Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta backup på "info om bilder" i Camera Raw (CS2)?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanst

Medlem
Jag är en amatör som funderar på ett koncept enligt:

-Fotar endast i raw
-ställer vitbalans, beskär, färger mm för de flesta bilder i Camera raw
-Adobe Bridge för att titta på bilder
-Exportering till Tiff av ett fåtal bilder
-backup av rawbilder på cd/dvd av ett par tusen bilder

Frågan är vad som händer om min dator krashar? Försvinner alla mina inställningar i Camera raw eller är informationen överlagrad på varje enskild bild? Bör jag även (eller bara?) spara som tiff för att slippa göra om alla inställningar (vitbalans etc.).

Filen som gör att RAW kommer ihåg dina inställningar heter *.XMP Tar du bort denna filen så glömmer photoshop alla inställningar och du får börja om som du fick första gången du öppnade RAW filen. Jag sparar därför alltid denna filen och lägger dom bland övriga RAWar. Tar ju ingen plats...

Jag brukar spara alla RAW:ar och XMP filer, jag gör klart bilderna och sparar dom alltid I TIFF. Sedan arkiverar jag RAWfilerna och använder TIFF filen som orginal.... om jag tex behöver en jpeg så gör jag den av TIFF filen.. Notera att jag aldrig normalt gör en Jpeg bild, enbart om det behövs. På min dator finns således bara tusentals TIFF bilder, ett 50tal Jpegbilder och RAWfilerna ligger på datorn tills jag har bränt dom.

Vill du att metadata skall följa med dina råfiler måste du ställa in Camera Raw på "save image settings in sidecar xmp files".

Använder du DNG så sparas informationen i själva råfilen.

Tackar! precis vad jag sökte,men...

vad är egentligen vitsen med att ta fram TIFF bilderna? Kan du inte bara ta backup på rawfilerna?

om det är mig du syftar på så använder jag TIFF filerna som orginalfiler, dels är dom synliga i Windows utforskare, inte RAW filen, dels använder jag dom som grund för JPEG framställning och sedan använder jag TIFF för att slippa använda RAW filen varje gång jag vill titta på en bild eller göra Jpeg. Skulle jag använda RAWen så var jag ju tvungen dels att öppna RAWhanteringen (går ju på en sek iof) men sedan måste jag ju redigera bilden varje gång, skärpa, beskärning, ändra gorisont osv osv.. detta slipper jag ju med TIFFen som är klar redan.

TIFFen sparas sedan okomprimerat så den är så nära orginalet man kan komma

Re: Tackar! precis vad jag sökte,men...

johanst skrev:
vad är egentligen vitsen med att ta fram TIFF bilderna? Kan du inte bara ta backup på rawfilerna?

Om du inte bearbetar TIFF filerna efter konverteringen behöver du naturligtvis inte spara dem heller. Nästa gång du behöver dem är det bara att konvertera igen med de sparade inställningarna med Camera Raw.

Däremot jobbar vissa vidare med TIFF filerna på sätt som inte går att göra direkt i CR (maskar ut vissa delar, klonar bort damm etc). De vill kanske inte göra jobbet om när de vill göra en kopia till. Därför sparar de TIFF bilderna också.

2Kalle
Det går visst att se RAW filer i Utforskaren. Det är bara att ladda ner MS plugin som möjliggör detta.

Re: Re: Tackar! precis vad jag sökte,men...

timofej skrev:

2Kalle
Det går visst att se RAW filer i Utforskaren. Det är bara att ladda ner MS plugin som möjliggör detta.

I know... men det går inte att ladda ner det för alla människor... ;)

Vad menar ni med att se RAW filer i utforskaren? Ser ni inte ens filerna utan nån plug-in?

Jag kan se alla filer i utforskaren, men inte se bilderna i windows bildvisningprogram....för att kika RAW använder jag Adobe Bridge.

Kalle_B skrev:
TIFFen sparas sedan okomprimerat så den är så nära orginalet man kan komma
Jag ifrågasätter i och för sig, precis som några andra här, vitsen med att spara TIFF-filerna överhuvudtaget, men om du nu ska göra det så kommer det högst troligt att löna sig att komprimera dem. Med någon form av förlustfri komprimering, som t.ex. Lempel-Ziv, så kan originalet återskapas exakt som det var innan komprimeringen.

Vissa TIFF-skapande program komprimerar (TIFF-standarden medger komprimering), så det kan hända att dina TIFF-filer redan är komprimerade. I så fall vinner du knappast något på att komprimera en gång till.

mkt möjligt att man kan förlustkomprimera bilderna, men jag lider itne av utrymmesbrist på min dator... ;) att sedan jag föredrar TIFF bilder tycker jag inte är konstigt, vi arbetar alla på olika sätt.

jag bränner alltid ner alla mina RAW filer så jag har inte så många sådana drällandes i min dator, jag har inga spel, elelr annat tjafs.. så mina 3 HDD får plats med måååååånga tiffar... :)

Nerevarine skrev:
Vad menar ni med att se RAW filer i utforskaren? Ser ni inte ens filerna utan nån plug-in?

Jag kan se alla filer i utforskaren, men inte se bilderna i windows bildvisningprogram....för att kika RAW använder jag Adobe Bridge.

Om du laddar ner plugin kommer du att kunna se RAW även i Windows.

2Per
Desvärre är komprimerade TIFF filer inte lika framtidssäkra som okomprimerade sådana då inte alla program kan läsa dem.

2Kalle
Undrar om du sparar TIFFarna i 8 eller 16 bit? Själv sparar jag i 16 bit och det börjar kännas.

16bitar..

Jag brukar afterarbeta bilderna och då vill jag ha så bra matreal som möjligt.. man måste bara kommaihåg att ändra till 8 innan Jpeg... jobbigt..haha

Well jag har 2 x 250GB HD och en 160GB det blir 660 GB...

hua.. snart är man uppe i 1TB!!

hehe...ja videoredigering äter minne... :)

Men hårddiskar är ju nästan gratis idag så bara ut o köp några externa diskar!

Kör du Premier för det? ajg har Premier och Pinnacle studio 9... tycker pinnacle är enkelt med synnerligen begränsat medans premier är synenrligen svårt och obegripligt men säkert kraftfullt...

timofej skrev:
Desvärre är komprimerade TIFF filer inte lika framtidssäkra som okomprimerade sådana då inte alla program kan läsa dem.
Sådana program ska man undvika. :)

Eftersom TIFF är en publicerad standard så kan det knappast bli problem att skapa program som kan läsa en TIFF-fil så länge standarden finns någonstans i världen, och den lär knappast försvinna av sig självt. Alla program som följer standarden ska kunna läsa alla slags TIFF-filer. (Sen kanske programmet behöver ett hjälpprogram om TIFF-filen t.ex. används som behållare för en JPEG-bild, men det är en annan sak).

PD

Kalle_B skrev:
Kör du Premier för det? ajg har Premier och Pinnacle studio 9... tycker pinnacle är enkelt med synnerligen begränsat medans premier är synenrligen svårt och obegripligt men säkert kraftfullt...

Nej, jag använder Media Studio Pro. Kunde inte förstå mig Premier för ett antal år sedan när jag började med det. Tycker inte att MSP begränsar mig särskilt mycket heller även om det kan vara bökigt att göra vissa saker.

2Per

Ärligt talat är jag inte uppdaterad inom området. Kommer bara ihåg att visa TIFF filer inte ville öppna med "vanliga" program för några år sedan. Om det finns några åsikter från andra användare lyssnar jag gärna! Är det helt "risk fritt" att komprimera tiffar?

ANNONS
Götaplatsens Foto