Annons

Inget objektiv är monterat?

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaL2

Medlem
Hej! Har ett objektiv som jag hade tänkt använda till min kamera som är en Nikon D3100.
Objektivet heter Nikkor 50 mm 1.8 och när jag monterat objektivet på kameran så står det på skärmen på kameran att objektivet ej är monterat. Funkar inte objektivet ihop med min kamera eller någon som kan hjälpa med inställningar så det fungerar? Det fungerar att ta kort i Manuellt läge men det är inte riktigt de jag vill använda..
 

caar7629

Aktiv medlem
Har objektivet någon ytterligare beteckning än bara Nikkor 50 mm 1.8? Om jag inte minns fel måste det vara ett "G" med i beteckningen för full funktionalitet med det kamerahuset. Nikkor 50/1.8 har gjorts i många versioner genom åren.
 

IdaL2

Medlem
Har objektivet någon ytterligare beteckning än bara Nikkor 50 mm 1.8? Om jag inte minns fel måste det vara ett "G" med i beteckningen för full funktionalitet med det kamerahuset. Nikkor 50/1.8 har gjorts i många versioner genom åren.
Tack för svar! De står endast 50 mm 1:1.8 på objektivet. Köpt begagnat så vet inte mer än så.. något tips på annat objektiv som passar till D3100 för mest porträtt fotografering?:)
 

caar7629

Aktiv medlem
Det här är den version som du behöver till din kamera, om du vill ha full funktionalitet. Det går säkert att hitta begagnat också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Montera det på kameran går.
Ställa skärpan manuellt går oxå men det är ingen höjdare med den kamerans sökare. Svårt att hitta fokus gissar jag om nu inte fokusindikatorn funkar.
Däremot tror jag inte att du kan påverka bländaren, den är vad den är. Om det går att ställa bländaren manuellt så kanske tricket med att lossa objektivet till hälften så kommer du få den bländare du ställt in på objektivet. Men jag vet inte som sagt var inte om det funkar.
Om du vill ha AF, autofokus så måste objektivet ha en inbyggd AF-motor. För Nikon så innehåller de objektiven beteckningen AFS.
Bor du i närheten så kan du få komma och prova objektiv med AFS beteckning.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för svar! De står endast 50 mm 1:1.8 på objektivet. Köpt begagnat så vet inte mer än så.. något tips på annat objektiv som passar till D3100 för mest porträtt fotografering?:)
Något mer står det väl på objektivet. Är det ett autofokusobjektiv eller ett manuellt objektiv?

Ta gärna några bilder på objektiv ur lite olika vinklar och visa dem här. Bilderna bör få med all den text som står på objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Något mer står det väl på objektivet. Är det ett autofokusobjektiv eller ett manuellt objektiv?

Ta gärna några bilder på objektiv ur lite olika vinklar och visa dem här. Bilderna bör få med all den text som står på objektivet.
Gör det, om det är AI/AI-S? Förutom Nikkor (vilket framgår av startinlägget) och en massa siffror här och var då.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det inte står mer än TS har citerat så vet vi att det inte handlar om ett autofokusobjektiv. Det skulle kunna förklara det beteende som beskrivs i urinlägget.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det får man på kameror som har en toppdisplay, men jag strök det eftersom jag inte vet om en D3100 har det. Den modellen kanske har ett annat meddelande på den bakre skärmen?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, det får man på kameror som har en toppdisplay, men jag strök det eftersom jag inte vet om en D3100 har det. Den modellen kanske har ett annat meddelande på den bakre skärmen?
Jag föreslår att du orsakar felet på din Df och sedan tittar i sökaren. Men det är inte alldeles osannolikt att D3100 även kan visa det på bakskärmen i någon form.
 

PMD

Aktiv medlem
:)

Hursomhelst så vore det bra att veta lite mer i detalj vilket objektiv TS har för att kunna diagnosticera problemet.
 

IdaL2

Medlem
Något mer står det väl på objektivet. Är det ett autofokusobjektiv eller ett manuellt objektiv?

Ta gärna några bilder på objektiv ur lite olika vinklar och visa dem här. Bilderna bör få med all den text som står på objektivet.
Har lagt in bilder i kommentarerna nu med allt som står på objektivet:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här är några bilder på objektivet!
Nkkor AI eller AI-S. Inte kompatibelt med din kamera. Det har en härlig manuell fokusering så populärt bland de med dyrare kameror som är kompatibla och för de som gillar manuell fokus.

Köp Nikkor (Nikon) AF-S 85/1.8 eller Sigma EX DG 50/1,4 HSM eller Sigma Art 50/1,4 eller Tamron 45/1,8 VC.

Nikkor AF-S 50/1,8 är relativt billigt och väldig bra.
 

IdaL2

Medlem
Nkkor AI eller AI-S. Inte kompatibelt med din kamera. Det har en härlig manuell fokusering så populärt bland de med dyrare kameror som är kompatibla och för de som gillar manuell fokus.

Köp Nikkor (Nikon) AF-S 85/1.8 eller Sigma EX DG 50/1,4 HSM eller Sigma Art 50/1,4 eller Tamron 45/1,8 VC.

Nikkor AF-S 50/1,8 är relativt billigt och väldig bra.
Tack för tips!
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej! Har ett objektiv som jag hade tänkt använda till min kamera som är en Nikon D3100.
Objektivet heter Nikkor 50 mm 1.8 och när jag monterat objektivet på kameran så står det på skärmen på kameran att objektivet ej är monterat. Funkar inte objektivet ihop med min kamera eller någon som kan hjälpa med inställningar så det fungerar? Det fungerar att ta kort i Manuellt läge men det är inte riktigt de jag vill använda..
 
ANNONS