Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur upplever Ni Proprints senaste profil?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gött mos! Har du skickat nåt? Skriv gärna nåt i tråden om jag själv inte hinner före om hur den nya profilen fungerar... =o)

spännande...

//Peter

Re: Re: Hur upplever Ni Proprints senaste profil?

steelneck skrev:
Jag använder inte profiler eller någon färghantering alls. Har bara ställt in skärmen manuellt med gamma i mjukvaran och ljus o kontrast på skärmen genom att kika på testbilder. Men jag är mycket nöjd med resultatet på bilderna från Proprint, mycket nöjd, även med svartvita bilder. Detta gäller både på deras gamla Agfa papper och det nya Fuji pappret. Jag har dock inte provat deras mindre blanka pappers alternativ.

Detta har du och jag diskuterat tidigare. Du kan aldrig låta bli att färghantera. Det enda du gör är att du undviker att kontrollera den färghantering som du råkar göra. Nu använder du din skärms färgrymd som din profil, vilket innebär att om du skickar bilder till någon annan måste de ha en skärm som fungerar identiskt med din för att de ska se bilderna likadant. Om du byter en skärm måste den skärmen fungera identiskt med din nuvarande för att bilderna ska se likadana ut. Detta är rätt osannolikt.

Stefan

Re: Re: Re: Hur upplever Ni Proprints senaste profil?

stefohl skrev:
Detta har du och jag diskuterat tidigare.
...

Om du byter en skärm måste den skärmen fungera identiskt med din nuvarande för att bilderna ska se likadana ut. Detta är rätt osannolikt.

Mina bilder ser faktiskt likadana ut i andra datorer och skärmar.. Detta förutsatt att de har ställt in sina skärmar. Hur de gjort inställningen spelar mindre roll, om de gjort som jag eller via en profil som passar just deras skärm och det skick som deras skärm för tillfället är i (har bara sett mina bilder i en HW kalibrerad dator).

Jag har nog sett mina bilder på ett trettiotal olika datorer (de flesta på jobbet, 3000 anställda). Jag har fö. själv också bytt skärm, det ser lika ut. Jag har även skickat bilder till två olika tryckerier som gjort almanackor, nöjd med båda, i båda fall med bilder som jag också "framkallat" hos Proprint. Å färghanteringssystemet för Linux, LittleCMS har jag inte haft installerat, jag har således inte ens haft möjlighet att hantera profiler, annat än att strippa bort sådana som är inbäddade, men nöjd med "framkallningarna" av filer är jag, både de jag först scannat från negativ och de tagna digitalt.

Men visst, när man lägger på ett extra lager för omräkning av färgvärden i form av en profil, istället för det enklare ljus, kontrast o gamma, då kan man ställa in lite noggrannare, men för att överhuvudtaget kunna utnyttja denna lilla extra potential så krävs en hårdvarukalibrator som fästs på skärmen, hur många har en sån? Denna noggrannhet varar inte heller så länge, skärmarna slits ut, i synnerhet en CRT (jag har för dålig erfarenhet av plattskärmars hållbarhet för att uttala mig). Tänk här hur många som sitter med en gravt felaktig skärmprofil och redigerar sina bilder, profilen var säkert någorlunda rätt när skärmen var ny, men det var då det.. Således, detta ytterligare beräkningslager, som de utan en hårvarukalibrator ändå inte kan nyttja potentialen hos, innebär också en ytterligare felkälla, vilket alla dessa trådar om profiler och bilder med tokiga färger visar med all önskvärd tydlighet.

Att bli nöjd utan att färgkalibrera är ju en rätt subjektiv bedömning...

Stefan som jobbar med detta dagligen har säkerligen högre krav än Magnus som tar fram bilder som är helt OK.

Sen finns ju en tredje kategori som jag själv placerar mig i. HW-kalibrerad skärm, använder profiler efter alla konstens regler. Men får ändå väldigt ofta kass resultat... =o( Då kan man undra....

Tror det går att avhjälpa med en bättre skärm, men det är ju rätt frustrerande.

//Peter

Re: Re: Re: Re: Hur upplever Ni Proprints senaste profil?

steelneck skrev:
Å färghanteringssystemet för Linux, LittleCMS har jag inte haft installerat, jag har således inte ens haft möjlighet att hantera profiler, annat än att strippa bort sådana som är inbäddade, men nöjd med "framkallningarna" av filer är jag, både de jag först scannat från negativ och de tagna digitalt.

Men det spelar ingen roll om du har haft färghanteringssystemet aktivt eller inte, du gör ju ändå en färghantering, eller hur? Dina RGB-värden kombineras med de röda, gröna och blå primärfärger som din skärm utnyttjar för att skapa en färgbild. Eftersom dessa primärfärger skiljer sig åt kraftigt mellan olika skärmar, så kommer bilderna se olika ut. Du behöver ju bara titta på ett antal skärmar i en TV-affär för att se hur stora skillnader det är mellan olika skärmar.
Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto