Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur svåranvänd är en Canon 1ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Satt och funderade (och drömde) lite.

Funderade på vad som skulle hända om jag fick en Canon 1Ds i handen.
Hur pass svår är den att använda?

Är det "svårt" att utnyttja fulla potentialen av den?

Tolka alltså inte detta som att jag skall köpa en 1Ds eller nått sånt!
Är bara lite nyfiken!
Nån här som har en sån?


/Jocce
 

LaSvedesina

Aktiv medlem
Har nu haft min 1 Ds:a sedan i oktober och den är helt underbar. Menyerna var inte alls svåra att lära sig vilket jag var orolig över. Tyngden i kameran är bara en fördel. Den ligger mycket stabilt i handen och man kan ta bilder med långa tider utan oskärpa. Det enda jag kan klaga på är det låga iso talet, bara 1250 och det höga priset. Jag köpte den för 7195 US dollar. Annars är den hur UNDERBAR som helst.

Ciao Annika
 

Jocce

Aktiv medlem
sagan skrev:
Det klagas rätt mycket på krångliga menyer på den kameran i recensionerna.
Hm, har hört många klaga på att menyer är krångliga i tester (oftast annan elektronik än kameror, men användar menyer som användar menyer) men när man väl får produkten i handen är den inte det minsta krånglig!
Oftast är det bara ovana!

Hur ofta behöver man in och pilla i menyerna för övrigt? På 300D:n är det enda jag använder "ofta" i menyerna Egna Vitbalans inställningen.


/Jocce
 

Jeppe

Aktiv medlem
Frågan: Hur svår är en 1Ds att använda?

Svaret: Inte alls svår. Det handlar bara om erfarenhet som fotograf. För att kunna utnyttja hela kameran, krävs att fotografen befinner sig i situationer som kräver funktionerna, och kan använda dessa utan att fundera över det.

Så, kan du som "nybörjare" utnyttja 1Ds fulla potential?

-Nej, inte förens du lärt dig hantera kameran och befinner dig i en situation där de mer avancerade funktionerna krävs. Sedan krävs det ju en hel del från fotografen oxå.

/Jeppe - pillar mycket sällan i menyerna på sin 10D...
 

Jocce

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Frågan: Hur svår är en 1Ds att använda?

Svaret: Inte alls svår. Det handlar bara om erfarenhet som fotograf. För att kunna utnyttja hela kameran, krävs att fotografen befinner sig i situationer som kräver funktionerna, och kan använda dessa utan att fundera över det.

Så, kan du som "nybörjare" utnyttja 1Ds fulla potential?

-Nej, inte förens du lärt dig hantera kameran och befinner dig i en situation där de mer avancerade funktionerna krävs. Sedan krävs det ju en hel del från fotografen oxå.

/Jeppe - pillar mycket sällan i menyerna på sin 10D...

Förklara gärna lite närmare vad för funktioner och situationer?


/Jocce
 

slowcoder

Aktiv medlem
Jag fick nöjet att låna en 1Ds i en timme eller så av en god vän, och visst skiljde den sig från min EOS 300 och 300D, men det gick fort att hitta de inställningarna jag behövde som ISO, Vitbalans, Format (JPG/RAW), shooting-mode (single, continous).

Alla "viktiga" funktioner som man behöver kunna för att skjuta bra bilder är väldigt enkla att komma åt på kameran och lätta att hitta.

1Ds:en var för övrigt ett ypperligt nöje att fotografera med... 300D:n var inte riktigt lika kul längre efter den upplevelsen..

Självklart är det dock så att för att utnyttja sin kamera till fullo, så krävs det att man ögar igenom manualen ett par gånger och testar, testar och testar..

/James
 
ANNONS