Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man "Mäklarbilder"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Hur gör man snygga bilder på interiör så att det set fräscht och fint ut? Om man tittar på hemnet ser man att många hus och lägenheter ser betydligt finare, ljusare och fräschare ut på bilderna än i verkligheten, men vissa misslyckas och får det att se grått och sjaskigt ut.

Först ska man såklart ha bra belysning och rätt komposition. Jag har fått för mig att det räcker med EN blixt, monterad på kameran. Och kompositionen, finns det någon gyllene regel?

Det stora (har jag fått för mig) ligger i efterbehandlingen av bilden. Vitbalans, kontrast, färgskala. Hur får man det att bli sådär mäklarvitt utan att det ser löjligt ut?

Exempel på grått och sjaskigt utseende som ser ut att bero på vitbalans osv: http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48DC46IMJLJLUAVV&typ=CMVilla&from=Hemnet
 
Jag var närvarande när en fotograf tog bilder av vårt hus för Hemnetändamål. Han använde en blixt i blixtskon, med någon form av softbox på kamerablixten. Sedan tog han alla bilder, såklart, med vidvinkel. Han satte kameran på stativ, på cirka en meters höjd. Jag har inte prövat det själv, men han menade att det gav minst påfallande distortion.

Vitbalansen kan man nog alltid få till efteråt, om man har någon vit eller grå yta att "neturalisera" med (såsom med pipetten under Grundläggande i Lightroom).

Mats

Hur gör man snygga bilder på interiör så att det set fräscht och fint ut? Om man tittar på hemnet ser man att många hus och lägenheter ser betydligt finare, ljusare och fräschare ut på bilderna än i verkligheten, men vissa misslyckas och får det att se grått och sjaskigt ut.

Först ska man såklart ha bra belysning och rätt komposition. Jag har fått för mig att det räcker med EN blixt, monterad på kameran. Och kompositionen, finns det någon gyllene regel?

Det stora (har jag fått för mig) ligger i efterbehandlingen av bilden. Vitbalans, kontrast, färgskala. Hur får man det att bli sådär mäklarvitt utan att det ser löjligt ut?

Exempel på grått och sjaskigt utseende som ser ut att bero på vitbalans osv: http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48DC46IMJLJLUAVV&typ=CMVilla&from=Hemnet
 
Mäklarvitt

"Hur får man det att bli sådär mäklarvitt utan att det ser löjligt ut?"

Är det det man eftersträvar så, skicka bilderna till Asien! Dom har ingen aning om hur "verkligheten ser ut. Du kan få faluröda stugor som är orange, knallgröna gräsmattor mitt i vintern. Azurblå himmel när det regnar.... :)
Är det inte meningen att bilderna ska ge ett naturligt, rättvisande intryck? Som annars kan ge ett missvisande positivt intryck, det gör kanske att köparen känner sig lurad?

Att sedan korrigera linsprofiler och hålla kameran i lod/våg är ju inte fel.

Tycker att bilderna i ditt exempel i stort är helt OK
 
ANNONS