Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

HyperSync och Canon med studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Alpina B3

Medlem
Är det någon som lyckats styra studioblixtar (ex. Elinchrom Guadra Ranger med Action-huvuden) med hjälp av PocketWizard ställda på HyperSync genom Mini TT1 och Flex TT5? Det går ju bar med Nikon upp till 1/8000 sek men jag lyckas inte med Canon 1D mark IV eller 5D Mark II snabbare än 1/250 sek. Med Canons 580EX II går det hur bra som helst men då behöver man ytterligare 3 st, ytterligare 3 s Flex TT5 och FourSquare...

Att det funkar hela vägen med Canon 580EX II är väl bara vad man kan förvänta sig, eftersom PocketWizardens HyperSync överhuvudtaget inte är involverad där. För längre slutartider än kamerans kortaste användbara för x-synkronisering är det ju inga problem med någon blixt, och med kortare slutartider så antar jag att PocketWizarden helt enkelt bara släpper igenom Canons HSS, och därför inte gör någonting alls där heller (förutom att överföra signalerna via radio).

Har ingen PocketWizard själv så i övrigt har jag inga erfarenheter att dela med mig av.
.

För blixt med snabba tider ska man inte ha actionhuvud utan blixtar med lång brinntid. Det går med Elinchroms S-huvud eller Broncolors batteriaggregat tillsammans med Pocket wizard.

Lång brinntid behövs för att blixtljuset ska räcka till under hela exponeringstiden. Det är ju vad 580ex försöker efterlikna genom ett pulsera ut flera svagare blixtar.

Det är helt beroende på vilken kamera man använder. För mig funkade Nikon D300 ganska bra att hypersynka men D3 inte lika bra (D3 bara ned till ca 1/320). Elinchrom Ranger och S-huvud.

För blixt med snabba tider ska man inte ha actionhuvud utan blixtar med lång brinntid. Det går med Elinchroms S-huvud eller Broncolors batteriaggregat tillsammans med Pocket wizard.

Lång brinntid behövs för att blixtljuset ska räcka till under hela exponeringstiden. Det är ju vad 580ex försöker efterlikna genom ett pulsera ut flera svagare blixtar.

Så om jag köper ett kompletterande S-huvud till min Quadra Ranger tror det gaår att ex. gå upp till 1/1000 sek med en Canon 1D Mark IV - kanske t.o.m. testat?

Ser du ngn annan poäng med A-huvuden än att frysa rörliga föremål i mörker (med slutartid 1/125 sek) tack vare kortbrinntid?

Det är helt beroende på vilken kamera man använder. För mig funkade Nikon D300 ganska bra att hypersynka men D3 inte lika bra (D3 bara ned till ca 1/320). Elinchrom Ranger och S-huvud.

OK - ungefär samma tider med D3 och S-huvud som med 1D och A-huvud, kalibreringen mha programvara ger inte tillr stor förskjutning...

ANNONS
Götaplatsens Foto