Annons

huvudtips till sigma ex 500

Produkter
(logga in för att koppla)

eek

Aktiv medlem
Hej

ska köpa ett nytt stativ, är klar med att det blir ett Manfrotto 055 XPRO B och sen till huvudet, jag tänkte på kulled 488rc2, men va tror ni, räcker det till?
ska alltså ha sigmas 500 4.5 (3.2kg) på..

Mvh
Erik

Jag hade inte valt 488:an och speciellt inte RC2.

Huvudet är aningen klent och plattan är liten och glappar gärna efter ett tag.

Dessutom har den ingen vettig tension-kontroll.

Ska du nu köpa en glugg för 37000 kr, snåla inte på din förlängda arm - kulleden.

Ska du tvunget ha manfrotto - titta på MG468 RC4

Eller ännu hellre, Arca Swiss Z1 SP (kostar runt 3000 kr). Men fördelen är att det förmodligen är den sista kulleden du behöver köpa.

tack för svar jesper !

hade en aning om att det nog skulle bli i klenaste lagret, men jag är definivt ingen expert på stativ o kulleder så tyckte det va bäst o fråga, och ska kolla vidare på några mer med större kula och framför allt med större platta..

/Erik

Med klent menar jag alltså att den med all säkerhet kommer att "krypa" när du spänner åt kulleden. Att ha tung utrustning på en kulled kräver en del av kulleden. T.ex. just "tension-control"

En Manfrotto MG468RC4 (har haft en sådan i två år) är riktigt bra. Har haft ett 500/4 monterat utan problem. Men den kostar som sagt 2500 kr och då kanske man ändå ska kolla på Arca Swiss Z1 SP, som kostar 330 USD (utan plattor), vilket med dagens dollarkurs blir ungefär samma pengar hemma i Sverige. Sen tillkommer dock plattorna på 400 kr / st. Dyrt för en svarvad aluminiumbit, men satan i gatan vad kameran sitter.

Jag har ett 400/2.8 + D3 monterat (6,5 kg) och det är hur enkelt som helst att jobba med kulleden.

http://www.ekvallphoto.se/temp/080425-0003.jpg

Här hänger den dock i wimberleys sidekick, men även utan sidekicken fungerar det.

lutar mot Manfrotto MG468RC4(verkar vara rejäl), men har 2 frågor till..

1. kännar(stablitet) man nått att välja 468rc5 istället för rc4 för att det har mer avlång platta med mer skruv, precis som stativfästet ?

2. är stativet Manfrotto 055 XPRO B ett bra val till kombinationen (468rc4 o sigma 500) ? (det är ju ganska högt, så man kan ha det ganska ofta ihop fällt, för mer stabilt)

/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto