Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

infra city - förbjudet område?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jag åkte hem nyss och tänkte åka en sväng via Infra city i upplands väsby för att ta en bild på scandic-hotellet vid soluppgång. efter att ha ställt bilen med ljusen på o klivit ur för att fotografera dyker det upp en väktare från bolaget SOB (i folkmun kallat son of a bitch) där han ber mig att lämna området och påpekar att jag inte får vara där, att det är områdesbevakning och att han bestämmer ifall jag får vara där eller inte.

jag ska bara påpeka att jag varken sett skyltar med fotoförbud och jag har inte heller tagit mig förbi en stängd bom eller grind, det här är ett helt öppet område.

har han någon befogenhet att göra så??

det beror juh lite på..

ställde du dig mitt på gatan? eller var du inne på en parkering eller dylikt..

parkeringar kan juh vara privata även om det inte är någon skyllt på platts..

men det är juh trotts allt ett hotel, och det kan juh omöjligt vara privat område?

Efram skrev:
det beror juh lite på..

ställde du dig mitt på gatan? eller var du inne på en parkering eller dylikt..

parkeringar kan juh vara privata även om det inte är någon skyllt på platts..

men det är juh trotts allt ett hotel, och det kan juh omöjligt vara privat område?

nej, jag stod mitt på en bilväg
fullt synlig bredvid min bil

men inom det här området som heter infra city

Rent spekulativt nu:
Varför skulle det råda ett allmänt tillträdesförbud i infracityområdet? Troligen finns det inget sådant utan istället är - gissar jag - Infracity som de flesta andra platser en allmän plats och inget annat. Så länge du inte är inne och tassar på enskilt område eller håller på med fuffens är det nog svårt att med ryggen fri kunna jaga bort dig.

Att hänvisa till "områdesbevakning" och jaga iväg folk ingår nog inte i de lagrum väktaren ska jobba efter utan istället kanske han borde frågat vad du gjorde och om han trodde du hade fuffens för dig ringt polisen.

Du kan ju - om du känner för det - kontakta
Infracity (se PDF)
http://www.infracity.se/Aktuellt/pdf/MARS2006.pdf

eller SOB (sic!) direkt
http://www.sob.nu/

kan tyvärr inte se länken

men är det ett område som har viss trafik dygnet runt? är det som typ den stadsdel där man kan köra igenom för att komma till en anna del av staden eller dylikt.. ja menar det är inte någon form av inhägnat område??

ja tror du har stött på en grinig väktare som helt enkelt var orolig eller jävligt kass på att förklara vad det är för regler som gäller.. ja hoppas bara han inte var otrevlig eller "tog sig ton" mot dig =(

HDFS) (KGS skrev:
Nä, han gjorde fel.

funderar allvarligt på att åka tillbaka dit (1,5 minut med bil från mig) och ställa mig 10 meter från där jag stod sist, vid en busshållplats på breddenvägen

om han påstår att jag inte får vara där så är han helt pantad :p

Efram skrev:
kan tyvärr inte se länken

men är det ett område som har viss trafik dygnet runt? är det som typ den stadsdel där man kan köra igenom för att komma till en anna del av staden eller dylikt.. ja menar det är inte någon form av inhägnat område??

ja tror du har stött på en grinig väktare som helt enkelt var orolig eller jävligt kass på att förklara vad det är för regler som gäller.. ja hoppas bara han inte var otrevlig eller "tog sig ton" mot dig =(

Nog var han otrevlig, när jag frågade honom om var det stod nånstans att man inte fick vistas där så sa han att HAN bestämde det, att HAN sa åt mig attjag inte fick vara där.

Principiellt bör du åka dit igen!

Men tänk på att om du nu börjar provocera så kan det ju bli fel också. Ingen anledning att sänka dig till hans nivå.

Fråga vilket/vilka lagrum han som väktare hänvisar till om/när han dyker upp igen och försöker jaga bort dig.

Du kan ju be honom ta dit polisen när han försöker schasa bort dig - han borde spakna då. Se dock till att du parkerar din bil så du inte kan få en bot för det.

Johan Okker skrev:
Principiellt bör du åka dit igen!

Men tänk på att om du nu börjar provocera så kan det ju bli fel också. Ingen anledning att sänka dig till hans nivå.

Fråga vilket/vilka lagrum han som väktare hänvisar till om/när han dyker upp igen och försöker jaga bort dig.

Du kan ju be honom ta dit polisen när han försöker schasa bort dig - han borde spakna då. Se dock till att du parkerar din bil så du inte kan få en bot för det.

Haha man kan ju egentligen parkera på dom parkeringar som finns där dygnet runt;)

Ställ dig på kommunal mark och gör om allt och be sedan lilla narren ringa polisen.

Den lilla låtsats hamilton agenten i väktar uniform kommer sedan att vara jätte arg och åka därifrån med gråten i ögat.

Jag har inga negativa erfarenheter av vakter men små bolag verkar ha förmågan att suga åt sig dom mest misslyckade polisungdomshamilton narrarna.

Större väktarbolag anställer folk med lite vett , resten hamnar i slaskbolagen.

Du borde också skriftligen kontakta någon i infracitys ledningsgrupp och berätta om den 'kränkande' behandling du som fotointresserad bilburen ungdom råkade ut för. Förtydliga att du hade en genomtänkt bild du skulle ta och så vidare men att det kom en väktare som... osv

Johan Okker skrev:
Du borde också skriftligen kontakta någon i infracitys ledningsgrupp och berätta om den 'kränkande' behandling du som fotointresserad bilburen ungdom råkade ut för. Förtydliga att du hade en genomtänkt bild du skulle ta och så vidare men att det kom en väktare som... osv

om tillfället ges ska man kanske även ta bild på väktaren?

ja det är juh helt tok fel...

ja föreslår att du åker tillbaka, men att du lungt och sansat utan att bli sur förklara för honom att du bara hade tänkt att ta lite bilder, och be honom förklara varför du isåfall inte får vara där enligt honom..

han har helt klart gjort fel, och om det till och med finns busshållplatts, ja då vet han inte vad han håller på med...

[EDIT]

tog bort detta då ja läste inlägget igen och kände att det var lite förhastat skrivet hehe =)

popboydeluxe skrev:
om tillfället ges ska man kanske även ta bild på väktaren?

Det finns ju massor med trådar om vad man får fota (och konsensus är att det finns få begränsningar).

Spontant tror jag det kan vara känsligt eftersom du inte vet hur han kommer reagera på det. Med hänvisning till hans arbetsmetoder i övrigt kanske han tror sig ha andra rättigheter också?

Jag gissar att ett sakligt brev till någon i ledningsgruppen för infracity, med önskemål om svar tar skruv redan som det är. De borde inte vara intresserade av dålig PR pga väktare med storhetsvansinne.

Johan Okker skrev:
Det finns ju massor med trådar om vad man får fota (och konsensus är att det finns få begränsningar).

Spontant tror jag det kan vara känsligt eftersom du inte vet hur han kommer reagera på det. Med hänvisning till hans arbetsmetoder i övrigt kanske han tror sig ha andra rättigheter också?

Jag gissar att ett sakligt brev till någon i ledningsgruppen för infracity, med önskemål om svar tar skruv redan som det är. De borde inte vara intresserade av dålig PR pga väktare med storhetsvansinne.

Efter att ha laddat upp vimlet på stureplan.se
så beger jag mig till Infra city en liten snabbis....

Hör av mig om jag möter på väktaren!

meddela hur det gick när du kommer tillbaka

men ja hoppas bara du undviker att ta bilder på väktaren.. han lär juh knappast gilla det hehe

Hehe

Att dom blir nyfikna på dig o kollar runt lite är ju okej och ingår i deras jobb men dom har inget att säga till om angånde fotograferande på fritt område.

ANNONS
Götaplatsens Foto