Annons

Icke orginal Batterier.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett batteri är ett batteri.
Så länge du får samma spänning och det klarar att ge samma strömstyrka så kvittar det garanterat !

Däremot kanske billiga plagiat inte har samma kapacitet...

Om canon säger 2000mAh på sina batterier så är det nog det. Men som sagt... är det ett asiatiskt plagiat skulle jag inte lita lika mycket på dom siffrorna.
 
Svar: ja!

Oorginala batterier är sämre, likvärdiga och bättere enn orginala.
Problemet är bara att klura ut vilka som är vilka........

Är Volvo's orginala reservdelar ofarliga för S80?
Är skolmaten farligare enn mammmas brödlåda?
Är....... osv.

Edit: En liten fråga: Om din kamera pajar i garantitiden, p.g.a. ett driftsfel. Skickar du inn den med ett Tradera-batteri?
 
Jag skulle säga att du behöver absolut inte oroa dig för att kameran tar skada.

Battieriet kan både vara bättre och sämre. Omöjligt att veta...

Har du en voltmeter. Kolla så att spänningen inte är högre än vad kameran är gjord för !

Jag köpte ett batteri till min Pentax i China för ett år sedan. Gick på 40kr ungefär. Funkade perfa...

Eller ett annat exempel.
Om du köper en blixt till din kamera. så får du ju trycka i 4st AA-batterier själv. Inte fan spelar det någon roll om det är duracell 1.5V eller PowerBank uppladdningsbara 1.2V. (då blixten är gjort för 4st 1.5V-batterier)
 
Tar du ansvaret Arne?

Li-Ion batterier har jag köpt i olika varianter. Någar kass vid mottagande, andra bättre enn orginalet.
Några utan säkerhetskrets (spenningsreglering). Specielt vid uppladdning i kamran (vissa kamaramodeller) kann detta sätta kamran ur spel. Li-Ion är kritisk.
Ni-Mh och Ni-Cd är mycket enklare.
Jag använder båda orginala och oorginala, men kann utvärdera kavliteten för jag sätter dom i drift.

Inte gär jag andra sådanna råd som du, utan förbehald!
 
Bara för att vara specifik......

Av 6 innköpta batterier til 20D (BP-511) från Kaffebrus, har jag slengt 4.(för använding) 2 stk. är helt OK.....
Vad tjänar jag på det?
 
har själv 2 stycken "icke orginal" till min 20D, har aldrig haft några problem med dom. Håller väl lite sämre än orginalen men med tanke på priset (1/4) så är det värt det!!
 
Hehe...

Robin Gyllander skrev:
Nästan 800 kr. Om man jämför med orginal.
Om du inte räknar min tid.....med ett par timmar med plunder o häft, så är jag nog back!!
...och ennu längre back om jag hadde reklamerad.....

Edit: Men Robin. Jag har ställt 2 frågor till dej. När svarar du på dom?
Hmm.detta var enn till....
 
Re: Re: Kostsamt....

d-one skrev:
Vad är det som är kostsamt då?
Man kann ju sticka den (näsan) i nåt som inte är helt bra.
Men för att vända denna chatten tilbaka till tråden.
Köp vilka batterier ni vill; bara dom är bra.
Orginala batterier har en kvalitetskontroll. Oorginala batterier på Tradera o e-Bay har bara en priskontroll.
Det kostar att hitta rätt.
 
Robin Gyllander skrev:
Är icke orginal Batterier farliga för kamerorna eller är det bara canon som vill tjäna mer pengar?
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/index.asp

Jag vet egentligen inte mycket om batterier, och normalt så brukar original eller ickeoriginal inte spela stor roll...
Men nu gällde ju Canons pdf Litium Ion batterier och jag vill minnas att Sony? legotillverkat en mängd sådana för laptops till bla Dell och Apple och att dessa haft en tendens att explodera, varför flera flygbolag nu infört restriktioner för att ta med sådana ombord samt att Sony återkallat en stor mängd batterier..

Kolla lite kring detta innan du bestämmer dig, det kan ju vara så som Canon antyder att dessa batterier kräver mer av styrelektroniken och är känsligare för tillverkningsfel..

Om sedan Canon original och de billiga batterierna är tillverkade vid olika fabriker eller bara har olika märkning, det är ju nästa fråga...

/b
 
Re: Re: Icke orginal Batterier.

Bertil Lindgren skrev:
Jag vet egentligen inte mycket om batterier, och normalt så brukar original eller ickeoriginal inte spela stor roll...
Men nu gällde ju Canons pdf Litium Ion batterier och jag vill minnas att Sony? legotillverkat en mängd sådana för laptops till bla Dell och Apple och att dessa haft en tendens att explodera, varför flera flygbolag nu infört restriktioner för att ta med sådana ombord samt att Sony återkallat en stor mängd batterier..

Kolla lite kring detta innan du bestämmer dig, det kan ju vara så som Canon antyder att dessa batterier kräver mer av styrelektroniken och är känsligare för tillverkningsfel..

Om sedan Canon original och de billiga batterierna är tillverkade vid olika fabriker eller bara har olika märkning, det är ju nästa fråga...

/b
Jag vet mycket om batterier, Bertil. Och därför varnar jag!
Några Kineser produserar "Canon-batterier" om natten. Andra Kineser produserar kopior om dagen.
Köper ni en oorginal Rolex för 1/4-part av priset? (Jag har 3 stk.. Dom visar rätt 2 ggr. i dygnet; men jag vet inte när) Men dom är snygga i motsåttning till mina Tradera-batterier.

Det finns seriösa leverantörer av 3-parts tillvärkare av batterier! Använd dom!

Batterier är somm menniskor....lika utanpå, men olika innuti....
 
Ursäkta men nu vaknar språknisse. Vad är ooriginal och ickeoriginal, är inte det obra ickeord.
Trodde det hette piratbatteri eller kompatibeltbatteri, beroende på om man är för eller emot.
Att tillverkare vill att vi skall köpa orginal reservdelar är väl inte konstigt. För det första är de kollade och för det andra så kostar de multum.
Om vi plockade ihop våra kameror i reservdelar skulle de kosta minst tio gånger mer är de kompletta.
Jag kör gladeligen piratbatterier från Batterilagret i Göteborg i min 5D och 20D. Inga problem.
Ibland kör jag dem ihop i batteribrepp. Det har inte heller varit något problem. Den som är osäker kan ju alltid betala 4 gånger mer hos Canon.
 
Oproblem...?

Flash Gordon skrev:
Ursäkta men nu vaknar språknisse. Vad är ooriginal och ickeoriginal, är inte det obra ickeord.
Trodde det hette piratbatteri eller kompatibeltbatteri, beroende på om man är för eller emot.
Att tillverkare vill att vi skall köpa orginal reservdelar är väl inte konstigt. För det första är de kollade och för det andra så kostar de multum.
Om vi plockade ihop våra kameror i reservdelar skulle de kosta minst tio gånger mer är de kompletta.
Jag kör gladeligen piratbatterier från Batterilagret i Göteborg i min 5D och 20D. Inga problem.
Ibland kör jag dem ihop i batteribrepp. Det har inte heller varit något problem. Den som är osäker kan ju alltid betala 4 gånger mer hos Canon.
Om du har ett språkproblem; med o (näkande) icke (näkande) ....då har du ikke batteriproblem.........
...men "batteribrepp"...har jag problem med :)))
 
Ville bara skicka ut en liten varning för piratbatterier. Många av dom är bra men det finns dessa som saknar allt vad som heter säkerhet inbyggt

Det finns exempel när mobiltelefonbatterier har börjat att brinna eller har exploderat vid laddning och dessa har alltid visat sig vara pirater. Så köp inte det billigaste som man kan köpa
 
ANNONS