Annons

IKEA's rullgardin "tupplur" som bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)
De här gardinerna är då svarta vita eller grå, svårt o ha copyright på en färg ;)

Jag har aldrig sett gardinen i fråga, förutsatte bara att det fanns något slags mönster på den. Finns det inget mönster funkar det säkert utmärkt. Den grå verkar lämplig, sätter du ett starkt bakgrundsljus blir den vit och inget ljus på den blir den svart eller näst intill.

Lite vid sidan av. Jag hade en filmduk med silveryta som jag inte var nöjd med, det blev en ljus rand i den beroende lite på hur man satt i förhållande till projektorn. På Jysk hade de på den tiden helvita tjocka mörkläggande rullgardiner. Jag bytte ut min silverduk i hållaren till en slaktad sådan rullgardin och på sommarstället har jag en sådan som rullgardin i ett fönster i vardagsrummet, bara att dra ner och visa bilder med dia- eller digitalprojektor. Rullgardiner kan alltså vara mycket användbara.

Det låter som dessa "mörkläggningsgardiner" fungerar väldigt bra mao för fotografering i tanke på att de troligen inte skulle funka så bra för film annars.

Jag hade tanke på vit då det är det största behovet för min del att få helvit bakgrund o även att slänga färgfilter på för att få färg, men som du säger blir den ju vit med tillräckligt tryck i blixtarna o även svart (ev) om jag kan stå långt nog från den.

Jag glömde påpeka att orsaken att jag tittar på gardinen är för att den inte skrynkar sig som vanligt tyg och inte är så dyr som pappersbakgrunder och förhoppningsvis går o hålla liet ren till skillnad från papper.

Jag glömde påpeka att orsaken att jag tittar på gardinen är för att den inte skrynkar sig som vanligt tyg och inte är så dyr som pappersbakgrunder och förhoppningsvis går o hålla liet ren till skillnad från papper.
Också trött på allt tyg som skrynklade sig, hur väl man än stryker det lyckas det alltid komma med några rynkor.
Blev denna 150x240 (det var den blå färgen jag ville åt) + lite fleece plädar som är mindre, från IKEA.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60151736
Skall också nämna att jag köpte denna från Kaffebrus svart/vit 150x200
http://www.kaffebrus.com/vit-svart-bakgrund-hopfallbar-900.html

Se där!

Jag har tänkt på den svart/vita bakgrunden du nämnde från kaffebrus men det klöser ju loss på iaf 700 spänn nånstans o det känns lite mkt. Ska man iofs köpa rullgardiner o annat hokus pokus drar det ju iväg en del ändå iofs, men ändå. Hur fungerar pläderna tkr du som bakgrund, jag är också ute efter en blå "mysig" bakgrund. Lite tygig sådär eller vad man kallar det för ;)

Kristian

Förresten hur upplever du den här svartvita historian från kaffebrus? Är den 100% slät när man fällt upp o ned den några gånger? Är lite rädd att även den ska bli lite "vågig" i tyget när man använt den några gånger.

Se där!

Jag har tänkt på den svart/vita bakgrunden du nämnde från kaffebrus men det klöser ju loss på iaf 700 spänn nånstans o det känns lite mkt. Ska man iofs köpa rullgardiner o annat hokus pokus drar det ju iväg en del ändå iofs, men ändå. Hur fungerar pläderna tkr du som bakgrund, jag är också ute efter en blå "mysig" bakgrund. Lite tygig sådär eller vad man kallar det för ;)

Kristian
Tycker Lusy 150x240cm fungerar som klockren blå bakgrund då den är större än Polarvide (fleeceplädarna) á 39:- som är lite för små. Har ett bakkgrundsstativ (150cm brett) som jag spänner upp den på med hjälp av klämmor från Clas Ohlson.
Länk till en sämre bild (dåligt belyst) med lusy som bakgrund:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2071056.htm

Förresten hur upplever du den här svartvita historian från kaffebrus? Är den 100% slät när man fällt upp o ned den några gånger? Är lite rädd att även den ska bli lite "vågig" i tyget när man använt den några gånger.

Den svartvita från kaffebrus är KLOCKREN, inga rynkor mao helt slät.
Både svart och vitt och även grått med rätt belysning. Smidig att fälla upp/ner och tar ingen plats. Bästa alternativet som budgetalternativ?!
Bifogar en bild med den samt en svart polarvide á 39:- på bordet framför bakgrunden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2080189.htm
P.S Köper du "tupplur" skulle det vara kul att se några exempelbilder med denna som bakgrund!

Hej!

Är det någon som provat IKEA's rullgardin "tupplur" som bakgrund. Den torde i min mening utgöra ett utmärkt alternativ till dyrt papper. Ev kanske den svarta är lite för glansig men det borde väl inte vara fallet med den vita, någon erfarenhet här om detta?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90192250

Kristian

Har en stor svart och en liten vit, utav tupplur. Fungerar hur bra som helst. :)
Man får komma på någon klurig lösning för hur den ska hänga, och man får jobba på "knycket" när man rullar ihop den, men annars är det inga problem.

Tycker Lusy 150x240cm fungerar som klockren blå bakgrund då den är större än Polarvide (fleeceplädarna) á 39:- som är lite för små. Har ett bakkgrundsstativ (150cm brett) som jag spänner upp den på med hjälp av klämmor från Clas Ohlson.
Länk till en sämre bild (dåligt belyst) med lusy som bakgrund:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2071056.htm

Låter utmärkt hade tänkt köpt på mig några av de små plädarna för typ axlar-huvud porträtt o liknande, är ju så billiga att det är skamligt. Ser precis ut som jag hade tänkt mig på bilden. Jag har inget bakgrundsstativ men däremot en gardinstång som hänger från taket som går att fästa det mesta i.

Den svartvita från kaffebrus är KLOCKREN, inga rynkor mao helt slät.
Både svart och vitt och även grått med rätt belysning. Smidig att fälla upp/ner och tar ingen plats. Bästa alternativet som budgetalternativ?!

- Det låter perfekt, jag är så kluven bara kring hurivida jag ska ta en sådan eller köpa 2st tupplur rullgardiner istlälet. Fördelet med rullgardinerna är att de är riktigt breda (2meter) jämfört med den ihoppfälbara som bara är 150 vilket räcker till en person men två är att ta i.

Tack för tipset om plädarna som underlag etc till foto mot bakgrunden, var precis så jag hade tänkt själv med just dessa billigare plädar som inte skrynklar sig så lätt.

Har en stor svart och en liten vit, utav tupplur. Fungerar hur bra som helst. :)
Man får komma på någon klurig lösning för hur den ska hänga, och man får jobba på "knycket" när man rullar ihop den, men annars är det inga problem.

- Vad trevligt. Jag har hört av någon annan att den svarta åtminstone är lite för glansig och därmed skapar reflekterande ljuspunkter etc, är det inget du tänkt på? Kan tänka mig det främst är aktuellt när man inte vill ha en helsvart bakgrund utan belyser den svarta gardinen för o få en mörkgrå effekt. Något du tänkt på?

Ser gärna exempelbilder lika så jag ;)

Kristian

ANNONS
Götaplatsens Foto