Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur stor dynamikomfång har papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Om man tittar på hur stor dynamik dagens bästa kameror har (12-13 bländarsteg) så undrar jag litet hur man tar det tillvara. Kan man skriva ut så stort omfång på papper? Om inte, korrigerar labbet (t.ex. Crimson) åt mig, eller bör jag mildra dynamiken själv i Gimp innan jag skickar?

Om det inte går på papper, hur är det med andra återgivningsmedia? Bra datorskärm? Fin projektor? 12 bländarsteg är 4000:1 om jag inte räknar fel.

Per.

Hej !

För egna utskrifter väljer man själv dynamik,
eller rättare, hur man använder det givna dynamiken.
Dvs perceptual, relativ, eller absolut.

Perceptual komprimerar så att den infärgrymden återges i utfärgrymden ex AdobeRGB transormeras till vad skrivaren kan återge.

Rel och abs flyttar in infärgrymden i utrymden, och det i bilden
som är utanför klipps.

På något sätt bör man kunna få info om det dynamiska omfånget
för utskriften via printerprofilen, jag försökte, men mina verktyg gav inte nått för mej begripligt svar.

------

skärmen kan nog mycket väl ha det kontrastomfånget, sen om den kan återge alla stegen är väl mera tveksamt, min har 8-bits färgupplösning, RAWfilen 12

------

Ladda hem crimsons printprofil, testa med gimps visningsfiler
och se om du får någon klippning, tänk på att det finns lite
inställningar under "redigera-inställningar-färghantering".

----

Det här var kanske inte nått slutgiltligt svar, men en liten bit, kanske.

//Magnus

Det är just därför man skall använda profiler. Profiler till varje utenhet behövs om det skall bli förutsägbart resultat. Dvs en för projektorn, en för varje papperskvalitet (för varje printer) etc...... Har du inte det så blir det en gissning varje gång.....

Om man tittar på hur stor dynamik dagens bästa kameror har (12-13 bländarsteg) så undrar jag litet hur man tar det tillvara. Kan man skriva ut så stort omfång på papper? Om inte, korrigerar labbet (t.ex. Crimson) åt mig, eller bör jag mildra dynamiken själv i Gimp innan jag skickar?

Om det inte går på papper, hur är det med andra återgivningsmedia? Bra datorskärm? Fin projektor? 12 bländarsteg är 4000:1 om jag inte räknar fel.

Per.

Dagens bästa papper för bläckstråleskrivare har ett omfång på cirka 250 : 1. Ett färgfotopapper har ett omfång på 150 : 1, så omfånget som kameran registrerar måste komprimeras rätt kraftigt. En datorskärm kan ju ha större omfång, men om du arbetar med grafiska skärmar ser man till att de har ett omfång som motsvarar papprets, eller möjligtvis lite större. På så sätt kan du simulera den färdiga bildens utseende på skärmen.

Använder du en perceptuell konvertering eller en relativ med svartpunktskompensering så kommer valörstegen att tryckas ihop så att de passar in på mediets omfång.

ANNONS
Götaplatsens Foto