Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Importera databas från Elements till Lightroom
- Trådstartare Smal
- Start datum
Lotta Wesslund
Aktiv medlem
Jag testade för ett par år sedan att ta in en katalog från Elements.
Kolla under File i Librarymodulen
Lotta
Kolla under File i Librarymodulen
Lotta
j2^
Aktiv medlem
"Elementsimport-modulen" fungerar såvittjagvet enbart om Elements är installerat på SAMMA dator.
Jag skulle personligen installera "testversionen" av Lightroom på den gamla datorn, importera Elements-katalogen dit.
Därefter skulle jag välja "Export as catalog" (glöm inte att inkludera bilderna) och slutligen importera denna katalog på den nya datorn.
Jag skulle personligen installera "testversionen" av Lightroom på den gamla datorn, importera Elements-katalogen dit.
Därefter skulle jag välja "Export as catalog" (glöm inte att inkludera bilderna) och slutligen importera denna katalog på den nya datorn.
Smal
Aktiv medlem
Ja det går inte att importera med den vanliga metoden under file-menyn när Elements ligger på en "annan dator". Köra in testversionen av Lightroom kunde kanske fungera. Nu råkar jag ha en gratisversion av Elements 8. Kanske kan jag installera den på samma disk som Lightroom, exportera databasen från Elements 7 (ex bilderna för de ska ligga kvar) och sedan importera databasen till Elements 8. Sedan köra normal Lightroom-import.
Vad tror ni, kan man klara detta utan att bilderna följer med och kan man förvänta sig några problem med 32/64 bitar?
Vad tror ni, kan man klara detta utan att bilderna följer med och kan man förvänta sig några problem med 32/64 bitar?
Smal
Aktiv medlem
Tackar för hjälpen, nu funkar det!
Så här gjorde jag:
1. Installerade Lightroom 3.2 Beta på samma disk som PSE (och med Vista förstås)
2. Konverterade in databasen i Lightroom med kommandot i fil-menyn (den gamla PSE-basen blev kvar orörd)
3. Flyttade min Lightroomdatabas på W7 till annan plats (hela foldern)
4. Kopierade över den nya databasen från vistadisken till W7 rakt av till samma plats där den jag flyttade tidigare låg (hela foldern igen).
5. Bootade om och gick in i W7 och Lightroom.Där fanns alla tumnaglar men databasen trodde naturligtvis att det var bilderna som flyttats
6. Körde reconnect på alla bilderna.
7. Städade upp lite taggar som jag själv rört till tidigare i PSE.
Ett par tips. Min PSEdatabas hade ingen toppfolder utan alla foldrar låg på samma nivå. Jag blev tvungen att högerklicka på alla foldrarna i LR3 och välja reconnect. Ganska många var det. Eftersom reconnect fungerar från den folder man klickar på och nedåt i trädet så är det klokt att först se till att man har en gemensam folder som innehåller alla andra foldrar, redan i PSE, alternativt i mellansteget i LR på PSE-disken. Sedan bör det räcka med att klicka på den översta foldern. Misstänker att det måste ligga en lös bild i den också. Lätt som en plätt bara man kan. Vill man sedan inte ha en gemensam toppfolder så flyttar man bara om foldrarna inne i LR.
Så här gjorde jag:
1. Installerade Lightroom 3.2 Beta på samma disk som PSE (och med Vista förstås)
2. Konverterade in databasen i Lightroom med kommandot i fil-menyn (den gamla PSE-basen blev kvar orörd)
3. Flyttade min Lightroomdatabas på W7 till annan plats (hela foldern)
4. Kopierade över den nya databasen från vistadisken till W7 rakt av till samma plats där den jag flyttade tidigare låg (hela foldern igen).
5. Bootade om och gick in i W7 och Lightroom.Där fanns alla tumnaglar men databasen trodde naturligtvis att det var bilderna som flyttats
6. Körde reconnect på alla bilderna.
7. Städade upp lite taggar som jag själv rört till tidigare i PSE.
Ett par tips. Min PSEdatabas hade ingen toppfolder utan alla foldrar låg på samma nivå. Jag blev tvungen att högerklicka på alla foldrarna i LR3 och välja reconnect. Ganska många var det. Eftersom reconnect fungerar från den folder man klickar på och nedåt i trädet så är det klokt att först se till att man har en gemensam folder som innehåller alla andra foldrar, redan i PSE, alternativt i mellansteget i LR på PSE-disken. Sedan bör det räcka med att klicka på den översta foldern. Misstänker att det måste ligga en lös bild i den också. Lätt som en plätt bara man kan. Vill man sedan inte ha en gemensam toppfolder så flyttar man bara om foldrarna inne i LR.
Senast ändrad:
Smal
Aktiv medlem
Hade du gjort "import from catalog" så hade du inte behövt flytta din existerande databas alls.
Kan man göra det utan att ta med sig bilderna som jag ville ha kvar på den gamla hårddisken?
j2^
Aktiv medlem
Kan man göra det utan att ta med sig bilderna som jag ville ha kvar på den gamla hårddisken?
Javisst. Exportera de du vill flytta, och importera dem där du vill ha dem.
Det är så jag flyttar bilder när jag arbetar på olika maskiner.