Annons

hur stort minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

hakan.olsson

Ny medlem
tänkte jag ska köpa en canon ixus 50, för att ta lite opretentiösa bilder när helst jag vill.
Nu är det så att jag inte är så insatt i just digitalfoto (mitt pretentiösa fotande gör jag analogt) så min fråga e helt enkelt:

Hur stort minneskort behöver jag för att använda kameran "lite när som"?

Beror ju på hur dina möjligheter att tömma minnet ser ut och hur många bilder du brukar ta per omgång. Om du kan tömma efter varje foto-session kanske du inte behöver så mycket minne.

Köp ett så stort som du tycker du har råd med,minne får man aldrig för mycket av.
Tänk även på att köpa ett snabbt minne annars kan du förlora prestanda på kameran i onödan.

Du behöver inte köpa ett "jätte"-snabbt kort det räker med att kortet är snabbare än kamerans skrivhastehet så dygger det gott och väl... ixus 50 är ingen direkt "fartmonster"...

Satsa heller pengar på att köpa ett stort kort än ett jättesnabbt kort. 512 lr 1 G skulle jag nog välja om jag var du.

För min egen del vill jag kunna åka på semester och ta runt 300-400 bilder med högsta upplösningen och samtidigt slippa tankningar. Valde därför ett 1GB-kort, det var inte för stort visade det sig. Köp så mycket din plånbok fixar, är mitt tips.

Med en Ixus räcker säkert ett 256-kort bra. Tar man bara jpgar så ryms det förmodligen >200(?) bilder i högsta upplösningen. Om du däremot åker på semester och inte kan tanka kortet på länge, så hade jag slagit till på ett 512- alt. 1GB-kort.

Vad det gäller "snabba" kort så tror jag att det främst är kameran som ev sackar, och inte kortet.

//Glenn

1GB, tveklöst!

Då är det bara å skjuta på, även på en långweekendtur till Paris eller så;)

Ingen vitts å fippla med flera kort eller ha ett för litet för många bilder,,,

Mvh Niclas,

stranden skrev:
Hehe.
Det hade inte blivit så jättemånga på ett 32MB, vilket 256 "Mbit" är..

256MB däremot.

Nåja.

Fast nu skrev han ju 256 mbit och litet "m" betyder ju allt som oftast "milli" vilket då ger 0.256 bits som i sin tur blir 0.0284 bytes

Med andra ord inte ens en enda "etta" eller "nolla".

Sorry kunde inte låta bli ;-)

Ett enkelt svar är "Köp stort".

En svår motfråga är "ett eller två kort?" Själv håller jag mig till ett minneskort, så att jag inte slarvar bort det som inte sitter i kameran. Andra tycker om att bara hälften av semesterbilderna sitter på kortet som blir stulet eller går sönder...

Jakelol skrev:
Orka skriva sånna inlägg folk fattar ändå.

För det första så var varken mitt eller Daniels inlägg särskilt seriösa så jag förstår inte varför du blir sur. Åtminstone mitt är märkt med en smiley som indikation på det.

Men är man lite insatt i datorernas värld så är det dock en viss skillnad mellan megabyte, megabit ock millibit som du skrev.

Sen funderar jag ofta på om det är lathet eller dyslexi som ligger bakom alla dessa stavfel och liknande som forum får dras med nuförtiden.
Dock inte sagt att du är något av det utan det var mer en reflektion.

Men mitt råd till trådskaparen är att hellre köpa 2 mindre kort än ett stort.

tackar

tack för alla svar. Oerhört trevligt att ni tar er tid att hjälpa mig.

Blir nog så att köper ett 512 kort i lagom prisklass(ca500-1000). Tror att det ska räcka för mina behov(inte så stora).

Ett eller två kort?

Jag köpte två av den anledningen att då får jag en fysisk indikation på att utrymmet börjar ta slut. Jag räknar dock inte med att det stora kortet skall ta slut under normala förhållanden.

ANNONS
Götaplatsens Foto