Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixartist

Aktiv medlem
Som ni kanske sett i en annan tråd jag har letar jag ny glugg. Men jag kände att denna frågan krävde en ny tråd.

Hur stor är skillnaden på 70-200/2.8 L IS USM och 100-400/4.5-5.6 L IS USM?

Jag har ett 100-400 redan och undrar om det är idé att köpa 70-200 också. Det är ju såklart skillnad på zoom-omfånget, men är det mycket skillnad att fota i mulet/inomhus/kväll osv med 2.8 i bländare?

Det enklaste är att du själv testar under de förhållanden som det gäller. Sätt på din befintliga zoom och se sedan om tider som är 1-2 steg snabbare skulle hjälpa dig eller inte...
Som svar på din fråga kan man väl säga att det inte är någon dramatisk skillnad direkt. Men å andra sidan kan ibland 1 steg eller 2 göra underverk. Det är helt enkelt svårt att generalisera. Med tanke på att du redan har en zoom så kanske den fantastiskt fina 135L skulle vara ett bättre alternativ om du är ute efter snabbare tider?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto