Annons

Ibland när jag foksuerar med min 70-200 f4 så hör man flera "klunk" efter varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

Shompis

Avslutat medlemskap
Ibland när jag foksuerar med min 70-200 f4 så hör man flera "klunk" efter varandra

Hej,

Jag har ganska nyligen (nån månad nu) köpt en Canon EF 70-200 f4 och jag är väldigt nöjd med den, bland annat så sitter fokusen där den ska och jag har inte sett något spår av frontfokusering/bakfokusering. När den inte kan fokusera mot målet (dålig ljus/kontrast), fokuserar den från oändligheten mot närgränsen och tvärtom och ger sen upp. Detta är ju inte konstigt och man hör klunk ljud när den börjar och slutar fokusera. I andra fall när den hittar fokus hör man också ett klunk ljud när den fokuseringen anpassar sig, ibland hör man den högre och ibland lägre. Det tror jag också är fullt normalt. Det är väl glasen som rör sig fram och tillbaks snabbt och det blir en vibration av glasen skulle jag kunna tänka mig. Men det är en annan sak som oroar mig lite. Det har hänt nu kanske 2-3 gånger att när jag försöker fokusera mot något som den inte kan fokusera på, t.ex. dåligt ljus eller att kontrastskillnaderna är väldigt små så hör man denna klunk ljud flera gånger efter varandra med kort intervall, det går inte lika mjukt som annars när den inte kan fokusera på målet (t.ex. när man har locket på och försöker fokusera). Jag kan tänka mig att detta också är normalt, den går från att den inte har fokus till att den tror att den kan få det och försöker anpassa det men inte går, försöker igen osv. men jag har inget att jämföra med. I min 15-85 är linselementen små och även om den skulle bete sig på samma sätt så skulle jag troligen inte höra det.
 
ANNONS