Annons

Info om Pentax MX-kamera (var: "Hjälp")

Produkter
(logga in för att koppla)

antoneklund

Medlem
Hjälp

Hej! Jag har hittat min pappas gamla kamera nere i källaren, vet inte så mycket om den förutom att det är en pentax. Jag vet att han gick diverse fotokurser och dylikt och tänkte därför höra om någon av er vet något om den här kameran?

Tack på förhand/Anton

Bilagor

• 111.jpg
    111.jpg
    45.1 KB · Visningar: 284
Damma av den och ge den nya batterier.
Sedan köper du en rulle diafilm o går ut knäpper upp den.
Försök använda så många tid/bländarkombinationer som går för att kolla att den exponerar jämnt och fint.
Exponeringsmätaren är enkel att använda, justera tid/bländare till det lyser grönt.

MX är en mycket trevlig helmanuell kamera som kan ge dig fina fotoupplevelser.
Utbudet av beg optik med Pentax K-bajonett är stort och rimliga priser.

Vill du inte behålla skräpet så kan du få ett par hundringar av mig för den :)

Bojidar Dimitrov har koll på alla Pentaxkameror och objektiv

När användarna på Pentax mailinglista rankade de bästa Pentaxkamerorna för några år sedan kom MX på en hedrande andra plats, 4 röster efter LX, rafflande! :)

Motiveringen:
2. MX

This is one of Pentax's simplest and most robust cameras. It features manual focus, manual exposure and fully manual flash operation. It is fully mechanical, and uses batteries only for its light meter. The MX does, however, offer DOF preview, self-timer, interchangeable screens, and interchangeable backs. The viewfinder offers an optical readout of the selected lens aperture and shutter speed as well as five LEDs that indicate how far the manually-set exposure is from the camera's recommendation: 1 EV or more under, 1/2 EV under, identical, 1/2 EV over, 1 EV or more over. The camera is extremely small, light, and easy to use. A winder and motor drive are available as optional accessories.

On the negative side, the camera's design is from the late 1970's and supports only center-weighted metering, has a slow flash sync-speed, no mirror-lockup, and no flash automation of any kind. Parts for the MX are getting difficult to find.

Om den funkar är det en slitvarg, har själv två st och det har passerat många rullar sen 1976 och de funkar fortfarande perfekt även om jag numera kör med andra kameror. Putsa upp den och om den funkar så gå ut och hedra din farsa.

tack!
jag har aldrig fotat med en systemkamera så med andra ord borde den duga gott åt mig? en sak till jag funderar över är att visst går det inte att ta sekvensbilder med den? vore kul eftersom jag sysslar med diverse extreme sporter

Det finns både winder och motor till den, hur svåra/dyra de är att få tag på vet jag inte.

Jag såg att lpfoto har en för 600:- Men kolla först att kameran fungerar tillfredställande innan du rusar iväg och köper en winder till den :)

jag har en 2x teleconverter lens liggandes hemma men som jag förstått fungerar en sådan inte som vidvinkel... någon som vet vart man kan få tag i vidvinkelobjektiv som passar en så här pass gammal kamera som jag har!?

tack på förhand.

Alla Pentax' objektiv med K-fattning - alltså sådana objektiv man inte skruvar på - fungerar på din kamera. Såväl gamla Pentaxobjektiv som de nya.

Självklart fungerar inte autofokusen då den styrs av en motor som finns i de nya kamerornas hus.

tack för svaret! vad är det för skillnad på 35/2.8 och 28/2.8? hur mycket "vidare" blir bilden med sådana objektiv? om ni vet, visa gärna en bild taget med sådant så jag får en uppfattning... tack igen alla ni som svarar!

ANNONS
Götaplatsens Foto