Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I väntan på EOS 10D, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

pappila

Aktiv medlem
Väntar med spänning på leverans av en EOS 10D. Har du några tips eller ideér till mig angående kameran som jag inte hittar i manualen. Du kanske har använt denna kamera själv ett tag och på så sätt hittat brister, dålda funktioner eller liknande som jag bör känna till. Har du ställt in kameran på ett speciellt sätt? Över-/underexponering m.m.
Tacksam för tips!
/Mattias Johansson

Brister:

- Saknar spotmätning (vilket iofs framgår av specen).
- Slutar skriva om du öppnar CF-luckan, mao förlorar man bilden.
- Vissa (ett mycket litet antal) är behäftade med fokuseringsfel (tordes vara åtgärdat vid detta laget).

Har inte hittat några dolda funktioner (vad skulle det isåfall vara? Den har ju det mesta.

Man bör ställa kameran på - 1/3 steg för bättre kontroll över högdagarna.
Autofokus på *-knappen (flyttas via CF4) är en höjdare.

Fördelar:

Allt annat... ;)

Hej Mattias!!

Jag väntar också på en EOS 10D.
Ska bli riktigt kul at få hem den!
Får den förhoppningsvis på fredag.
Skriv gärna till mej och säg vad du
tycker om den sen när du fått den!
Vi kanske kan byta ett och annat
tips också. ;)

Absolut, jag hör av mig när jag testat kameran. Får den också i slutet av veckan, kanske torsdag...vem hinner först? :)

/Mattias

Får jag också vara med? Min kommer i bästa fall om en vecka - i sämsta efter jul...
Beställde från Technikdirekt i Tyskland den 28/11, men det visade sig att de ju inte har nåt på lager. Ingen 10D i alla fall...

jag har också beställt en 10D från technikdirekt.. det var för en vecka sen, och då sa de att beräknad leveranstid var tre veckor, så man får väl hoppas på det!

i mailet man fick om att skicka över en scannad bild på sitt kreditkort och legitimation stod det "The delivery time will be about 3 weeks."

Ok... Jag scannade inget kreditkort... Men jag angav ett momsregistretingsnummer när jag beställde. Det kanske borgade för att jag var jag. Men jag fick ingen info om leveranstiden. Så gissa om jag blev lack när de #"(¤&"#%#= tyskarna nämner "trii wiiicks" i telefonen!

Då är en vecka transport från Tyskland med DHL! Men enligt DHL så tar det näppeligen en vecka!

Jag väntar på att en lokal butik skall få in mitt ex 23/12. Gick bra att pruta till ett rätt ok pris på kameran och övrig utrustning. Sigma 28-300 som rese glugg och 2 st 512mb minnen och ett extra batteri så länge. Har någon hittat länk till Eos 10D manual på Svenska eller Engelska? Skulle vara kul att läsa redan idag.

Kul, vi är uppenbart ett gäng som väntar. Skall bli kul att utbyta erfarenheter när vi fått hem våra paket.

Perfekt med manualen, tack för det Jesper!

Technikdirekt.de

Technikdirekt.de verkar vara billigast på nästan alla digitalkameror. Frågan är bara om man vågar köpa en kamera från Tyskland? Funkar garantin o allt sånt i sverige? Säker betalning?

Annars verkar pixmania vara ett bra o billigt ställe. Nån som har någon mer erfarenhet?

Technikdirekt säger att de lämnar två års garanti på sina produkter. I Sverige får du bara ett. Det är värt rätt mycket tycker jag...

=====================
There is an international warranty of two years on all our products.

In case of any technical problems you can contact us or even a repair center or a trader hotline in your homecountry.
=====================

Konsumentköplagen säger 2 års reklamationsrätt vilket inte är samma som garanti. Konsumentköplagen gäller privatpersoner.

Garanti enligt Konsumentköplagen har du exakt så mycket som du kommit överrens med säljaren om, dock lägst 6 månader.

För företag gäller köplagen och då kan man förhandla sig till vad som helst även helt utan garanti och reklamationsrätt.

Under den tiden som tillverkaren erbjuder garanti kan du alltid skicka den till denna eller dess utsedda service-partner.

Technikdirekt.de

Ovan ser du att flera gått samma tråd som dig,

http://www.technikdirekt.de verkar rätt ok, fast det tar lite tid med leveransen. Canon är Canon i hela världen, problemet är bara om du köper utomlands får du inte "lokal support" utan är hänvisad till Canon Sverige AB.

ANNONS
Götaplatsens Foto