Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Impregnera väskan

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag provade att ställa min Soligor kameraväska (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=maxi1) under vattenkranen med droppande vatten under ca. 2 timmar. Sedan när jag kollade om den hade läckt, så var hela insidan fuktig. Inte såå roligt om man upptäcker det när man är ute och fotar och skulle förstöra kameran. Nu undrar jag om ni tror att det skulle hjälpa att impregnera väskan och vilket sorts impregnering som skulle vara bäst?
Eller tycker ni att jag ska byta väska helt och hållet?
För övrigt inte så nöjd med mitt köp av kameraväska, så det är absolut inget jag rekommenderar!

Bättre att skaffa något så när anpassade regnskydd. Till Lowepros Stealth Reporter serie så finns det insydda regnskydd till väskan. Mycket praktiskt och bra då de är 100 % figuranpassade. Någon Impregnering skulle jag inte rekomendera, då jag tror att det mer skulle innebära en falsk trygghet. Visst kan den hjälpa till att skydda mot väta men någon given gräns för hur mycket den skulle tåla finns knappast.

Jag kör med LowePro's väskor med tillägget AW som står för all-weather. I desa väskor finns ett regnskydd som kan tas fram och träs över väskan och detgör att jag aldrig haft problem hittils. Har även kört en del utan skyddet utan problem vid hyggligt regnande.

// Maxe

Har Computrekker Plus AW
Slingshot 300 AW
Microtrekker 200
samt Topload 75 AW

Jag provade att ställa min Soligor kameraväska (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=maxi1) under vattenkranen med droppande vatten under ca. 2 timmar. Sedan när jag kollade om den hade läckt, så var hela insidan fuktig. Inte såå roligt om man upptäcker det när man är ute och fotar och skulle förstöra kameran. Nu undrar jag om ni tror att det skulle hjälpa att impregnera väskan och vilket sorts impregnering som skulle vara bäst?
Eller tycker ni att jag ska byta väska helt och hållet?
För övrigt inte så nöjd med mitt köp av kameraväska, så det är absolut inget jag rekommenderar!

Gå till en butik där dem säljer Barbour jackor! Där finns det bra impregneringsmedel att köpa.

Impregnera inte

Impregeneringsmedel innehåller ofta siliconoljor, som är mycket svåra att får bort. Kommer de på kameran och sdan på objektivet så har du problem. Välj ett regnskydd eller en bättre väska i stället. Egen impregnering tätar dessutom endast själva väven och inte sömmar och blixlås och är därmed meningslös.

Tack för tipset med barbour-jack-affärerna, ska kolla på det!
Men det låter ju ändå kanske vettigast att skaffa ett regnskydd iallafall... Annars ska jag kolla med CyberPhoto om det på något sätt går att byta tillbaka väskan, även om jag inte tror det eftersom att jag klippt loss axelremmen och ersatt med en bättre.

Det hade ju vart pefekt om det fanns ett plastskydd som bara gick att trä över väskan (behöver ju inte passa helt perfekt) och sedan en sån där anordning där man bara kan dra ihop öppningen i botten, sånna som man har över sovsäckar, fast vattentät plast typ :)
Ingen som har en aning om vart man skulle kunna finna detta? Känns ju som att det borde finnas någonstans...

Det hade ju vart pefekt om det fanns ett plastskydd som bara gick att trä över väskan (behöver ju inte passa helt perfekt) och sedan en sån där anordning där man bara kan dra ihop öppningen i botten, sånna som man har över sovsäckar, fast vattentät plast typ :)
Ingen som har en aning om vart man skulle kunna finna detta? Känns ju som att det borde finnas någonstans...
Bästa är som sagt att köpa en väska där regnskyddet är inbyggt och man bara rullar fram det när det behövs. Sen så rullar man ihop det och viker det för att sen stoppa in det i facket under eller i överkant av väskan. Då har du alltid med dig ditt regnskydd och det tar ingen plats. Sälj din väska till någon släkting eller granne.

Jo jag gör nog så! Om det inte går att byta tillbaka den, vilket det inte borde gå att göra.
Köper nog isåfall en KATA DC-443 eller LowePro Nova 180 AW. Lite större också så man får plats med lite mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto