Annons

Hur vet jag att min bild är skarp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget fel

Det är inget fel på varesig kamera eller objektiv. Du behöver bara träna på det här med att fota med systemkamera. Här på FS finns många artiklar att läsa. Du kan börja med att skruva upp skärpan och kontrast samt färgmättnad lite på din kamera (se manual). Fast bäst är det om du kör med neutrala inställningar (som på bilden) och fixar i efterhand - olika beroende på vad du ska använda bilden till.

Jag la på lite skärpa och kontrast då blev det så här:

(det hade gått att skärpa upp mera om man ville det.)

Bilagor

• fstest_cykel.jpg
    fstest_cykel.jpg
    56.5 KB · Visningar: 686
Hej!
Jag lånar den här tråden lite.
Jag har en likadan kamera som Timo och upplever samma sak:-(
Såg att Tony skrev om att man kan ändra skärpe och färginställningar i kameran, e det under stilar du menar då? Där man kan skapa tre egna stilar? Har provat att ändra skärpa till 5 och färgmättnad till 1 nu och ska prova om jag märker nån skillnad.
Så jag undrar samma sak, fel på kameran eller är det bara jag som inte lärt mig hantera den än?
Jag har letat runt lite här på FS om problemet men inte hittat nåt som hjälper.
Om nån vänlig själ kan hjälpa till med lite tips och tricks och/eller länkar blir jag glad.

Hej!
Jag lånar den här tråden lite.
Jag har en likadan kamera som Timo och upplever samma sak:-(
Såg att Tony skrev om att man kan ändra skärpe och färginställningar i kameran, e det under stilar du menar då? Där man kan skapa tre egna stilar? Har provat att ändra skärpa till 5 och färgmättnad till 1 nu och ska prova om jag märker nån skillnad.
Så jag undrar samma sak, fel på kameran eller är det bara jag som inte lärt mig hantera den än?
Jag har letat runt lite här på FS om problemet men inte hittat nåt som hjälper.
Om nån vänlig själ kan hjälpa till med lite tips och tricks och/eller länkar blir jag glad.

Det bästa sättet att lära sig hur kameran funkar är att fotografera i RAW och sedan öppna bilderna i DPP (programet som följde med kameran).
Här kan man se hur olika inställningar på skärpa och kontrast påverkar bilden.
Själv brukar jag använda +7 i skärpa, +1 i kontrast och +1 i färgmättnad.

ANNONS