Annons

Hyra objektiv New York

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska åka till New York i vår och är lite sugen på att hyra ett objektiv eller två några dagar.
Har sökt på internet för att se vilka som hyr ut och hittar AdoramaRentals (https://www.adoramarentals.com/).
Någon som har hyrt av dem och har erfarenhet? Eller finns det något annat att rekommendera?

Tack på förhand
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg exakt vad det var som trasslade när jag tänkte hyra av dem. Tror det var att de inte kände till min svenska försäkring, så det skulle bli att lägga hela värdet som säkerhet eller nåt sånt. Så kolla med dem vad som gäller.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Ja det där med försäkringen verkar vara lite struligt. För man behöver skicka in papper X tid innan för "kontroll".

Hyrde du nån annanstans istället?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nä, jag hade lite bråttom och köpte begagnat istället. Men en kompis hyr ibland från Lensrentals och är väldigt nöjd med dem. Men de postar, så då måste du ha en adress till en kompis eller så.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Förstår, men det kanske löser sig med Adorama, om du hinner fixa med försäkring och det. Jag hade ju bråttom som sagt och gav upp rätt snabbt.
 

PMD

Aktiv medlem
Adorama kunde inte erbjuda en försäkring till rimligt pris? Det kanske finns andra uthyrare i NYC som kan det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
B&H photo ligger i NY.
Kostar inget o maila o fråga.
kan du inte låna ett av en kompis här hemma istället o kanske betala hen istället. Troligtvis billigare o pengarna stannar i vänkretsen.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
B&H photo ligger i NY.
Kostar inget o maila o fråga.
kan du inte låna ett av en kompis här hemma istället o kanske betala hen istället. Troligtvis billigare o pengarna stannar i vänkretsen.
Har kollat B&H hemsida och kan inte se något om uthyrning, men ska kolla med dem.

Har tyvärr inte möjlighet att låna av en kompis
 

Falumas

Aktiv medlem
Väldigt konstigt om det inte går att lösa, har dom (uthyrarna) inte egna försäkringar. Amerikanare brukar var rätt oförsäkrade och bilar (som kostar mer än dom flesta objektiv) är lätta att hyra i USA.

Adorama säger
I'm visiting the US from another country, can I still rent?

Yes, you can rent. However, we reserve the right to cancel your order if your information cannot be verified.
 

PMD

Aktiv medlem
Väldigt konstigt om det inte går att lösa, har dom (uthyrarna) inte egna försäkringar. Amerikanare brukar var rätt oförsäkrade och bilar (som kostar mer än dom flesta objektiv) är lätta att hyra i USA.
En försäkring brukar ingå i priset för en hyrbil i USA, och är i de flesta stater lagstadgat. (En biluthyrare som inte erbjuder försäkring skulle jag undvika som pesten). Sen kan man köpa till självriskeliminering, vilket förmodligen är klokt i de flesta fall.

När det gäller uthyrning av fotoutrustning så handlar det (oftast) inte om så stora pengar som vid biluthyrning i händelse av en skada så lagstiftarna har väl inte tyckt att det är någon poäng att lägga sig i. Speciellt som det är väldigt liten risk för en tredje part att råka illa ut när det gäller fotoutrustning.

Spekulation: fotoutrustningsuthyrarna vill kanske inte hålla på med försäkringar eftersom det innebär extra arbete och förlitar sig på att den som hyr har en försäkring som de kan verifiera och täcker eventuella skador som kan uppkomma. Då blir det givetvis inte så lätt om man kommer med en svensk reseförsäkring.
 

Falumas

Aktiv medlem
En försäkring brukar ingå i priset för en hyrbil i USA, och är i de flesta stater lagstadgat. (En biluthyrare som inte erbjuder försäkring skulle jag undvika som pesten). Sen kan man köpa till självriskeliminering, vilket förmodligen är klokt i de flesta fall.

När det gäller uthyrning av fotoutrustning så handlar det (oftast) inte om så stora pengar som vid biluthyrning i händelse av en skada så lagstiftarna har väl inte tyckt att det är någon poäng att lägga sig i. Speciellt som det är väldigt liten risk för en tredje part att råka illa ut när det gäller fotoutrustning.

Spekulation: fotoutrustningsuthyrarna vill kanske inte hålla på med försäkringar eftersom det innebär extra arbete och förlitar sig på att den som hyr har en försäkring som de kan verifiera och täcker eventuella skador som kan uppkomma. Då blir det givetvis inte så lätt om man kommer med en svensk reseförsäkring.
Att det säkerligen inte är lagstadgat tror jag helt på, men att gemene amerikan vill hyra utan försäkring tror jag inte på. En hemförsäkring i USA täcker säkerligen inte heller hyrobjektiv.

Biluthyrarna måste säkerligen endast erbjuda trafikförsäkring på sina hyrbilar, men ingen/få vill hyra med bara trafikförsäkring. Däremot är ju biluthyrarna fast i försäkringsträsket hur som, så det skulle kunna vara en anledning.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns massor av olika försäkringar att teckna, så den som vill hyra fotoutrustning kan lätt hitta något som passar om inte hemförsäkringens drulleförsäkring duger. Nej, att någon skulle vilja hyra fotoutrustning utan försäkring förefallet mycket osannolikt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köp den begagnad här hemma o sälj den när du kommer hem.

O när det gäller att låna /hyra av ngn, prova här i tråden.
Jag har hyrt ut grejer men det beror ju på vad du är ute efter och när.
 
ANNONS