Annons

Hur stora ojektiv klarar huset?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Märklig fråga så håll er..

Har en Canon 100-400 på min 350D. Det känns onekligen lite mycket objektiv på denna lilla kamera. Dock väger ju detta ingenting jämfört med större fasta telen. Hur stora påfrestningar klarar kameran? Alltså om man bara håller i huset, och inte på objektivet? Eller för den delen, med kameran dinglandes på axeln.

Hoppas ni förstår frågan

mvh

nikmoz skrev:

Har en Canon 100-400 på min 350D. Det känns onekligen lite mycket objektiv på denna lilla kamera. Dock väger ju detta ingenting jämfört med större fasta telen. Hur stora påfrestningar klarar kameran? Alltså om man bara håller i huset, och inte på objektivet? Eller för den delen, med kameran dinglandes på axeln.

Hoppas ni förstår frågan

mvh

Jag har 300D och ett Sigma 100-300/4 och det väger lika o har frågat samma sak, många verkade lite oförstående då ja hade samma rädsla..

// Jocke

Har varken ett jättetele eller en 350d men med lite tänkande; oavsett storlek på huset borde det ju ändå va bajoenttfattningen som tar stryk av för tunga objektiv och då borde det va lika illa för en 1ds mkII som en 350d. men jag försår vad du menar. det känns riskablet med stora obejektiv på små kameror.

Det finns ju en del billiga EOS-hus för film som är utrustade med med objektivfattnig i plast. Tror det är 3000 och den första versionen av 300 och kanske några till. Men det är ju klart att man inte har tänkt haka på ett L-objektiv i 50-laxklassen på ett sådant hus när man valde plast istället för metall.

Men då bör man ju rimligtvis ha ett stativfäste på objektivet.

Själv har jag funderat lite på hur mycket stativfästet i botten på vertikalgreppet till 20D orkar med. Tror nog att jag hostar upp för ett stativfäste till mitt nyinköpta 70-200/4L vad det lider, om inte annat för att komam bort från oskärpan, för det blir ju allt annat än stabilt med långa, tunga telen och stativet fäst i botten av vertikalgreppet.

/Jens

nikmoz skrev:

Hoppas ni förstår frågan

mvh

En SIGMA 70-200/2,8 och Canon 300/4L IS i 1,2 kg klassen fungerar bra på EOS 300D med metallfattning och på EOS 1000F med plastfattning. Problemet är snarare att det förstnämnda objektivet har en infästning som kan gänga upp sig internt i objektivet när det hänger och dinglar utmed kroppsidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto