Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

natrix

Medlem
Jag har fått låna en Canon D20. Olyckligtvis kan jag inte se bilderna jag tagit, i min dator, då operativsystemet verkar vara för gammalt. Jag har en I-mac G4 med OS X.3.9
När jag kopplar in kameran med USB-sladden så dyker kameran varken upp i I-photo eller bildimportsprogrammet.
Måste jag köpa OS X.4 eller finns det något annat sätt (billigare) att importera bilderna till min dator?
Hjälp!
 
Nej det är inte fel på operativsystemet. Det smidigaste är nog att använda en kortläsare, då dyker CF-kortet upp som en hårddisk och du kan dra över alla filer till din dator. Om du vill använda USB-kabeln direkt från kameran kanske det kan vara så att du måste instalera Canons programvara för överföring? (vet inte om det finns något annat sätt, jag använder alltid en kortläsare)

Mvh
Eva-Teréz
 
Glöm inte heller att kolla vilket läge kameran står i för bildöverföring till dator. Finns i menyn. I manualen står vilken inställning det ska vara. Tror det bör vara i PTP-läge.

Själv kör jag kortläsare så jag har aldrig brytt om att kolla mer exakt på det.
 
ANNONS