Annons

Imma på glasögonen - finns det någon lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat alla dina svar, och en vettig lösning förutom operation eller linser, skulle väl va en enkel antidimduk, som också föreslås av någon i tråden. Finns på framför allt Bildelsfirmor men kanske också hos optiker. Jag köpte min på Merkonomen som exempel! Hade tidigare korrektionslins o dioptriratt på min gamla kamera, men är numera opererad! Men för just imma, så räcker nog en antidimduk som sagt! Mvh. Chrille
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kanhända att anti-im-duk, -spray, -stift, och andra mirakel eller tvål funkar bättre nu än förr. Jag är dock skeptisk. Men det kanske är värt att prova.

Principiellt borde det vara effektivast att ta bort orsaken snarare än att hantera symptomen. Alltså att leda bort utandningsluften på något vis. Exempelvis med snorkel som föreslogs tidigare.
 

pysse

Aktiv medlem
Som glasögonbärare sedan 1973 är jag väl bekant med imma på glasögonen och dess konsekvenser, så det är inte konstigt att jag inte funderat särskilt mycket på ämnet när det gäller foto.

Men

Under främst vår och höst händer det ofta att jag får imma på glasögonen när jag tittar i sökaren mer än några sekunder. Ångan från utandningsluften har naturligtvis ingen annanstans att ta vägen än att spridas i mitt ansikte och då även kondenseras på glasögonen.

Ibland är detta extra besvärligt. Det är svårt att uppfatta om fokus sitter rätt och det är svårt att läsa av informationen i sökaren.

Ett dödssäkert trick vore såklart att hålla kameran på avstånd och istället titta på bakre display. Men det känns inte som ett acceptabelt val för mig och mitt fotograferande.

Jag har funderat på ifall någon sorts fuktspärrande duk kunde klistras över näsrot och kindben för att på så sätt tvinga den fuktiga luften neråt bort från glasögonen. Men jag har inte provat. Och det skulle onekligen se en aning underligt ut.

Hur gör ni andra?
Jag kan ju inte vara ensam om problemet.
googla imskydd glasögon
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Snorkel skulle vara en godkänd lösning men inte linser? Snacka om att lösa problem på omständigt sätt.


Mitt råd testa att skaffa engånglinser när du ska fotografera enkelt att ha med i fotoväskan om du glömt att sätta i och du kan slänga efter. Löser problem med imma, smuts och plats för att se i sökare och även slippa vara en glasögonorm.

Kanske till och med få ragg på någon brud.
 
  • Angry
Reaktioner: afe

martley

Aktiv medlem
Att det blir imma på glasögonen beror på att vattenånga kondenseras på glasen. Den kondenseras lättare på ytor som är kalla, så en metod skulle kunna vara att värma upp glasen, t.ex. förvara dem i innerfickan en stund. Det fungerar i alla fall utmärkt i badrummet efter en varm dusch att spola varmvatten på glasen. Bilrutor har ju elslingor.

Jag kommer ihåg de där imskyddsmedlen man skulle kleta på, men det var svårt att göra det jämnt och så att det blev osynligt.

Annars skulle kanske ett sånt där munskydd i tyg som går upp över näsan och som är så populära just nu kanske kunna hjälpa till att leda undan utandningsluften. Jag har sett nån ha en modell med nån sorts ventil på sidan. Jag är personligen, precis som Tegnell, lite tveksam till att de gör nån större nytta för den andra orsaken, men för fotografering kanske de fungerar.

Förresten, blir det inte imma på kamerans glasytor också?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bakre display blir närmast plaskvåt av utandningsluften från näsan. Hur det är med okularet i sökaren vet jag inte. Den torkar möjligen i samma takt som glasögonen. Skulle i så fall tala emot linser som lösning.

Andningsskydd kan nog bli svårt att få tätt uppåt. Har hört folk som berättat om att just ett av problemen med andningsskydd är att det blir imma på glasögon eftersom fuktig luft läcker ut strategiskt vid glasögonen. Har inte provat själv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Snorkel skulle vara en godkänd lösning men inte linser? Snacka om att lösa problem på omständigt sätt.


Mitt råd testa att skaffa engånglinser när du ska fotografera enkelt att ha med i fotoväskan om du glömt att sätta i och du kan slänga efter. Löser problem med imma, smuts och plats för att se i sökare och även slippa vara en glasögonorm.

Kanske till och med få ragg på någon brud.
Det har säkert hänt mycket i lins-branschen sedan tidigt åttiotal. Men jag har liksom förlikat mig med glasögon och gillar att slippa pillret som linser innebär.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har lärt mig att hålla andan när jag kollar i sökaren, vid längre stunder försöker jag andas lugnare så att utandningsluften inte hamnar på fel ställe.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Värme. En liten fläkt. Ja varför inte :).

Men helt klart skulle ju eluppvärmning med batteri i skalmarna kunna vara en grej, och då inte bara för fotografer.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det har säkert hänt mycket i lins-branschen sedan tidigt åttiotal. Men jag har liksom förlikat mig med glasögon och gillar att slippa pillret som linser innebär.
Förstår, det är en tröskel helt klart men jag tycker att det är värt det. Har aldrig glasögon när jag är ute utan enbart linser , visserligen har jag litet fel så klarar mig i alla fall. Glasögon är dock skönt att ha hemma eller om man ska ut på någonting annat
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har lärt mig att hålla andan när jag kollar i sökaren, vid längre stunder försöker jag andas lugnare så att utandningsluften inte hamnar på fel ställe.
Mm, men ibland sitter man länge med ögat i sökaren.

Just lugnet är nog viktigt hur som helst. Som Persson skrev tidigare. Att flåsa omkring skapar mycket fuktig luft när man stannat till.
För min del är det mest problem i början av första halvlek. När jag sedan har suttit still och allt har svalnat immar det mindre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rena glasögon brukar imma mindre än skitiga. Själv har jag problemet att min sökare nu är för stor. Med glasögon kommer jag inte tillräckligt nära sökaren för att se hela. Så jag har faktiskt börjat titta på linser. Jag har inte så mycket dioptriner utan mest astigmatism. Det är praktiskt när man skall göra syntest då får man bra resultat och slipper oftast glasögonkrav för det mesta (lagar är ju allt som oftast dåligt anpassade till verkligheten), men opraktiskt när det kommer till kamerasökare då dessa bara kan kompensera för dioptriner.
Det där att man inte kommer tillräckligt nära med glasögon är mycket irriterande. I kikarbranchen löste man samma problem för många årtionden sedan. Glasögonbärare får vika ner gummikanten vid okularet. Simsalabim så ser han hela synfältet.
Obegripligt att inte kameraindustrin ska kunna följa efter den enkla lösningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja precis.
Blåsa ut i mungipan, eller använda snorkel, är ju i den riktningen. Eller som jag funderade på redan i trådstarten. Någon sorts duk som ”klistras” mot kindben och näsrot och hänger ner över näsa och mun.

Men vinkelsökare tror jag blir besvärligt när man fotbollsfotograferar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gjorde en första prototyp precis nu. En fryspåse och vanligt häftplåster. Är inte i vägen vid fotografering. Märks knappt när den sitter på plats. Borde funka för att slippa imma. 11AC907C-A29C-4155-A40C-6DA0935764F8.jpegDock är plasten för tunn, så den täpper för näsan vid inandning.

Jag får utveckla lite till och prova i skarp läge någon gång.
 
ANNONS