Annons

Hur styra studioblixtarna på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha provat lite olika varianter tänkte jag ta hjälp av expertisen här på FS...

Det handlar alltså om studiofotografering och den utrustning jag använder är följande:

Canon EOS 7D
EF 85/1,8 USM
SpeedLite 439 EX II
Två Kaffebrus studioblixtar (400Ws)
Två Softboxar (90x90 & 80x120 cm)

Det är alltså "uppställningen". Min första fråga gäller hur jag bör trigga studioblixtarna?
Har provat följande metoder:

1) Blixt 1 via synkkabel & Blixt 2 som slav m.h.a. den optiska sensorn

2) Blixt 1 & 2 triggade av kameramonterad SpeedLite 430 EX II via de optiska sensorerna

3) Radiomottagare kopplad till Blixt 1, sändaren i kamerans blixtsko, Blixt 2 (och ibland även SpeedLiten, placerad på stativ) triggade optiskt från Blixt 1.

4) Speedliten styrd via 7D:s inbyggda blixtstyrning (Med E-TTL II) triggar Blixt 1 & 2 optiskt.

Tror de var de test jag gjort. Det skall tilläggas att det har varit snabba och inte direkt djupgående test...
Jag tycker att i princip alla sätt har funkat bra - att använda synkkabeln känns dock onödigt då det går att köra trådlöst.

Jag har ingen avancerad radiosändare/mottagare - något i klass med, men inte exakt, denna http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-154.html
(Även min sändare kommer från Kaffebrus)


Den av metoderna jag använt mig mest av är radiosändaren kopplad till Blixt 1, sändaren i kamerans blixtsko och den optiska sensorn aktiverad på Blixt 2.
Men, jag har nog använt mig av metoden SpeedLiten på kameran de optiska sensorerna aktiverade på Blixt 1 & 2 - alltså SpeedLiten som "huvudblixt" och studioblixtarna som slavar.


Rent "kvalitets"- & resultatmässigt är någon av metoderna att föredra? Har någon av metoderna fler begränsningar? Ger någon av metoderna bättre synktider? Något annat?


Min andra "fråga"; Med ovanstående utrustning hur skulle er "uppställning" se ut vid en studioshoot där det är omväxlande hel- & halvkropp...?

Jag har kört någonting i stil med bilden nedan med, vad jag tycker, bra resultat

Men då jag inte använt mina studioblixtar mer än någon enstaka gång ännu är jag väldigt nyfiken på hur andra gör!!! Därför uppskattas ALLA tips, råd & bilder av uppställningar....

Förklaring till bilden:
Blixt 1 (400Ws) med SoftBox 80x120 cm till höger. Dito blixt med 90x90 cm SB till vänster.
B-ljus (Halogen 500W) på stativ till höger (bakgrundsbelysning). Egentillverkad reflexskärm till vänster (ca 40x40 cm vit alt. aluminiumfolieklädd). Bakgrund av svart visselintyg (heter det så?) alt. vit pappersfond.
Kamera med 85 mm
 

Bilagor

  • Strobox.jpg
    Strobox.jpg
    7.7 KB · Visningar: 194
ANNONS