Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke-solid rektangel i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt PS för att rita eller göra geometriska figurer.

Nu skulle jag försöka göra två rektanglar, som ej ska vara fyllda. Men PS är så sjukt ologiskt för såna saker, så jag fattar fasiken inte hur jag ska göra. Hur jag än gör blir det antingen en fylld rektangel, eller en ickefylld oskarp rektangel i fel färg (ej förgrundsfärgen, ej skarpa linjer).

Kan någon snälla tala om hur sjuttsingen jag bara får in en enkel rektangel som inte är fylld men som har solida linjer i den färg jag väljer?

Ot:
Om ni också vet vem på Adobe jag ska skicka en brevbomb till för att de har konstruerat om hela PS så man inte längre förstår någonting så skulle jag också vara tacksam ;) Jag förstår inte varför de sysslar med sådan idioti. Det var samma sak när MS byggde om Office, numera kan jag inte använda skiten. Vilka hjärnceller tänker man med när man totalt redesignar GUIt? För det kan ju inte vara några vanliga hjärnceller.

En rektangel utan fyllning men med ramlinje? Skapa rektangeln med rektangelverktyget, dubbelklicka på vektormasken i lagerpaletten, dra ner fyllningsopaciteten till 0, bocka för "ramlinje" i vänsterspalten och välj färg samt övriga egenskaper för ramlinjen.

Sten: Som i andra exemplet :) Det löste sig med Andreas beskrivning, tack!! :)

Lite komiskt, i min blogg har jag lärt ut ett par hyffsat avancerade PS-tekniker, och så klarar man inte att lösa en sån här grej själv :D Frustrationsnivån var hög när jag skrev inlägget :D

ANNONS
Götaplatsens Foto