Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen väntar [på en ersättare till A700]

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Visst i det stora hela uttrycker du sunda åsikter här. Rent psykologiskt reagerar man som jag tror, att har man bestämt sig för en modell,( i ditt fall du köpte väl en A700 om jag minns rätt) den kostar en del Ca: 10000kr, handlar man när kameran är ganska ny, är problemen mindre, men när tiden går och man anar en ny modell på gång, börjar tankarna snurra. I många fall brukar priset sjunka rejält, när ny modell är på gång, det underlättar en del. Har man som sagt lagt ut 10000 kr (man bestämde sig) då är man inte psykologiskt så intresserad av den nya modellen, många som köpt den gamla önskar rent av att den nya får dåliga betyg, jäklar vad bra köp jag gjorde. ...

Njae, de nya modellerna får gärna vara lite bättre, modell för modell, bara de inte är såååå mycket bättre att jag känner mig "tvungen" att byta genast och på en gång. Nu har jag emellertid bestämt mig för A900 om det inte kommer något annat innan jul. Skillnaden mellan D7D och A700 är inte alls stor, det som gör att jag får lite bättre bilder nu är att jag investerat en hel del i bättre optik också.

Fast det gör inte ont att den smattrar på i högre fart, att den är tystare och att batterierna räcker hur länge som helst, eller att den är vädertätad osv. Javisst ja, det är lite fler såna där pixlar också...
 

Bengf

Aktiv medlem
Njae, de nya modellerna får gärna vara lite bättre, modell för modell, bara de inte är såååå mycket bättre att jag känner mig "tvungen" att byta genast och på en gång. Nu har jag emellertid bestämt mig för A900 om det inte kommer något annat innan jul. Skillnaden mellan D7D och A700 är inte alls stor, det som gör att jag får lite bättre bilder nu är att jag investerat en hel del i bättre optik också.

Fast det gör inte ont att den smattrar på i högre fart, att den är tystare och att batterierna räcker hur länge som helst, eller att den är vädertätad osv. Javisst ja, det är lite fler såna där pixlar också...
Efter alla pixelkonstens regler bör även detaljrikedomen vara klart högre med innebörden att man kan stå ganska nära och betrakta den fina A3-bilden som man tagit. D7D:n får man nog backa 1 meter till för att uppleva det samma. Vid Fotos upplösningstest orkade D7D-5D med att teckna 1450 linjer, A700 låg väl vid 2350 linjer vertikalt. bör faktiskt synas även vid A4 om motivet är plottrigt. /Bengt.
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har en bild på väggen på dass - 96 x 43 cm - som en är förstoring från en Canon Ixus .jpeg fil, 25 % av ytan, dvs. 1,5 Mpxl. På 60 cm avstånd syns inga pixelartefakter.

Jag tycker det känns en aning överdrivet efter att ha hängt upp den bilden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det finns många rapporter om dylika uppförstoringar, gjorda med lågpixelkameror. Men det jag då läst har avståndet till bilden varit längre, lär finnas uträkningar på detta med avstånd och pixeltal, har förmig att någon på en av fotosidorna skrev om detta för en tid sen. Att även en jättebild, typ flera meter upplevdes som bra taget med en 4mp kamera, men att avståndet då var 20-30 meter. Detta med antalet pixlar har väl debatteras hej vilt på dom flesta sajter. Kan tänka mig i dag när många sitter framför skärmar som både har 22 tum och 24 (priserna har sjunkit rejält på dessa skärmar nu) sedan förstorar dom till 200% för att kolla skärpan. Även erfarna fotorävar blir ju väldigt till sig sig när dom första 10mp-kamerorna kom, när dom fina lite dyrare 12mp kom kunde man nästan känna lite besvikelse hos vissa att pixeltalet inte var högre, men sedan visade sig räcka långt.Jag glömmer alldrig den gigantiska pixeltråden som fick en fortsättning genom Canons nya 50D som hade 5 miljoner mer pixlar och lovade så mycket mot gamla 40D med 10mp. Risedal tog väl enorma mängder med olika bilder mellan dom två kamerorna, samma objektiv, kamerorna var ju så lika. han kunde inte upptäcka någon som helst skillnad i detaljkvalitet (ytterst minimal sade han) 50D hade lite sämre högiso så i ren bildkvalitet förlorade nykomlingen. Detta kamera drama skrevs det om över hela världen, varenda sajt med självaktning hade detta uppe på sin agenda. Detta var ju 10-fallt större än Råd/Rön testen som har huserat. Men ledde inte till någon ting utan har fallit i djup glömska nu. Vänl./Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter alla pixelkonstens regler bör även detaljrikedomen vara klart högre med innebörden att man kan stå ganska nära och betrakta den fina A3-bilden som man tagit. D7D:n får man nog backa 1 meter till för att uppleva det samma. Vid Fotos upplösningstest orkade D7D-5D med att teckna 1450 linjer, A700 låg väl vid 2350 linjer vertikalt. bör faktiskt synas även vid A4 om motivet är plottrigt. /Bengt.
Jag fick mycket fina utskrifter från min Epson R1800 med min D7D. Du behöver inte gå metervis bort från en A3 med den kombon om du inte vill. Min Epson är kapabel till 5700 x 1440 punkter och det lirar ju inget vidare med min gamla kamera direkt men räcker inte pixlarna till så fixar skrivaren det ändå genom att interpollera. Resultatet blir mycket bra med bilder tagna med 6 Mp från den gamla D7D med sagda skrivare. Sätter man bara skärpan så blir man oftast förvånad över hur bra det faktiskt blir trots de pixlar man faktiskt får ur kameran.

Så test är test och skrivarresultat är skrivarresultat.
Jag tyckte aldrig att 6 Mp "inte räckte". Visst kan man se en liten skillnad med min nya kamera. Den har 14 Mp vilket ju är dubbelt så många pixlar, men min skrivare har ju faktiskt inte ändrat sig sedan sist. Alla dessa pixlar har man ju främst nytta av vid beskäring och detaljnörderier i datorn. A3 är inget problem med 6 Mp åtminstone med min skrivare.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Jag fick mycket fina utskrifter från min Epson R1800 med min D7D. Du behöver inte gå metervis bort från en A3 med den kombon om du inte vill. Min Epson är kapabel till 5700 x 1440 punkter och det lirar ju inget vidare med min gamla kamera direkt men räcker inte pixlarna till så fixar skrivaren det ändå genom att interpollera. Resultatet blir mycket bra med bilder tagna med 6 Mp från den gamla D7D med sagda skrivare. Sätter man bara skärpan så blir man oftast förvånad över hur bra det faktiskt blir trots de pixlar man faktiskt får ur kameran.

Så test är test och skrivarresultat är skrivarresultat.
Jag tyckte aldrig att 6 Mp "inte räckte". Visst kan man se en liten skillnad med min nya kamera. Den har 14 Mp vilket ju är dubbelt så många pixlar, men min skrivare har ju faktiskt inte ändrat sig sedan sist. Alla dessa pixlar har man ju främst nytta av vid beskäring och detaljnörderier i datorn. A3 är inget problem med 6 Mp åtminstone med min skrivare.
Sedan hedenhös, nästan, ett känt faktum, den svagaste länken avgör slutresultatet, högupplöst bildsensor/skarp optik med bra skrivare, i kedjan, där blir skrivaren den svagaste länken ...

Men, förstoringar går väl fortfarande, att beställa hos ett proffslab, deras avancerade maskiner har säkert få hemma i bostaden, vaa?

Det kunde jag göra, i förra veckan, på ett proffslab, med en bildfil, från en Sony A900 med 50mm optik, lysande resultat, en förstoring för väggmontage.

Det kostade flis, men billigare än att köpa deras skrivare/printer ...
 

larsborg

Aktiv medlem
"... an a700" menar du förstås. :)

Du får mina hjärtligaste gratulationer, och grönaste avund! :)
Inte bra, att vara snabb, tror jag, Sony lär ha på gång två FF kamerahus, för den sk. konsumentsektorn, till priser omkring 15000:-!

Det gör visserligen inte A700 sämre, men inte lika bra ..
 

larsborg

Aktiv medlem
a700 kommer räcka gott och väl till mig, så försök inte ;)
Är du säker på det?

När nästa modell är ännu bättre, med kanske inbyggd video-funktion, gps, mp3, radio, mobil ...?
För att inte glömma kamerahuset därefter, om några år, det sista med APS-C, för kanske 2000:-!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sedan hedenhös, nästan, ett känt faktum, den svagaste länken avgör slutresultatet, högupplöst bildsensor/skarp optik med bra skrivare, i kedjan, där blir skrivaren den svagaste länken ...

Men, förstoringar går väl fortfarande, att beställa hos ett proffslab, deras avancerade maskiner har säkert få hemma i bostaden, vaa?

Det kunde jag göra, i förra veckan, på ett proffslab, med en bildfil, från en Sony A900 med 50mm optik, lysande resultat, en förstoring för väggmontage.

Det kostade flis, men billigare än att köpa deras skrivare/printer ...
Det har väl alltid kostat att ligga på topp Lars!
Tycker man det blir lite väl mycket detaljer, så kan man väl alltid ta på sig solbrillorna!
 

larsborg

Aktiv medlem
Det har väl alltid kostat att ligga på topp Lars!
Tycker man det blir lite väl mycket detaljer, så kan man väl alltid ta på sig solbrillorna!
Ja, samma här, solbrillorna behåller jag även på hemma, när bilderna från A900:n skall betraktas, värre än när blixten slår ner ...

Tror inte det behöver kosta så mycket, i framtiden, att ligga på topp, Sten-Åke!
FF kamerahusen blir då så vanliga, en standard, att de kommer att kosta mindre flis, än idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, samma här, solbrillorna behåller jag även på hemma, när bilderna från A900:n skall betraktas, värre än när blixten slår ner ...

Tror inte det behöver kosta så mycket, i framtiden, att ligga på topp, Sten-Åke!
FF kamerahusen blir då så vanliga, en standard, att de kommer att kosta mindre flis, än idag.
En del av hemligheten med bettet i dom bilderna är säkert också att A900:an till skillnad från praktiskt taget alla andra kamerahus faktiskt oftare fokuserar korrekt.

Jag tror som jag tidigare sagt också att när fler konsumenter faktiskt fattar att Sony nu kan det här med att få till en perfekt fungerande AF i normala ljusförhållanden och statiska motiv och de börjar leverera denna teknik även i de billigare modellerna, så kommer det börja hända saker. Om de sedan faktiskt trycker på detta som en "selling point" i sina reklamkampanjer så kommer konkurrenterna att få se upp och börja skärpa sig även de. Jag är övertygad om att AF-tekniken kommer att bli nästa teknikrace, när det går upp på bred front för folk hur illa detta faktiskt alltför ofta funkar.

Nästa generation back lit-sensorer kommer att göra brusfrågan till en ickefråga för alla utan nördar bortom all räddning. Då kommer ingen tolerera att dessa utomordentliga förutsättningar torpederas av en elektromekanisk teknik med över 20 år på nacken. Snacka om en teknisk flaskhals som överlevt sig själv.
 

Bengf

Aktiv medlem
En del av hemligheten med bettet i dom bilderna är säkert också att A900:an till skillnad från praktiskt taget alla andra kamerahus faktiskt oftare fokuserar korrekt.

Jag tror som jag tidigare sagt också att när fler konsumenter faktiskt fattar att Sony nu kan det här med att få till en perfekt fungerande AF i normala ljusförhållanden och statiska motiv och de börjar leverera denna teknik även i de billigare modellerna, så kommer det börja hända saker. Om de sedan faktiskt trycker på detta som en "selling point" i sina reklamkampanjer så kommer konkurrenterna att få se upp och börja skärpa sig även de. Jag är övertygad om att AF-tekniken kommer att bli nästa teknikrace, när det går upp på bred front för folk hur illa detta faktiskt alltför ofta funkar.

Nästa generation back lit-sensorer kommer att göra brusfrågan till en ickefråga för alla utan nördar bortom all räddning. Då kommer ingen tolerera att dessa utomordentliga förutsättningar torpederas av en elektromekanisk teknik med över 20 år på nacken. Snacka om en teknisk flaskhals som överlevt sig själv.
Nu kom det. Selling Point. Det är vi Sony vänner som ser dom kanske unika teknikerna som sony gjort. Men otroligt märkligt att Sony alldrig ser dom. Med det menar jag inte att dom inte finns. Men detta var bara ett exempel av många på Sony-sidorna, där jag med många sony vänner, ser allt möjligt som ingen annan kamera är i närheten av. Men marknadsavdelingen ser inget av det samma. /Bengt.
 

Dark2

Aktiv medlem
Kapar den här tråden då den redan handlar om det jag undrar över.
Går ju att få en Sony a700 för runt 8000kr från Tyskland. Är a700 det bästa man kan få gör det priset? Eller har de andra märkena bättre kameror för det priset? Tilläggas bör att jag redan har en A100, KMD5D och några objektiv (relativt dåliga) och blixtar.
 

mayro

Aktiv medlem
Jag skulle säga så här.. Det är en mycket bra kamera för dom pengarna..Med underbart fint grepp och rubusthet...Och som "känns" gedigen som sjutton..

Testare använder ofta ord som "vinnare.. Bästa" osv.. Vilket är oftast helt vilseledande då alla kameror är bra... Samt bra på lite olika sätt oftast..

Men igen..

Det är en mycket bra kamera för dom pengarna..Med underbart fint grepp och rubusthet...Och som "känns" gedigen som sjutton.. och jag bytte inte den mot nått annat märke som helhet "system-mässigt sett ".. Så anser jag det är bäst att besvara din fråga.. Att den kan ta bra bilder känns onödigt att påtala nått direkt extra om. Det är rätt givet ..

Mvh
Tobbe
 
ANNONS