Annons

Hur uppfattningen om min kamera förändras på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, jag brukar fotografera ett flertal luciatåg där arrangören förbjuder blixtfotografering. Innan behövdes stativ och grejer. Nu har jag iofs också stativ men det är mest för att jag inte kan hålla 5 kameror samtidigt, men jag kan med lätthet både filma och fotografera nu utan stativ. Då pratar vi kolsvarta kyrkor enbart upplysta av luciatågets egna stearinljus.
Lite ungefär som den här bilden som jag snodde här? (Fin bild).
C1EFC39D-C20A-40F0-8E3A-2DDDDAFD08A6.jpeg
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Gissar att den är tagen för ett bra tag sedan, Jag har fotat också i stearin ljus med Film back in the day och det gick utmärkt :) Så for man har någon form av ljuskälla ( typ gatlampor också) så fungerar det och har gjort ganska länge med bra teknik i själva handhavandet. Självklart blir det ännu enklare med IBIS etc...men det har absolut gått att få bra resultat ett rätt långt tag tillbaka :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inledningen är en tragisk berättelse med humoristisk underton där brevskrivaren sätter sig i första person för att belysa en situation som är mer allmängiltig än det specifika fallet.
 

SMfoto

Ny medlem
När jag fotograferar med min Olympus-utrustning gläds jag åt hur väl den fungerar och hur bra bilderna blir. Livet leker och kunderna gråter glädjetårar-
Sedan kastar jag mig över Fotosidans forum och drabbas nästan varje gång av ångest över att jag har så dåliga grejer. Att jag inte skäms.
Fullformat skall det vara, med mikroskärpa ändå ut i kanten och 60 megapixelsensor som är belyst och belagd med diverse mer eller mindre magiska komponenter.
Jag vrider mig i min vattensäng och undrar om jag inte måste skaffa en modell med R, den är ju överlägsen den som bara heter 7 mk 3, eller kanske en 9 mk 2.
Säljer jag ut alla mina andra prylar kanske jag får ihop till en hus och två tre gluggar som jag inte behöver skämmas för.
När jag nästa morgon åker på fotouppdrag så återkommer kärleken till O-kameran, den man egentligen inte får prata om.
Bilderna blir bra och jag är nöjd och glad till nästa gång jag öppnar FullformatsFotosidan.
Då är det jämmer och elände igen.
Då får jag lära mig att inte ens mina fasta Sonygluggar är tillräckligt bra. 1,4 skall det vara och CalleZ skall det stå och kameran skall förstås ha ett R i namnet.
Det är alla proffstestare överens om. Drar man upp bilderna till motsvarande flera meter, så kan man i visst ljus se en pytteliten skillnad.
Som med bilen jag tvingades hyra. Insåg att ingenjörerna missuppfattat sitt uppdrag! Så, om betraktaren/beställaren av dina bilder skulle börja med mikroskåp å kolla om där kan finnas något brus som inte syns med blotta ögat. Va ska man mä såna bilder till som är så förfinade? Jag bytte min APS-c kamera mot Olympus m1 markII. Jag, hopplös amatör, men ändå, kan inte se något sämre resultat mot tidigare. Bara när det är SBS! (skit bakom spakarna)
 

Falumas

Aktiv medlem
Japp, men numera behöver man inte ta till svart/vitt för att få till det. Nu kan man göra det bara för att man vill, men jag brukar fotografera och filma i färg.

Har dessutom svårt att tro att dom släppte ut sådana småttingar i bäckmörker.

Mer så här
1599419435919.png
Stjärngossarna är kraftigt uppljusade trots att dom fortfarande är mörka.
1599419472728.png
 
Senast ändrad:
ANNONS