljus som skickas ut beror på blixtrörets kapacitet.
Ju smalare ljusstråle desto starkare ljus på det som träffas.
Så det blir väldigt svårt att jämföra.
Jag testade med min Sigma EF Super ( samma styrka ungefär som Canons stora ), ledtal 50.
Satte båda blixtarna i paraply på ca 2 meters avstånd från min bokhylla som jag fotade ett område av 75 cm ca på den.
Fick samma exponering då när min studioblixt stod på 50 w/s , med Sigman på fullt och spridningsvinkel på 35 mm.
Kanske ger ett ovetenskapigt hum i alla fall.
froderberg
Aktiv medlem
pellepiano skrev:
Gäller ledtalet vid 35mm utlysning eller max televinkel?
pellepiano
Aktiv medlem
Den har ledtal 50 vid 105mm/ISO100
maxzomborszki
Aktiv medlem
Kanske går det att berätta hur många Ws en 430 har. Men är det verkligen intressant att veta hur mycket energi en blixtenhet lagrar? Jag antar att det borde gå att se på kondensatorerna i en blixt vad de har för kapacitet, men precis som Per säger så säger ju det ingenting om hur mycket ljus du får ut, och det är väl ändå, åtminstone för oss fotografer, det väsentliga?
Eftersom ljusmängden varierar kraftigt mellan olika tillbehör och Ws inte går att jämföra rakt av mellan olika märken/modeller tycker jag det är ganska oväsentligt mått i praktiken. För mig ger Ws mest ett väldigt ungefärligt hum om hur stark en studioblixt är, men när det kommer till kritan åker ljusmätaren fram och ger de bländarvärden jag behöver.
Eftersom ljusmängden varierar kraftigt mellan olika tillbehör och Ws inte går att jämföra rakt av mellan olika märken/modeller tycker jag det är ganska oväsentligt mått i praktiken. För mig ger Ws mest ett väldigt ungefärligt hum om hur stark en studioblixt är, men när det kommer till kritan åker ljusmätaren fram och ger de bländarvärden jag behöver.
Fredrik H
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Kanske går det att berätta hur många Ws en 430 har. Men är det verkligen intressant att veta hur mycket energi en blixtenhet lagrar? Jag antar att det borde gå att se på kondensatorerna i en blixt vad de har för kapacitet, men precis som Per säger så säger ju det ingenting om hur mycket ljus du får ut, och det är väl ändå, åtminstone för oss fotografer, det väsentliga?
Jo jag tycker det är mycket intressant, ifall man är i läget att köpa nya grejer.
Exempel:
Jag plåtar gärna utomhus under diverse olika sportevenemang. Använder idag en Canon 550 EX med ledtal runt 52 har jag för mig. ( På en given vinkel då förstås)
Vill jag nu handla en batteridriven studioblixt så ska ju den helst ge mer kräm än 550:an.
Hur vet jag att den gör det ?
Jo genom att jämföra ledtal mot Ws, eftersom jag aldrig sett en studioblixkt med effektangivelse i ledtal, eller för den delen en "vanli" blixt med WS.
Därmed är vi tillbaka på inledningsfrågan.
Sen att en del av er har stora starka blixtar inne i eran studio och "bara" behöver mäta lite och ställa in hjälper ju föga, eller hur.
North
Aktiv medlem
Ahh äntligen en som är inne på samma linje.
Jag kanske borde förklara varför jag undrar.
Mina barn cyklar Dirt-bike och jag vill fota dom vid stora hopp
Vad jag har provat är en 550ex som jag lånat av en kamrat. Jag har även fixat en förlängningssladd så jag kan ha blixten på ett stativ.Det går oftast fort och är ganska mörkt, så det behövs mycket ljus.
Om jag köper en uppladdningsbar studioblixt på kanske 150-250ws är den starkare än 430ex?
Detta är varför jag undrar och även av nyfikenhet.
Jag kanske borde förklara varför jag undrar.
Mina barn cyklar Dirt-bike och jag vill fota dom vid stora hopp
Vad jag har provat är en 550ex som jag lånat av en kamrat. Jag har även fixat en förlängningssladd så jag kan ha blixten på ett stativ.Det går oftast fort och är ganska mörkt, så det behövs mycket ljus.
Om jag köper en uppladdningsbar studioblixt på kanske 150-250ws är den starkare än 430ex?
Detta är varför jag undrar och även av nyfikenhet.
skarsfjall
Aktiv medlem
50 Ws är nog ett bra riktvärde för normala blixtar som sätts på kameran.
Jag har ett svagt minne av att Olympus Quick Auto 310 hade en gravering i plasten som angav 54Ws, medan bruksanvisningen (har inte kvar blixten) anger ledtalet 34 (ISO 100, utlysning för 28mm). Som jämförelse har Nikon SB-800 ledtalet 38 vid inställning för 35mm.
På Quantums hemsida (de gör små men kraftiga portabla blixtar, www.qtm.com) anger de för sin stora modell: 150 wattseconds flash power (versus 50 ws typically for shoe mount flashes.)
/Sigge
Jag har ett svagt minne av att Olympus Quick Auto 310 hade en gravering i plasten som angav 54Ws, medan bruksanvisningen (har inte kvar blixten) anger ledtalet 34 (ISO 100, utlysning för 28mm). Som jämförelse har Nikon SB-800 ledtalet 38 vid inställning för 35mm.
På Quantums hemsida (de gör små men kraftiga portabla blixtar, www.qtm.com) anger de för sin stora modell: 150 wattseconds flash power (versus 50 ws typically for shoe mount flashes.)
/Sigge
gors
Aktiv medlem
North skrev:
Studioblixten är sannolikt märkbart starkare. Exakt hur mycket starkare beror förstås på hur effektivt du lyckas rikta ljuset från den. Ett eller två bländarsteg bättre tycker jag att den borde kunna bli.
Du kan förstås också använda två mindre blixtar. Två 430
North
Aktiv medlem
Det verkar ju vara billigare med studioblixtar om endast räknar ljus/pengar
Kan ju faktiskt vara lite roligt att inte ha ettl,då kanske man lär sig lite mer om att få till ljuset.
Jag satt och kollade lite på nätet och hittade en studioblixt 150ws som hade batteri, som bara kostade runt 2500kr,fast nu hittar jag inte den sidan.
Är det någon som vet någon bra nätbutik som säljer billiga studioblixtar med batteri?
Kan ju faktiskt vara lite roligt att inte ha ettl,då kanske man lär sig lite mer om att få till ljuset.
Jag satt och kollade lite på nätet och hittade en studioblixt 150ws som hade batteri, som bara kostade runt 2500kr,fast nu hittar jag inte den sidan.
Är det någon som vet någon bra nätbutik som säljer billiga studioblixtar med batteri?
-Per-
Aktiv medlem
Pioneer batteriblixt, citat från www.dito.se.
"Effekten är hela 300Ws, omkopplingsbart från fullt till ¼ i fem steg. Ledtal 70 med normalreflektor."
"Effekten är hela 300Ws, omkopplingsbart från fullt till ¼ i fem steg. Ledtal 70 med normalreflektor."
pellepiano
Aktiv medlem
Lite saftigt med 10 000 kanske för en blixt.
Märket är Bowens, modellen heter Pioneer ( letade mig fördärvad ). Sidan är ...
http://www.dito.se/bowens.html
Märket är Bowens, modellen heter Pioneer ( letade mig fördärvad ). Sidan är ...
http://www.dito.se/bowens.html
Maxieboy
Aktiv medlem
2x300Ws för 12volt
Lite billigare från Tyskland: http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=94&CT=47
Lite billigare från Tyskland: http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=94&CT=47
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag tror du missförstår, det GÅR INTE att jämföra ledtal och Ws på et generellt sätt. Det går inte ens att jämföra Ws mot Ws på ett lämpligt sätt, eftersom Ws inte säger något om ljus. En 500 Ws-blixt från en tillverkare av ett visst märke/modell är med största sannolikhet hälften så stark som en 1000 Ws av samma märke/modell och med samma reflektor. Men gentemot en annan tillverkare kan det skilja, rimligtvis inte vansinnigt mycket, men tillräckligt stor osäkerhet för att det inte är en bra måttstock.Fredrik H skrev:
Jo jag tycker det är mycket intressant, ifall man är i läget att köpa nya grejer.
[snip]
Jo genom att jämföra ledtal mot Ws, eftersom jag aldrig sett en studioblixkt med effektangivelse i ledtal, eller för den delen en "vanli" blixt med WS.
Därmed är vi tillbaka på inledningsfrågan.
Ledtal mot ledtal går bra, så länge det är angivet vilket ISO och vilken zoomposition på blixthuvudet (dvs indirekt vilken vinkel den lyser ut).
Min poäng var att du kan använda det som en generell fingervisning, men annars ska man akta sig för att lita blint på det. Det handlar inte om att jag har starka blixtar i min studio, det handlar om att jag har en ljusmätare jag litar på. Ett råd är att skaffa en blixtljusmätare om det är viktigt att veta hur starka blixtar är. Innan jag och min kompis skaffade våra ställde vi upp prylarna vi skulle köpa och mätte.
Eller så får man hoppas att tillverkaren har mätt ljuset med en ljusmätare och anger det, antingen som ledtal eller som bländarvärde på visst avstånd. Tex tillverkaren Alien Bees, aka Paul C Buff, visar vad bländarvärdet är för hans prylar, med olika tillbehör. Men det är inte helt oproblematiskt, något han tar upp under mätningarna av sina blixtar.