** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Identifiera detta kadaver åt mig

Produkter
(logga in för att koppla)

psykbryt

Aktiv medlem
Vad kan det vara för djur? Högst troligt en åtel ( laglig eller ej). Fastbundet på en lastpall ca 10 meter från en fågeltorn. Just nu är det så högt vattenstånd att det måste blivit utsläpat medans isen låg.
Har lite olika vinklar och kan vidarebefodra större bilder vid behov.

Större bilder:

20090416-DSC_9352.jpg


20090416-DSC_9355.jpg


20090416-DSC_9360.jpg
 

Bilagor

  • 20090416-DSC_9360.jpg
    20090416-DSC_9360.jpg
    44.7 KB · Visningar: 990
Senast ändrad:
Den är fotad knappt 2 mil från Västerås så ren är uteslutet. Den känns för hårig för gris.
Skulle oxå tro på rådjur men känns oxå lite hårig för det?
 
du får tänka på att det är en stor mängd fåglar som varit där och härjat. Så det är nog inte konstigt att pälsen ser stor ut
 
Jag är så nyfiken på vem som lagt ut det här. Och varför? Det finns rapporter om en varg som rört sig i trakten till och från. Tror det var en ung hane från Uttersbergsreviret som börjat vandra.
Sen är jag nyfiken på hur djuret dött, trafikdödat eller skjutet.
 
Rådjur

Med all säkerhet är det ett rådjur. Som gammal jägare så känner man igen den vita bakdelen.
Skulle tro det är mat åt kungsörn om det finns sådana i området.
 
Tycker djuret ser väldigt långhårigt ut för att vara rådjur eller hjort. Dessutom tycker jag det verkar troligare att det skulle vara tamdjur, typ en kalv av någon av de lurvigare koraserna.
 
Jag är så nyfiken på vem som lagt ut det här. Och varför? Det finns rapporter om en varg som rört sig i trakten till och från. Tror det var en ung hane från Uttersbergsreviret som börjat vandra.
Sen är jag nyfiken på hur djuret dött, trafikdödat eller skjutet.

Det närmast kameran är bakdelen på ett rådjur. Bröstkorgen är större. Kanske en älgkalv. Benet till höger ser kort och kraftigt ut. Kanske en dödfödd nötkalv.
Ute i vatten tio meter från ett fågeltorn låter inte som bästa stället för varg. Mera som en fågelåtel.

Hälsn.
Magnus
 
Den vita fläcken på rumpan tyder på att det är ett rådjur, annars ser det ut att någon fotograf har lagt ut det som lockbete.
//Stanislav
 
Då bestämmer vi rådjur. Det är ju ganska rimligt. Det är inte nån som har nötboskap i närheten så dödfödd kalv är det nog inte heller.

Hur ska jag göra med kadavret? Det är ju lagom trevligt att titta på just nu och eftersom det är fastbundet lär det knappast sjunka.
Låta det vara och titta åt ett annat håll?
 
Med tanke på att det ligger alldeles intill ett fågeltorn kan man kanske gissa att det är ägaren till tornet (fågelskådarklubb?) som lagt ut det. Ta kontakt med dem.
 
ANNONS