Annons

Hur stor passepartout/ram kontra bildstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Undrar lite över vad som är snyggast när det gäller bildens storlek kontra passepartout/ramstorlek.

Jag har några bilder hemma i 40*30-ram, där bilden är 30*20cm. Ser helt OK ut. Ibland ser jag dock bilder med rejält tilltagen passepartout och tycker att det är snyggt som tusan.

Vad tycker ni andra?

Till exempel om jag har en 70*50cm ram. Blir det snyggast med 45*30cm eller 50*35cm bild? (Lite olika proportioner, jag vet).

Allas åsikter välkomna.

Vill även veta vad ni tycker om färg på passepartout och ramar. Är själv svag för svart ram och svart passepartout till färgbilder.
 
Pratade just med en ramverkstad som sade att jag bör ha olika proportioner på ramen beroende på om det är en liggande eller stående bild, eftersom man vill ha mer passepartout på undersidan. Inget jag hade tänkt på förut.
 
Jag kan tycka att det ser lite "fjuttigt" ut med en 40x30 ram till en 30x20 bild på en utställning..

Snart har ett tjugotal bilder i 30x20 som jag skall rama, och jag tror att jag köper ramar som är 50x40 cm.

En förklaring till varför man kall ha mer papper under bilden än över i en passepartout kan vara att det är svårt att skära pappret så att det blir exakt lika mycket passepartout över och under bilden. Därför är det bättre att förskjuta bilden rejält uppåt istället.
mvh Mattias
 
Orsaken till att man bör placera en bild en bit ovanför mitten i en passepartout är att det annars ser ut som om bilden halkat ner…
 
Om det nu skulle vara såhär... Hur gör man då i sidled? Där ska den ju vara centrerad. Tror mer på att det e något estetiskt ;)

- Johan

Mattias Lundkvist skrev:

En förklaring till varför man kall ha mer papper under bilden än över i en passepartout kan vara att det är svårt att skära pappret så att det blir exakt lika mycket passepartout över och under bilden. Därför är det bättre att förskjuta bilden rejält uppåt istället.
mvh Mattias
 
Det finns lite gamla regler att följa när det gäller uttag för passepartout. Här är två ex. som vi i vår fotoklubb använder oss av med bra resultat. Håll till godo.

/ S Åke Klinga
 

Bilagor

  • bildmontering-1.jpg
    bildmontering-1.jpg
    51.3 KB · Visningar: 2,944
Harald har rätt, den optiska mittpunkten ligger över den "geografiska". Därför förskjuter man bilden uppåt. Det kan alltid diskkuteras hur mycket, det finns inga fasta regler. Det beror bland annat på bildens format kontra passepartoutens. Rätt ofta ser man på utställningar att alla bilderna har monterats i stående passepartouter även om själva bilden är liggande. Min tidigare rammakare brukade lägga till 70 mm på varje sida, 70 mm över och 80 mm under bilden, men det fungerar ju inte alltid om man har fasta rammått.

Att det skulle vara svårt att skära passepartouten med bilden i mitten har jag mycket svårt att förstå. Det är inte svårare än att placera den rätt i sidled. Glöm det försöket till förklaring!
 
Ska se vad jag kan åstadkomma, har bara en liten bild själv. Men kanske så ska det gå att dra upp den lite.

/ Åke
 
Men hur gör ni andra när ni köper ramar? I och med att det "ska" vara olika proportioner på ramen beroende på om det ska vara stående eller liggande foto. Om man håller sig till de vanligare sortimenten kan det ju vara svårt att hitta likadana ramar fast med något olika mått.

Blir ju dyrt med måttbeställda ramar.
 
Hej igen!
Kompletterar den här gamla tråden med lite ny info...
Vi arrangerade en bildverkstad om montering av bilder för ett tag sedan och de tips som framkom där har jag plitat ner i en artikel här:
http://www.fotografiska.org/montering.php

Jag tog även fasta på de tips jag fick om proportioner i den här tråden och gjorde en passepartoutkalkylator baserad på S Åkes Klingas ypperliga formel. Tack Åke!
mvh Mattias
 
ANNONS