Annons

I stället för LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Finns det något ersättningsprogram till LR där man vid export, som default, kan sätta vilken exif data som ska läggas till i filnamnet så att det utöver filnumret står en sträng med fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare iso samt att man vid själva exporten kan lägga till en kod som hamnar först i filnamnet, tex mina filer heter

Kod_Datum_Filnamn_Kamera_Tid_Bländare_ISO_Brännvidd

jag vill alltså att detta genereras automatiskt vid exporten
Ja, det är möjligt i darktable. Exempel att välja mellan som inte är komplett https://pixls-discuss.s3.dualstack.us-east-1.amazonaws.com/original/3X/3/2/324f4e9103c081fbf2af5e08a05ece07fdb5ada0.png
 

ArneB

Aktiv medlem
Finns det något ersättningsprogram till LR där man vid export, som default, kan sätta vilken exif data som ska läggas till i filnamnet så att det utöver filnumret står en sträng med fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare iso samt att man vid själva exporten kan lägga till en kod som hamnar först i filnamnet, tex mina filer heter

Kod_Datum_Filnamn_Kamera_Tid_Bländare_ISO_Brännvidd

jag vill alltså att detta genereras automatiskt vid exporten
Det går utmärkt att göra i LR och går att spara som en preset/förinställning. Om man öppnar Exportdialogen och väljer File naming-delen. Kryssa i "Rename to:"
Välj "Custom settings" och "Edit...". Då kommer en dialog öppnas där det går att konstruera i stort sett vilket namn som helst. Så här ser exemplet ut som du efterfrågar:
1592564723641.png
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går utmärkt att göra i LR och går att spara som en preset/förinställning. Om man öppnar Exportdialogen och väljer File naming-delen. Kryssa i "Rename to:"
Välj "Custom settings" och "Edit...". Då kommer en dialog öppnas där det går att konstruera i stort sett vilket namn som helst. Så här ser exemplet ut som du efterfrågar:
Visa bilaga 150460
Det var inte vad man kunde göra i LR som var frågan... ;)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok, sorry. Jag trodde att pdahlen inte hittade detta i LR. My bad! Kanske någon annan kan få nytta av det ändå.
ja det är en riktigt fin funktion, jag har använt detta i LR sedan starten för en 8-10 år sedan och skaffar jag någon gång en ersättare så bör det gå att göra något liknade

Jag använder inte LR till annat än att redigera bilder, allt jag redigerar exporterar jag ut så jag vill bl.a av filnamnet ha så mycket information som möjligt med mig
 
ANNONS