Mankan G skrev:
Hi folks
En intressant intervju med Simon Coleman, general manager i Nikon UK om Nikons framtida planer. Ingen FF kamera eller en ny yrkesmodell under året. Däremot siktar Nikon på att bli nummer 1 på DSLR vilket för mig verkar vara ett mycket tufft mål med tanke på Canons nuvarande position och den kommande konkurensen från Sony/Samsung och Panasonic.
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID71/16344.html eller http://www.bjp-online.com/public/showPage.html?page=341394
Mankan
Jag tror det blir för tufft för Nikon att gå förbi alla producenter på DSLR-marknaden. Speciellt Canon! Däremot är jag säker på att både Nikon o Canon kommer att behålla greppet. Nikon har hunnit ifatt på sistone och färre "nikonister" byter märke (eg ..till Canon). Båda företagen har sålt så många optiker att det blir för dyrt för den intresserade amatören som redan har ett antal optiker från Canon och Nikon att växla märke. Och antagligen helt onödigt också.
Vad som däremot är en vettig målsättning för Nikon är att utveckla optikerna ytterligare. Det kan de göra enklare än Canon så länge deras sensorer ligger i APS-format. Här bör Canon se upp eftersom deras L-optiker som jag anser är det bästa man kan sätta på en analog kamera faller lite ur ramen på kamera med FF-sensor (24x36).
Det är också sunt att trenden verkar vara att sluta upp med pixelracet. Hur många drog upp sina bilder till 70 cm, mer än i undantagsfall, med sina analoga bilder. Handlade mest om 30x40, 24x30, 18x24 eller hur?
Det här överträffas redan vid 8 mp många gånger.
Men jag tror personlign att trenden också pekar på ökat intresse för FF-sensorer och Nikon sätter sig lite i bakvagnen om de inte satsar nu. För s s v man byter inte system hur som helst.
Däremot kan nog Nikon sno kunder från Canon i segmentet folk som ännu inte skaffat sig en DSLR och ett antal objektiv. OM de verkligen håller undan för Sony och andra tillverkare som verkligen verkar syssla med innovativa saker just nu.
Bottomline: Nikons vision kan kanske bli verklighet om de utvecklar egna sensorer i klass med Canons vad gäller brusfrihet, signalhantering o dyl OCH bygger en FF-modell samtidigt som de jobbar på att förbättra optikerna och dessutom tillhandahålla bra o billiga instegsmodeller.
Tror dock Nikon i första läget ska använda sin vision till att befästa sig ordentligt som nr 2 först. Dessutom tror jag att många fotografer skulle uppskatta om något av företagen satsade mer på att utveckla scanners för film. Vi som har hållit på lite har ju massor av neg, dior o dyl som vi vill digitalisera.
Finns bra scannrar idag, men till höga priser om det ska bli kvalitet på inscanningen. En scanner som kan läsa in i 24 bitars färgdjup i motsvarande 15 mp (som klarar ett Kodakchrome 64) hade varit mycket efterlängtat om prislappen kunnat pressats ned till 4000-5000 eller så.
Men ssv. Bara mina privata funderingar.