Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste köpa väska, annars blir det bara en börda att gå runt med kameran. Jag har ALLTID med min kamera, och då är väska ett måste! ;)

Tycker du även ska köpa ett vertikalgrepp, min bror som äger en A1 köpte nyligen ett sådant till sin Aette, och det är verkligen guld. Jag skulle inte klara mig utan vertikalgreppet på min kamera, det är fantastiskt skönt!

Sen finns det ju alltid telekonvertor att köpa. Men det kan du ju vänta lite med. =)

Hej igen, den här tråden har varit död ett litet tag nu, har haft mycket med skolan så jag har inte riktigt ta tag i det här än. Nu är det däremot dags att börja beställa tillbehör till kameran som, om allting går som planerat, anländer mot slutet av nästa vecka!

Har förstått att ett UV-filter är ett måste för det första, däremot har jag ingen aning om vad det är för någonting. Om det finns olika märken etc. och varifrån man kan beställa det. För övrigt, jag skulle gärna beställa UV-filter, stativ, batterigrepp och väska från ett och samma ställe (helst med Konica Minolta som märket om det är möjligt också, då vet jag ju att det passar och så), är det någon som har förslag på var det kan tänkas finnas?

Tack på förhand än en gång!

UV-filter är främst för att skydda frontlins och filtergänga från repor/stötar. Slår du i någonstans eller liknande behöver du inte vara lika orolig för att frontlinsen ska skadas.

Jag tror att du kan köpa alltihop hos tex cyberphoto. Om de är billigast vet jag inte däremot.

Hoya UV-filter HMC 49mm tex. Eller om du vill lyxa till det lite: Super HMC (det är antireflexbehandligen som skiljer).

De har även ett par väskor från Konica Minolta. Jag skulle dock föreslå att du själv går till en butik med kameran och letar reda på en väska du tycker om.

Stativ borde du klara dig med ett relativt enkelt, kameran väger inte så mycket och har ingen spegel som skapar vibrationer. Sedan beror det ju på hur högt man vill kunna nå och hur mycket man vill släpa på. Manfrotto 724B eller 728B (beroende på om man vill ha videohuvud eller kulled) är väl rätt "lagom" i mitt tycke. Fast de är inte så jättehöga.

Batterigrepp finns nog bara som original hos "seriösa" handlare. Piratgrejer finns säkerligen på ebay dock. :)

Nu ska inte mina åsikter tas för absoluta sanningar förstås... :)

Okej, tackar för tipsen, hade aldrig kunnat välja vilket UV-filter utan dem till exempel. Jag tror att jag tänker vänta med batterigrepp, dom var betydligt dyrare än vad jag hade tänkt mig, jag får helt enkelt försöka snåla så mkt som möjligt med batterierna i början.
Börjar även bli fundersam till om jag verkligen behöver ett stativ till en början, fast man kanske borde slå till när man ändå håller på! Köper jag ett stativ så passar jag nog på och köper en fjärrkontroll på samma gång.. I vilket fall så är det här frågor som snarare gäller min ekonomi än något annat, så det ska jag inte bekymra någon med mer.

Jag tycker gott att man kan vänta med tillbehör tills man känner behovet. UV-filter kan ju vara bra och en väska. Det skulle jag startat med. Sedan skulle jag köpt stativ och batterigrepp om jag kände behov av det. Onödigt att köpa saker som bara blir liggande att samla damm. :)

Jo, jag tänker beställa UV-filter och ett minne (kan ju också vara trevligt!) nu och sen försöka hitta en fotoaffär i närheten av lund/malmö där jag kan ta och prova väskor personligen.
Tack så mycket för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto