Annons

Imma på glasögonen - finns det någon lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som glasögonbärare sedan 1973 är jag väl bekant med imma på glasögonen och dess konsekvenser, så det är inte konstigt att jag inte funderat särskilt mycket på ämnet när det gäller foto.

Men

Under främst vår och höst händer det ofta att jag får imma på glasögonen när jag tittar i sökaren mer än några sekunder. Ångan från utandningsluften har naturligtvis ingen annanstans att ta vägen än att spridas i mitt ansikte och då även kondenseras på glasögonen.

Ibland är detta extra besvärligt. Det är svårt att uppfatta om fokus sitter rätt och det är svårt att läsa av informationen i sökaren.

Ett dödssäkert trick vore såklart att hålla kameran på avstånd och istället titta på bakre display. Men det känns inte som ett acceptabelt val för mig och mitt fotograferande.

Jag har funderat på ifall någon sorts fuktspärrande duk kunde klistras över näsrot och kindben för att på så sätt tvinga den fuktiga luften neråt bort från glasögonen. Men jag har inte provat. Och det skulle onekligen se en aning underligt ut.

Hur gör ni andra?
Jag kan ju inte vara ensam om problemet.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har aldrig upplevt detta problem med glasögonen. Men det finns kanske ett sätt att minska problemet som jag använt på badrumsspeglar! De blir mycket imma när man duschar som ni säkert märkt.
Ta en vanlig tvål och dra några streck på spegeln. Ta en handduk och torka av och sprid ut tvålen över hela ytan så att den finns överallt men inte syns.
Simsalabim, det blir ingen imma på spegeln!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Linser och operation är visserligen en definitiv lösning, men går utanför trådens (rubrikens) ämnesformulering.

Tvål och andra undermedel provade jag på glasögon i min idrottande ungdom utan någon märkbar effekt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har samma problem, men har inte tänkt ut någon läsning. Förr spottade man alltid i cyklopet före ett dyk för att undvika imma, ingen optimal lösning kanske :). Också förr, vet inte om det finns nu, så kunde man köpa någon typ av immduk för att torka av vindrutan invändigt i bilen, det är nog en bättre läsning om det finns dessa dukar nu
 

BeBest

Aktiv medlem
Jag är en aning närsynt och behöver glasögon utomhus men reder mig rätt bra utan inomhus. Min första kamera var en Lumix LX2. Den hade bara en bakre display men inget ”nyckelhål” att kika i. Jag vande mig vid detta och för mig är numera sökaren ett tämligen obsolet bihang. Jag ser det jag vill se på displayen och det räcker.
 

Third eye

Aktiv medlem
Oh, följer!
Upplever samma, jag immar glasögonen så fort jag håller något tätt framför ansiktet som kamera, munskydd eller virad halsduk t, ex.
Till mc-hjälmen har jag imfria visir i både tonat och klart plexi men jag har inte hittat nått till glasögon eller sökare.
Behöver olika styrkor vid olika tidpunkter så det är en drös olika läsglasögon som gäller. Kan inte ha linser, operera eller ha progressiva.
Kanske får göra som dykarna och spotta på glaset :)
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Det går ju att till viss del kompensera för glasögon med dioptriinställningen, dvs fota utan glasögon och justera synskärpan med dioptriratten.

// Krister
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Använder själv glasögon när jag fotar. Är närsynt. Har aldrig haft problem med imma när jag fotar. Mina glas är av glas, ej plast, och antireflexbehandlade. Enda gången jag får imma är när jag kommer in från kylan till ett varmt fuktigt rum.
Rena glas immar mindre vet jag. Jag använder Yes diskmedel o varmt vatten.
Att spotta i cyklopet o gnida ut är ett gammalt knep som kanske skulle funka på glasögon eventuellt. Har själv aldrig provat på glasögon.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det går ju att till viss del kompensera för glasögon med dioptriinställningen, dvs fota utan glasögon och justera synskärpan med dioptriratten.

// Krister
Det finns också påhäng att sätta framför dioptern med ytterligare styrka. Skulle möjligen kunna funka.
Men usch vilket bök att växla mellan glasögon och inte hela hela tiden. Jag behöver glasögon för att se bra när jag inte kikar i kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad händer om man andas in genom näsan men blåser ut luften genom ena mungipan så att varmluften inte stiger uppåt mot glasögonen? Svårt att hålla andan om man ska göra någon längre tagning förstås :p
 

Lars Broman

Aktiv medlem
Har samma problem. Har upptäckt att glasögonens storlek och form har betydelse. Med de bågar jag använder nu tillämpar jag en speciell andningsteknik. Andas genom munnen och blås ut genom ena mungipan så utandningsluften hamnar på sidan om.
 

Falumas

Aktiv medlem
Rena glasögon brukar imma mindre än skitiga. Själv har jag problemet att min sökare nu är för stor. Med glasögon kommer jag inte tillräckligt nära sökaren för att se hela. Så jag har faktiskt börjat titta på linser. Jag har inte så mycket dioptriner utan mest astigmatism. Det är praktiskt när man skall göra syntest då får man bra resultat och slipper oftast glasögonkrav för det mesta (lagar är ju allt som oftast dåligt anpassade till verkligheten), men opraktiskt när det kommer till kamerasökare då dessa bara kan kompensera för dioptriner.
 

snapscan

Medlem
Har en spray som heter V8 Brillen Schaum som jag köpte för länge sedan som fungerar
Ok, brukar hålla tills man putsar glasögonen igen. Köpte den hos en optiker i göteborg.
Finns något liknande till skidglasögon www.skistar.com
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Rengöringsspray som finns hos optikern och (förr) på mässor brukar innehålla imskyddsmedel. Jag tycker dom funkar hyggligt. Och naturligtvis mikrotrasa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Rengöringsspray som finns hos optikern och (förr) på mässor brukar innehålla imskyddsmedel. Jag tycker dom funkar hyggligt. Och naturligtvis mikrotrasa.
Ja eller bara det att de bli rena, läste en artikel om just detta nu och det stämmer som sägs ovan att det immar ”sämre” om det är rent glas
 

apersson850

Aktiv medlem
Det går ju att till viss del kompensera för glasögon med dioptriinställningen, dvs fota utan glasögon och justera synskärpan med dioptriratten.
så gör jag. Fast för att få det att fungera både med och utan glasögon har jag kompletterat med en korrektionslins på kameran. Annars fungerar inte inställningsområdet på kamerans dioptriinställning för att täcka både med och utan glasögon för mig.

Improblemet får jag främst vid fuktig väderlek, när jag dessutom ränner omkring i skogen för att försöka hitta rätt vinklar och fotografera orienterare från.
 

esbtse

Aktiv medlem
Fans medel all smeta på glasögonen som förhindrade imma när jag gjorde lumpen. Optiker kanske har något liknade? Har själv glasögon men andas med mun när jag fotograferar.
 
ANNONS