Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur visar ni bäst era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Gammal inbiten diafotograf som jag är fick jag mig nästan en liten knäck idag.

Satsat på digitalfoto sista året(n) så skulle jag ikväll visa digitala bilder nu när svärmor är här. Så jag lånade hem jobbets "bildkanon" (inte det bästa som finns inte) och kopplade ihop med min bärbara (och i den såg bilderna OK ut). Teknik-20åringen hemma hjälpte mig att ställa in det så bra som vi tyckte det gick och så körde vi igång. Hustruns kommentarer var att "dina bilder var mycket bättre förr". Brände då ett bildspel (SVCD) och tittade på i TVn men hon tyckte att det var lite bättre men inte som förr.

Hur gör ni för att optimalt visa era bilder utan att det ska vara trängsel runt bildskärmen?

Det kanske är frugan som har vant sig vid allt för många fantastiska bilder.

Passa på att göra ett jämförande test, scanna in en av dina gamla dia bilder och visa den med en digital projektor jämte en diaprojektor.

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Det kanske är frugan som har vant sig vid allt för många fantastiska bilder.

Passa på att göra ett jämförande test, scanna in en av dina gamla dia bilder och visa den med en digital projektor jämte en diaprojektor.

För allt i världen, gör INTE det! Risken är stor att du går tillbaka till dia! ;-)

Allvarligt, det här med projektorvisning är fortfarande ett problem om man vill ha samma kvalitet som med dia och inte vill lägga en förmögenhet på projjen... Som jag ser det ligger vinsten med digitalt på alla andra områden utom detta, dvs visning för många.

/P

Göra dia av dina digitala bilder? ;-)
Dia är nog svårslaget fortfarande när det gäller projicering på duk.

/Pontus

Pongu skrev:
Göra dia av dina digitala bilder? ;-)
Dia är nog svårslaget fortfarande när det gäller projicering på duk.

/Pontus
Ett litet sidospår men ändå relaterat.

Ger dagens bläckstråleskrivare såpass bra upplösning (dpi), precision och skärpa (droppstorlek etc) att det skulle gå att printa dia på någon typ av OH-likande plast och montera i diaramar?

Jag har bara en gammal sak som de nog är intresserade av på Antikrundan, så jag vet inte riktigt hur bra dagens fotoskrivare är...

Eller blir det i så fall att lämna in sina digitalbilder och få dem framkallade på "riktig" dia-film?

peber skrev:
För allt i världen, gör INTE det! Risken är stor att du går tillbaka till dia! ;-)

Allvarligt, det här med projektorvisning är fortfarande ett problem om man vill ha samma kvalitet som med dia och inte vill lägga en förmögenhet på projjen... Som jag ser det ligger vinsten med digitalt på alla andra områden utom detta, dvs visning för många.

/P

Vilka prestanda känns hyfsat acceptabla för en "projje"?

Ny platt LCD- eller plasmaTVskärm? Kan det vara något?

Gille Spie skrev:

Ny platt LCD- eller plasmaTVskärm? Kan det vara något?

Ja, jag har just köpt en lcd-tv med vga-ingång för datorn. Kopplar in den bärbara och använder tv:n som skärm att visa bilderna på. Funkar bra, även om jag inte hade plats för en så stor tv jag skulle önskat. Höjdbilderna blir ju betydligt mindre jämfört med diaduken också.

Håller just på att skanna in diabilderna, så den projektorn är snart pensionerad. Visst, det blir inte lika bra, men åtkomligheten är en vinst.

Edit:
Kan tillägga att jag provade flera varianter: dvd-skiva i spelaren och s-videoutgången på datorn. men det är bara vga-varianten som ger acceptabel kvalitet.

Senast ändrad:
Jag gör bildspel med programmet Photodex ProShow Gold och bränner på DVD och visar på en LCD-TV. Inte jämförbart med projektorer och duk, men nästintill perfekt bildvisning (med kommentarer eller musik). Dessutom väldigt praktiskt.

einar skrev:
Jag gör bildspel med programmet Photodex ProShow Gold och bränner på DVD och visar på en LCD-TV. Inte jämförbart med projektorer och duk, men nästintill perfekt bildvisning (med kommentarer eller musik). Dessutom väldigt praktiskt.

Är det det programmet som "gäller"? Har du (eller någon annan) testat andra program också eller är det detta man ska ha?

/P

peber skrev:
Är det det programmet som "gäller"? Har du (eller någon annan) testat andra program också eller är det detta man ska ha?

/P
Det finns en hel del program för att göra bildspel, från gratis till flera tusen kr. Jag har testat flera gratisprogram och även de som kostar 3-400. På PC är det igen större skillnad, däremot bränna DVD för att visa på TV är Photodex suveränt. Allt beror på vad du vill göra och till viken kostnad. ProShow Gold 2,6 kostar ca 70 dollar och laddas ner från http://www.photodex.com/. Du kan även ladda ner ett demo av programmet.
Om du vill kan jag skicka en länk till ett litet bildspel som jag gjort. Mejla isåfall din e-post adress.

Jo, det är TV jag tänker på... De flesta har ju en DVD-spelare idag så jag ser det som ett smidigt sätt att visa upp bilderna på ett kanske lite mer "profesionellt" sätt på. Mailadress skickad!

/P

Hur funkar DVD:n när man brännt ut den? Körs den som ett automatiskt bildspel eller kan man välja när man ska byta bild själv?

Coffeeman skrev:
Hur funkar DVD:n när man brännt ut den? Körs den som ett automatiskt bildspel eller kan man välja när man ska byta bild själv?

Fungerar som en vanlig DVD-film. Du kan pausa, snabbspola fram/bak. Så fungerar det på min DVD-spelare, jag vet inte om andra har fler finesser.

ANNONS
Götaplatsens Foto