Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor minne i 1D MKII ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att jag kört 4 gb i både 10d och 20d så kan jag inte tänka mig att det stämmer.
Roger

Hej

Jag kör 4GB sandisk extreme 3 kort och det funkar utmärkt, både på 1D MK II och 1D MK IIN.

Kolla hastighet här, nyss uppgraderad

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6896

Nya SanDisk Extreme IV 4GB går inte mycket fortare. Kortet i sig skall väl kunna leverera en hastighet på 40MB/s, så kameran är en flaskhals, kanske behövs bättre firmware? Kommer nog inte släppas fler firmwares till 1D MK II??

MVH

Omar

Senast ändrad:
Har kört Kingston Elite PRO 4Gb i min 1Dmk2 utan problem.

Varför stirra sig blind på om kameran kan ta nytta av alla 40Mb/sek? Främsta fördelen och nästan hela tanken med Extreme IV är att det skall bara ta halva tiden att tömma kortet.

Har själv beställt 2st 2Gb Extreme IV av bara den anledningen.

Priserna på Extreme 3 sänktes i tisdags...

Hej

Man har olika behov och krav och önskemål.

Efter en dag i fält kopierar jag över tex 4GB till datorn, under tiden tar jag av mig typ skorna, sätter kamera utrustningen på på plats, tar lite och dricka etc.

Ett 4GB (fullt) tar ca 7 minuter att överföra, och med det nya kanske då 3.5min? inte så jätte viktigt för min del, men ändå klart intressant.

Det viktiga är ju ändå att få bilder och händer det då någon aktion, tex två rovfåglar som fajtas i luften så vill man få så många bilder som möjligt och har därav större chans att få bra bilder. Vid sådana tillfällen bläser jag av 20 RAW bilder i typ 8bilder/ sekund och sedan går det långsamt och missar en del av aktionen.

Så ju snabbare bilderna överförs till kortet ju mer bilder kan man ta inom en tidsram, typ en aktionhändelse.

Så för min del är det viktigare än överföringen till datorn, vilket jag tycker går bra rent tidsmässigt. Det som tar tid är mer bildbehandlingen.

MVH

Omar

det låter bra.. kändes som om det var dagz att investera i mer minne och köpe mindre än 2GB kändes dumt så ville ha lite koll på va ni har för erfarenheter... blir nog en 4GB låter det som. Tack för svaren

Är du främst ute efter att kunna ta snabba serier så är det inte minneskorten som kommer att vara huvudproblemet. Det är kamerans processor samt storlek och snabbhet på minnesbufferten burstrate beror främst på.

Minneskorten måste upp i fantastiska data om du skall kunna skriva direkt till dem från kameran. 8bps och 16Mb/bild... =128Mb/sek!

Extreme IV beräknas komma i slutet av denna eller mitten av nästa månad.

var mest ute efter ett större kort.nu sä är det "bara" ca 8MB filer från kameran. men det blir en del MB/sek i alla fall. använder i princip aldrig 8bilder/sek.... ett alternativ är att ha både SD och CF kort i kameran samtidigt.

Robert_Vallentuna skrev:
Är du främst ute efter att kunna ta snabba serier så är det inte minneskorten som kommer att vara huvudproblemet. Det är kamerans processor samt storlek och snabbhet på minnesbufferten burstrate beror främst på.

Minneskorten måste upp i fantastiska data om du skall kunna skriva direkt till dem från kameran. 8bps och 16Mb/bild... =128Mb/sek!

Extreme IV beräknas komma i slutet av denna eller mitten av nästa månad.

Man behöver ju inte skriva till dem direkt, men desto fortare det går till minneskortet, desto fortare går det att tömma bufferten, vilket ger längre serier. Men idag är väl flaskhalsen gränsnittet mellan kamera och kort? (Sen så 70 mb/s dvs 8bps direkt till kortet, låter ju inte en ouppnålig prestande iaf inte om något år)

Som en liten inflikning så såg jag att Hasselblad ahde testat de nya extreme IV-korten i sin 39MP H2D. Resultatet blev att man kunde ta en serie om 10 bilder, jämfört med 6 med ett extreme III-kort. Det skulle jag vilja säga är en viss prestandaökning. Men som sagt, det gäller ju att kameran klarar av att skriva snabbt också. Nu skiljer det "bara" 400kb/s ungefär mellan III och IV om vi kollar på 1D MkII.

defiant skrev:
Läste på sandisk hemsida att 1D MK II stöder max 2 GB minneskort, stämmer det verkligen?

SanDIsk Hemsida

Det stämmer delvis. Det går max att använda 2GB SD-kort. Så är det för i stort sett alla kameror. Nu standard är på G som klarar 4GB, men det hjälper inte för gamla kameror som den här.

Däremot kan du köra hur stora CF-kort som helst.

Re: Re: Hur stor minne i 1D MKII ?

froderberg skrev:

Hur stora finns det då?
Jag har hittat 8Gb som störst, vilket också fanns när jag köpte min kamera. Tycker man borde kunna slänga ihop ett större minne. CF är ju relativt stort ändå.

Re: Re: Re: Hur stor minne i 1D MKII ?

FILM) (Caffe skrev:
Hur stora finns det då?
Jag har hittat 8Gb som störst, vilket också fanns när jag köpte min kamera. Tycker man borde kunna slänga ihop ett större minne. CF är ju relativt stort ändå.

Det kommer säkert större kort. Har sett 16GB. Samtidigt brukar det bli fler kronor per MB med de största korten. Ingen volym på dem,

En annan nackdel är att man lägger alla ägg i en korg. Pajjar kortet, pajjar alla bilder.

Re: Re: Hur stor minne i 1D MKII ?

froderberg skrev:

Näe, det stämmer inte, 137 Gb är allt vad standarden klarar av. Dessutom hävdar compactflash.org att det största kortet idag är på 12 Gb, men det kan ju vara en dåligt uppdaterad sida.

Min EOS 1D klarar 2GB och inget större.

När jag kör med mitt 2GB så får jag väl plats för 500 bilder med ISO 200.

Jag hade gärna haft ett 4GB i den (+ngr i reserv) när dagen är lång...:(

MVH Niclas,

Ps, Är det inte "fat16" i 1D och "fat" 32 i 1DmII ?

Niclasfoto skrev:
Har inte den kameran en begränsning i "fat" räknat ? Det trodde jag att den hade.

Alla kameror har en begränsning någonstans för vad filsystmet klarar av (fat). 137 GB är det tydligen hos 1D mark II.

Men återigen. Det går inte att göra större SD-kort än 2GB med den standarden som hittills funnits. Därför finns en gräns på 2GB för SD-kort.

Egentligen klarar SD-korten bara 1GB enligt standarden. 2GB-korten är "crackade".

Panasonic (tror jag att det är) har tagit fram en ny standard som klarar 4GB. Men det är nästan bara deras senaste kameror som har den standarden och korten är precis på väg ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto