Annons

Smartaste uppsättningen Speedlite till R6?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Efter att ha bytt till R6 från en 7DmkII så känner jag att jag ibland har "en blixt för lite".
Sjuan klarar ju av att fjärrstyra min 430EXII med den interna blixten, vilket ofta räckte till att få till tillräckligt bra ljussättning.
R6'an har ju ingen inbyggd blixt, så jag känner att jag behöver komplettera för att kunna fota lite mer kreativt.

Förutsättningar:
- blixtar är ingen stor grej för mig, så detta får bli ett budgetprojekt, dvs begagnade prylar, totalt mindre än 2500:-
- jag vill använda speedlites för att kunna fota utan att behöva koppla in studioblixtar i väggen, och jag vet att jag klarar mig med den ljusstyrka som de ger mig. Jag har möjlighet att låna studioblixtar ifall det skulle behövas massor av ljus.

Tanken är att köpa 1-2 extra blixtar som komplement till min 430EXII.
Frågan är bara vad?

Jag tror att jag klarar mig bra utan TTL, men det är såklart bekvämt att ha tillgång till den möjligheten.
Jag tror att Canons RT-blixtar blir för dyra, så troligen så skulle en 580EX/EXII och en 430EX/EXII/EXIII kunna vara en bra uppsättning.
Eller kan man satsa på två valfria blixtar och lösa radiotriggers? Jag har idag tillgång till en 2,4GHz radiotrigger utan TTL från Neever, men endast för en blixt.
Om man inte köper Canonblixtar, är det några märken som föredras eller bör undvikas?
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag skulle kollat på Godox. De har riktigt bra och prisvärda blixtar och jag har haft flera till mina Sony-kameror då jag inte tyckte Sony-blixtarna var värda pengarna. De har en hel del både större och mindre blixtar samt spännande studiobelysning som man kan komplettera med efter behov och köra allt tillsammans via deras radiosändare. Bra system att köpa in sig.

Rekommenderar också starkt deras blixtar med batteripack. Så skönt att slippa alla små batterier som ska laddas i evigheter när man glömmer det.

https://www.photax.se/category/for-canon-2
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canon Speedlite 90EX är väl det som närmast kan liknas vid inbyggda blixten från 7D. Liten, lätt, men kan fjärrstyra andra EX med ljussignaler.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kamda & Kaffebrus och gänget säljer Godox trigger-paket för en dryg tusenlapp. Då är det både sändare och en mottagare som gör din 430ex radistyrd. Toppar du med en TT685 (eller senare) så får 2 st radistyrda blixtar med full TTL och en sändare för ca 2200‐2500kr.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Godox 685 tar vanliga AA batterier o kan köpas i vilken normal butik som helst. Med en radiotrigger och en mottagare för den blixt du redan idag har.
Sen finns det kraftigare med laddbara men priset OCH effekten ökar.
V1
AD200
 

nivas

Aktiv medlem
Tack alla!
Ser att KB säljer TT685 för 690:- denna vecka, och om jag har förstått det hela rätt så kan den även fjärrstyra min 430EXII optiskt med TTL?
Och om jag vill köra både TT685 och 430EXII med TTL via radio så kan jag köpa en X1 sändare till kameran och X1 mottagare till min 430EXII? Det verkar ju rätt prisvärt faktiskt!
 

Erik X

Aktiv medlem
Är det någon som har provat Yongnuo RT-blixtar för Canon? De ligger s.a.s. lite bättre till prismässigt än Canons egna.. :)
Jag har ju Yongnuo radiosändare, den gör precis samma sak som Canons motsvarighet dock till en tredjedel av priset.. En liten aning smäckigare kanske:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Tack alla!
Ser att KB säljer TT685 för 690:- denna vecka, och om jag har förstått det hela rätt så kan den även fjärrstyra min 430EXII optiskt med TTL?
Och om jag vill köra både TT685 och 430EXII med TTL via radio så kan jag köpa en X1 sändare till kameran och X1 mottagare till min 430EXII? Det verkar ju rätt prisvärt faktiskt!
690 spänn är otroligt bra pris för TT685 med tanke på att det är samma blixt som V860 (batteriet och återladdning skiljer).
Tror inte att du kan styra 430ex med ir med TT685:an med ir, utan du måste sätta 685:an i Godox rf-mottagaren för att få det, å andra sidan så tror jag att om du skaffar motsvarande kit så kommer mottagaren alltid sitta på din Canon blixt.
Och det där priset på blixten är så jäkla bra så jag kommer beställa en till.
Jag kör Sony och flickvänner fotar med Canon, och jag kan utan begränsning låna tjejens Canonblixtar och köra TTL/HSS ihop med mina blixtar och styra allt med fjärren, 2 studioblixtar och 5 speedlights.
100 meter avstånd har jag aldrig varit uppe i med ofta nellan 60-80 meter i landskap.
 

Third eye

Aktiv medlem
Är det någon som har provat Yongnuo RT-blixtar för Canon? De ligger s.a.s. lite bättre till prismässigt än Canons egna.. :)
Jag har ju Yongnuo radiosändare, den gör precis samma sak som Canons motsvarighet dock till en tredjedel av priset.. En liten aning smäckigare kanske:rolleyes:
Innan jag bytte till Godox hade jag Yongnuos sändare och mottagare ihop med 2st 600ex-rt och, en ex430 och 2st yn685.
Sändarna och 685:eek:rna funkade lika bra som motsvarande Godox men båda 600ex kärvade ganska snart ihop i zoomen i blixtarna så man fick hela tiden knacka på dem. När de funkade så inga problem.
 
ANNONS